امام جمعه ماهدشت:

اعتکاف در حوزه جامعه سازی و قدرت گرفتن مقابل دشمنان نیز اثرگذار است/نگذارید اراده‌تان در مقابل دشمنان سست بشود

حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت خطبه‌ای مبنی بر شهادت امام علی‌النقی هادی (ع)، اعتکاف، روز شهدای دانشجو، اجرای توطئه استعماری کشف حجاب به دست رضاخان و آغاز عملیات کربلای۵ بیان کرد.
کد خبر: ۹۶۵۸۰۴۴
|
۱۴ دی ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر شهادت امام علی‌النقی هادی (ع)، اعتکاف، شهادت سیدحسن علم‌الهدی و همرزمانش در هویزه، روز شهدای دانشجو، اجرای توطئه استعماری کشف حجاب به دست رضاخان، قیام خونین مردم قم در اعتراض به چاپ مقاله توهین‌آمیز «ایران و استعمار سرخ و سیاه» و اهانت به امام خمینی (ره) در روزنامه اطلاعات (۱۳۵۶ ش) و آغاز عملیات کربلای۵، به شرح زیر است:

اعتکاف در حوزه جامعه سازی و قدرت گرفتن مقابل دشمنان نیز اثرگذار است/نگذارید اراده‌تان در مقابل دشمنان سست بشود

در هفته گذشته عرض شد که امام سجاد علیه السلام در فراز ابتدایی دعا سه نکته را از خدای متعال خواستند اول بقاء فرزندان دوم اصلاح فرزندان و سوم بهره بردن از فرزندان، نگاه امام سجاد علیه السلام اینست که تنها برخوردارى مادى فرزندان را تنها مد نظر قرار ندهیم، بلکه با تعبیرهاى گوناگون، انواع برخوردهاى معنوى و اخروى را براى تربیت فرزندان اعمال کنیم و همچنین از ظرفیت مهم و مؤثر دعا در مسیر تربیت استفاده کنیم، چون مسیر تربیت چیزی نیست که صرفا به عقل بشر بخواهد و تدبیر بشر رخ دهد حتما علاوه بر اون یک نیرو قدرت ماوراء‌ی نیاز دارد که دعا این ظرفیت را بهتر برای ما ایجاد می‌کند.

دعاى پدر براى فرزند از دعاهاى مستجاب بوده و این مضمون در احادیث بسیار وارد شده است؛ از جمله امام صادق به نقل از امام باقر (علیهماالسلام) فرمود: خَمْسُ دَعَوَاتٍ لاَ یُحْجَبْنَ عَنِ اَلرَّبِّ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى دَعْوَةُ اَلْإِمَامِ اَلْمُقْسِطِ وَ دَعْوَةُ اَلْمَظْلُومِ یَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَأَنْتَقِمَنَّ لَکَ وَ لَوْ بَعْدَ حِینٍ وَ اَلْوَلَدُ اَلصَّالِحُ لِوَالِدَیْهِ وَ اَلْوَالِدُ اَلصَّالِحُ لِوَلَدِهِ وَ دَعْوَةُ اَلْمُؤْمِنِ لِأَخِیهِ بِظَهْرِ اَلْغَیْبِ فَیَقُولُ وَ لَکَ مِثْلُهُ دعاى پنج کس در درگاه پروردگار - تبارک و تعالى - رد نمى‌شود: دعاى رهبر دادگر؛ دعاى ستمدیده که خداوند – عزوجل – به او مى‌گوید: قطعا از کسى که به تو ستم نموده انتقام خواهد گرفت، اگر چه زمانى طول بکشد؛ دعاى فرزند شایسته براى پدر و مادر؛ دعاى پدر شایسته براى فرزند و دعاى مؤمن براى برادر مؤمن خود در غیاب او، که خداوند مى‌فرماید: همانند آن (یا: دو برابر آن) براى تو مستجاب مى‌شود؛ بنابراین مدد گرفتن از خدای متعال یک اقدام اصلی و اساسی است، روانشناسی مبتنی بر عقل بشر خیلی نتیجه بخش نیست آن هم اگر خدای نکرده مبتنی بر روانشناسی مکتب غرب باشد که اساسا آنها توجه را در امورات مادی خلاصه کرده‌اند و برخی اوقات توصیه‌های را دارند که خلاف شرع ممکن است باشد، خب حقیقتی است یافته‌های بشری که خودِ بشرِ مُبدءِ اثر علمی مبتلای به برخی آسیب‌ها است، او چگونه می‌تواند نسخه تربیت انسان بپیچد تا کسی مانند امام سجاد علیه السلام که روح معنوی او و پرهیزکاری او در اوج است، او نسخه تربیت می‌دهد، غفلت ما در علوم انسانی که رواج پیدا کرده در ایران اسلامی متاسفانه علومی است که مبنا و ریشه غربی دارد که بریده از وحی است و از آن بدتر مبتنی بر این علم اینچنینی حکمرانی بر جوامع در عرصه‌های مختلف تنظیم شده است، در اقتصاد و تربیت و پرورش و آموزش و فرهنگ و ...، بعنوان مثال در مسئله تربیت مهارت‌ها چندگانه است که از سوی برخی سازمان‌های جهانی مطرح میشود مانند مهارت نه گفتن، خب ما خودمان در فرهنگ اسلامی مان مفهوم صبر را داریم که خیلی کارگر‌تر و موثرتر است، حالا جای بحث اینجا نیست، مراد اثرگذاری علم مبتنی بر وحی است که همه جوانب را نگاه میکند تا غفلتی که بشر نسبت به بخش‌های مختلف تربیت دارد و نسخه بشری می‌پیچد بله باید برای فراگیری و دانستن رفت، اما مبنای کار نباید باشد و باید محک بخورد، خصوصا مباحثی که مرتبط با تربیت انسان می‌باشد.

