به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، داود نجارآسیابانی اظهار کرد: بهدنبال گزارشهای رسیده مبنی بر مشاهده شدن حفرهای در محل ترمینال مسافربری شوشتر حین عملیات ساختمانسازی، گروهی متشکل از کارشناسان باستانشناس، مرمت بنا و یگان حفاظت برای انجام امور کارشناسی لازم به محل اعزام شدند.
وی ادامه داد: نظر به اینکه تشخیص دقیقتر، نیازمند شناسایی و بررسیهای میدانی موردنیاز است به همین دلیل از ادامه روند فعالیت ساختمانی در حال اجرا جلوگیری به عمل آمده و در راستای احصای اطلاعات جامعتر، به صورت موازی نیز از توان تخصصی معاونت میراثفرهنگی استان خوزستان و کارشناسان استانی در این زمینه بهره گرفته شده است.
سرپرست اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شوشتر تصریح کرد: حفره یادشده بر اثر گودبرداری برای ساخت زیرزمین یک باب مغازه در ترمینال مسافربری این شهرستان بهدست آمده است که مشاهدات اولیه حاکی از احتمال وجود کانال آبرسان در آن محدوده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه محدوده مورد اشاره، توسط رسوبهای رسی متراکم مدفون است، نمیتوان از ابعاد و میزان گستردگی آن اطلاعات دقیقی را ارائه داد و قطعا نتیجهگیری در این خصوص نیازمند مطالعات پژوهشی و باستانشناسی و ارائه نظرات نهایی کارشناسان تخصصی در این زمینه است.
شهرستان شوشتر با بیش از ۱۰۰ بنای آبی تاریخی متعلق به دوران مختلف از شهرهای کهن ایران است و شاهکارهای مهندسی آب در این شهرستان، شوشتر را به عنوان موزه مهندسی آب در جهان تبدیل کرده است.
سازههای آبی تاریخی شوشتر مجموعهای به هم پیوسته از پلها، بندها، آسیابها، آبشارها، کانالها و تونلهای عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار میکنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان برای بهره گیری بیشتر از آب رودخانه استفاده میشدند. در سفرنامه ژان دیولافوآ باستان شناس فرانسوی از مجموعه سازههای آبی شوشتر به عنوان بزرگترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است.
آثار باستانی این سازههای آبی، با عنوان «نظام آبی تاریخی شوشتر» به صورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسیده است.
کاروانسرای "افضل" دیگر اثر ثبت جهانی اینم شهرستان است که در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراثجهانی یونسکو در ریاض به عنوان اثر جهانی ثبتشده است.