خداوند حکیم از بین مکان‌ها، مکان‌های ویژه‌ای را برگزیده و به آنها تقدّس داده است؛ همچون: مکّه معظمه، مدینه منوّره و بیت المقدّس. همچنین از میان شب‌ها نیز بهترین شب‌ها را برگزیده و به آن عظمت خاصی داده است؛ مانند: شب‌های جمعه، شب قدر، شب نیمه شعبان؛ از میان روز‌ها نیز بهترین روز‌ها را اختیار کرد و به آن منزلت مخصوصی عنایت فرموده است؛ ایامی همچو: جمعه، عید غدیر، عید قربان و عید فطر، امّا درباره بهترین ماه‌ها پیامبر اکرم (ص) فرمود «و، امّا خیارهُ مِنَ الشُّهُورِ شَهرُ رَجَبٍ وَ شَعبانَ وَ شَهرُ رَمَضانَ، امّا انتخاب خداوند از میان ماه‌ها سه ماه است: ماه رجب، شعبان و رمضان.» و در روایت دیگر فرمود «اِنَّ الله عزَّ وَ جَلَّ اِختارَ مِنَ الشُّهُورِ شَهرُ رَجَبٍ وَ شَعبانَ وَ شَهرُ رَمَضان؛ به راستی خداوند عزیز و جلیل از میان ماهها، ماه رجب و شعبان و رمضان را برگزید.»

به سبب همین تقدس و ارزش است که ماه رجب، یکی از ماه‌های حرام شمرده شده است که جنگ، خونریزی و...، در آن حرام است.

رسول خدا (ص) در خصوص معرفت و شناخت پیدا کردن نسبت به ماه رجب می‌فرماید: «انَّ مَن عَرَفَ حُرمَة رَجَبٍ وَ شَعبانَ وَ وَصَلَهُما بِشَهرِ رَمضانَ شَهر الله الاَعظَم شَهِدَت لَهُ هذِهِ الشُّهورُ یَومَ القیامَةِ وَ کانَ رَجبُ وَ شَعبانُ وَ شَهرُ رَمَضانَ شُهُودُهُ بِتَعظیمِهِ لَها وَ ینادی مناد: یا رجبُ یا شَعبانُ وَ یا شَهرُ رَمضانَ کَیفَ عَمَلُ هذا العَبد فیکُم وَ کَیفَ کانَت طاعَتُهُ للهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَیَقُولُ رَجبُ وَ شَعبانُ وَ شَهرُ رَمضانَ: یا رَبَّنَا ما تَزَوّد مِنّا اِلاّ اِستَعانَةً عَلی طاعَتِکَ وَ استِمداداً لِموادّ فَضلِکَ، و لَقَد تَعَرَّضَ بِجُهدهِ لِرضاکَ وَ طَلَبَ بِطاقَتِه مَحبّتَکَ؛ به راستی کسی که حرمت ماه رجب و شعبان را بشناسد و آن دو را به ماه رمضان، ماه بزرگ الهی، وصل کند، این سه ماه به نفع او در روز قیامت شهادت می‌دهند و ماه رجب، شعبان و رمضان گواهان او به تعظیم این سه ماه از جانب او خواهند بود و منادی ندا می‌دهد که‌ای رجب و شعبان و‌ای ماه رمضان! عمل این بنده [ما]در [زمان حلول]شما و طاعت او [در این سه ماه]نسبت به خدای عزیز و جلیل چگونه بوده است؟ پس رجب، شعبان و ماه رمضان می‌گویند:‌ای پروردگار ما‍، از ما توشه نگرفت جز طلب یاری بر طاعت تو و استمداد بر مواد فضل تو.

به راستی خود را با تلاش در معرض رضایت تو قرار داد و در حَدّ توان به دنبال محبّت تو بود». فلذا لحظه لحظه ماه رجب را باید از دست نداد، وقت بیشتری برای عبادت و مناجات با خدای متعال بگذاریم و اعمال صالح بیشتری دراین ماه انجام دهیم از جمله دستگیری از نیازمندان، خب در این ماه یکی از برنامه‌های مهمی که اجرا می‌شود، اعتکاف است که از نوع نگاه رهبر معظم انقلاب به سنت اعتکاف، می‌توان نتیجه گرفت که اعتکاف در منظومه فکری ایشان، می‌تواند از مصادیق قدرت نامتقارن برای نظام و انقلاب باشد. به بیان معظم‌له: «جنگ نامتقارن معنایش این است که یک طرفِ جنگ، از وسایل و ابزار‌ها و امکاناتی برخوردار است که طرف دیگر، آن ابزار‌ها و امکانات را ندارد و حتی گاهی نمی‌شناسد.

این محبت‌ها، این ارتباط‌ها، این هماهنگی‌ها چیز‌هایی است که طرف مقابل ما -که استکبار جهانی است، صهیونیسم است، آمریکا است- اصلاً نه می‌دانند، نه حتی می‌شناسند و نمی‌توانند تحلیل کنند؛ برایشان قابل تحلیل هم نیست.

دشمنان نمی‌دانند چه قدرتی در ایمان به خدا و در اعتقاد به جهاد وجود دارد؛ آثارش را می‌بینند، درست نمی‌توانند تحلیل کنند.

ما با استکبار جهانی در حال جنگ نامتقارنیم؛ چرا؟ ممکن است او یک امکاناتی داشته باشد که ما نداشته باشیم؛ اما ما هم امکاناتی داریم که او ندارد؛ آن امکان چیست؟ توکل، اعتماد به خدا، اعتماد به پیروزی نهایی، اعتماد به قدرت انسان، به قدرت اراده‌ی انسان مؤمن؛ این را ما داریم؛ این شد جنگ نامتقارن.

در جنگ نامتقارن اراده‌ها هستند که با هم می‌جنگند؛ هر اراده‌ای غلبه پیدا کرد، پیروز خواهد شد.

اگر یک طرفِ جنگ در میدان نبرد اراده‌اش سست شد، قطعاً شکست خواهد خورد.

نگذارید اراده‌تان سست بشود، نگذارید تبلیغات دشمن و وسوسه‌های دشمن، در اراده و عزم راسخ شما تزلزل ایجاد کند؛ این اراده‌ی مستحکم را نگه دارید؛ این ضامن پیروزی است»، اعتکاف جدای از اینکه از منظر روایات نگاه کنیم، از این منظر هم اهمیت ویژه‌ای دارد، که آن کارکرد معنوی گفته شده در روایات است که در حوزه جامعه سازی و قدرت گرفتن مقابل دشمنان اینگونه اثرگذار است که الحمدلله در شهر ما هم در سطح مساجد برنامه‌ها، برنامه ریزی شده که اطلاع رسانی خواهد شد.

امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: «خوشا به حال آن‌که راه سلامت و رستگارى را با بصیرت‌یابی از انسانی بصیرت‌بخش، و با تبعیت از انسانی هدایت‌گر بپیماید» (طُوبَى لِمَنْ سَلَکَ طَرِیقَ السَّلَامَةِ بِبَصَرِ مَنْ بَصَّرَهُ وَ طَاعَةِ هَادٍ أَمَرَه (غرر الحکم، ح ۱۶۵۲).

این فرمایش، تبیین‌کننده رمز و راز حیات و بقاء امت اسلام ناب در طول تاریخ پرفرازونشیب است.

بزرگ‌ترین آسیب در جوامع دینی و ارزشی که نسبت امام و امت در آن برقرار است، اختلال دستگاه محاسباتی امت بر اثر فاصله افتادن بین محاسبات امت و دستگاه محاسباتی ولیّ جامعه است. به عنوان شاهد، چیزی که امام حسن مجتبی علیه‌السلام را شکست داد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود. مردم، تحلیل سیاسی نداشتند. چیزی که فتنه‌ی خوارج را به‌وجود آورد و امیرالمومنین علیه‌السلام را آن‌طور زیر فشار قرار داد و قدرتمندترین آدم تاریخ را آن‌گونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود و الا همه‌ی مردم که بی‌دین نبودند. تحلیل سیاسی نداشتند. یک شایعه دشمن می‌انداخت؛ فوراً این شایعه همه‌جا پخش می‌شد و همه آن را قبول می‌کردند باید بدانیم که «دشمن سعی فراوانی می‌کند که فهم و ادراک تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران، آحاد مردم و افکار عمومی را از واقعیت منحرف کند.

سعی‌اش این است که مصلحت ملی ما را طبق خواست خودشان تعریف کند؛ و عقلانیت به آن معنای غلط را تلقین کند، بعضی هم نادانسته گاهی حرف‌های دشمن را تکرار می‌کنند.

عقلانیت به معنای محاسبه‌ی صحیح و داشتن دستگاه محاسباتی سالم است. بعضی‌ها اسم عقل و عقلانیت را که می‌آورند، اما منظورشان از عقلانیت ترسیدن است؛ وقتی می‌گویند عاقل باشید، یعنی بترسید، منفعل باشید، از مقابل دشمن فرار کنید! نه، این درست نیست؛ ترسو‌ها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند. ترسیدن و فرار کردن و میدان را خالی کردن، اسمش عقلانیت نیست، اسمش همان ترس و فرار و ... است؛ عقلانیت یعنی محاسبه‌ِی درست. مهم این است که دستگاه محاسباتی را حفظ کنیم، سالم نگه داریم، نگذاریم دچار اختلال بشود. اگر دستگاه محاسباتی ما اختلال پیدا کند، بسیاری از امکانات ما هم از دست ما خواهد رفت، شرایط خوب ما تبدیل به شرایط بد خواهد شد.

اولین و اصلی‌ترین مرحله در محاسبه صحیح، نگاه صحیح به وضعیت‌ها است. کارشناسان و تحلیل‌گران بر این باورند که صحیح‌ترین نوع نگاه به وضعیت‌ها، نگاه روندی است، نگاه روندی، نگاه مقطعی و محدود به حوادث نیست.

حوادث سیاسی اجتماعی، ذاتا روندی‌اند، یعنی زنجیره‌ای از مقدمات و زمینه‌ها، این حادثه را بوجود آورده‌اند؛ و ماجرای این حادثه به همین جا ختم نمی‌شود و خودش حلقه‌ای از زنجیره سایر مقدمات و زمینه‌ها برای حوادث آینده است.

نگاه روندی، یعنی نگاه تاریخمندانه و آینده‌نگرانه به واقعیت‌ها؛ و نیفتادن در تله اکنون. مثلا تحولات سوریه، همیشه یک روند است؛ و اشغال آن مرحله‌ای از مراحل این روند است. با سقوط حکومت بشار اسد، چیزی تمام نشده، بلکه روند مواجهه جبهه مقاومت با جبهه شررات، وارد مرحله جدیدی شده است.

نباید در موقف اکنون توقف کرد. درک مرحله‌ای و روندی از وضعیت، مانع انفعال می‌شود، حضرت آقا می‌فرمایند: «خطر انفعال گاهی از خود حادثه بیشتر است.

انفعال یعنی اینکه انسان نگاه کند و به این احساس برسد که هیچ کاری نمی‌تواند بکند، پس تسلیم بشود! انفعال از مؤمن نباید سر بزند (۲۱/۰۹/۱۴۰۳) اگر دشمن احساس کند که شما منفعل و اهل عقب‌نشینی هستید، کوتاه نمی‌آید.

اصلاً در عالم سیاست کوتاه‌آمدن نیست، می‌آیند جلو و مرتباً زیاده‌خواهی می‌کنند (۱۶/۰۳/۱۳۹۵).

هرگونه انفعال در مقابل دشمن، دشمن را تشجیع می‌کند به اینکه توقع بیشتری را مطرح کند، یک قدم جلو بیاید.

تاریخ برای ما درس است و هم عبرت و خدای متعال هم در قرآن کریم بار‌ها و بار‌ها توصیه کرده که در زمین سیر کنید و عاقبت امت‌ها را مرور کنید، دو روایت از تاریخ عرض می‌کنم: روایت اول تاریخ: در دوران کارتر که ۳۹ رئیس جمهور آمریکا بود و اخیرا در سن ۱۰۰ سالگی مرد، حوادثی رخ داد که برای همه درس و عبرت است، در آن زمان آمریکا وضعیت فلاکت بار الان را نداشت، در اوج قدرت بود و در اوج تاثیرگذاری در منطقه غرب آسیا و ایران در آن زمان انقلاب اسلامی رخ داد، تسخیر لانه جاسوسی رخ داد و شکست عملیات طبس رخ داد و شکست‌های پی در پی که انقلاب اسلامی ایران اثر خودش را در انتخابات آمریکا گذاشت، تماما از رژیم مفلوک پهلوی حمایت کرد، اما سرانجام چه شد؟ برخورد امام با تشر‌های کارتر در آن زمان که آمریکا در اوج بود چه بود، تشر‌های کارتر را مثال زدند به شیری که غرش می‌کند، اما از آنطرفش هم صدای می‌آید و دمش را هم تکان می‌دهد، غرش برای ترساندن، آن صدا از ترس خودش و تکان دادن دم برای اینکه مذاکره هم می‌کنیم.

فرمودند حقیقت آمریکا این است، الان که دیگر آمریکا ابرقدرت در فلاکت افتاده در عرصه نظامی نمیتواند در برابر نیروی قهرمان یمن عرض اندام کند و قدرت او را یمنی‌ها به چالش کشیده‌اند و هنوز ایران وارد صحنه‌ای مستقیما نشده که قدرت اصلی خودش را بخواهد نشان دهد، چند حرکت دست گرمی برای نشان دادن قدرت خود در بخشی از توان خود در عملیات‌های وعده صادق به رخ دشمن کشید؛ بنابراین تاریخ به ما درس می‌دهد و نتایج کار‌ها و موضع گیری‌ها را جلوی چشم ما می‌آورد تا بهترین تصمیم را بگیریم.

روایت دوم از تاریخ: چندسالی بود که عملیات‌های بزرگ رزمندگان اسلام در زمستان انجام می‌شد سال ۶۱با عملیات والفجر مقدماتی، سال ۶۲ خیبر، سال ۶۳ بدر، سال ۶۴ والفجر و حالا دی ماه ۶۵، هنگامه یک عملیات بزرگ و تعیین کننده فرارسیده بود. قرار بود سپاه یک عملیات بزرگ کربلای ۴ را انجام دهد.

اما! دشمن از مدتی قبل از زمان و مکان حمله با خبرشده بود و آماده پاسخگویی بود.

شروع عملیات با رمز محمد رسول الله صلی الله علیه و آله، همان و آتش گرفتن خط ِجبهه خودی و رقم خوردن یک شب عاشورایی و سرشار ازغربت و مظلومیت همان! منافقان خبیث این بار، خباثت و وطن فروشی را به اوج رسانده بودند و نفوذی ها، کار خائنانه‌ی خود را انجام داده بودند. این شد که عملیات کربلای چهار با عدم الفتح مواجه شد و درهمان روز اول، با تقدیم صد‌ها شهید و مفقود و هزاران مجروح، متوقف گردید و امواجی از غم و اندوه را در دل‌های دریایی رزمندگان اسلام پدیدآورد. نه دوستان و نه دشمنان، باور نمی‌کردند، در کمتر از دوهفته بعد، عملیات بزرگ دیگری انجام شود.

تقریبا کسی فکر نمی‌کرد که ۱۹دی ماه ۶۵ موعد یک عملیات سرنوشت ساز باشد.

به حسب ظاهر درست هم بود، تعداد زیاد شهید و مجروح و احتمالا روحیه شاید ضعیف بخاطر شکست و به ظاهر شرایط آماده عملیات جدید نبود و دشمن آماده‌تر از قبل بود.

این همه، این هنر امام و فرزندان خمینی بود که آماده بودند از دل یک ناکامی غمبار، یک پیروزی غرور آفرین و دشمن شکن را رقم بزنند.

چنین هم شد. در شب شهادت فاطمه زهرا سلام الله علیها، با رمز یازهرا س عملیات کربلای ۵ شروع شد و به پیروزی رسید، که ۹ شهید ماهدشت هم متعلق به این عملیات غرور آفرین است.

هرجا توکل بود و درس گرفتن از شکست‌ها و درس گرفتن از تاریخ و حرکتی با محوریت ولی و امام جامعه شکل گرفت و مردم با اعتقاد حول او آمدند، پیروزی بهترین ثمره است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار