۰۱ / خرداد / ۱۴۰۴ - 22 May 2025
02:04
کد خبر : 9689342
۱۴:۵۷

۱۴۰۴/۰۲/۳۱
یک فعال رسانه مطرح کرد:

سناریوی رسانه‌های زرد در کلیشه‌سازی امربه‌معروف/ واژه‌ای که به مبلغان مذهبی و حاکمیت محدود شد

یک فعال رسانه گفت: برخی از رسانه‌های زرد وابسته به جریانی خاص، برای ایجاد بدبینی عمومی نسبت به جناح اصیل انقلابی، امربه‌معروف را به مبلغان مذهبی و حاکمیت محدود می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بسیج از مشهد مقدس، حسن کربلایی حاجی‌اوغلی، فعال رسانه و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با روابط‌عمومی ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی اظهار کرد: به نظر می‌رسد به دلیل عملکرد غلط برخی که حاصل عدم شناخت درست از فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است و نیز به علت رفتار معاندان نفوذی و اعمال رفتارهای بیرون از شئون اسلامی، واژه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کلیشه‌سازی شده است.

وی افزود: خاصه در سال‌های نخست انقلاب اسلامی، طیفی از مردم نسبت به فریضه یاد شده موضع دارند و آن را مصداق تندروی سیاسی و بیرون از منطق و آزادی تلقی می‌کردند؛ در این میان نقش مخرب رسانه‌های ضد دینی داخلی و خارجی را نباید نادیده گرفت.

هدف رسانه‌های وابسته به جریانی خاص از محدودسازی امربه‌معروف

کربلایی تصریح کرد: برخی از رسانه‌های زرد وابسته به جریانی خاص، ازیک‌طرف به دلیل عناد با اسلام و از طرفی دیگر برای ایجاد بدبینی عمومی نسبت به جناح اصیل انقلابی و بیرون‌راندن سیاسیون متدین، امربه‌معروف را به مبلغان مذهبی و حاکمیت محدود می‌کنند، این رسانه‌ها تا جایی پیش رفتند که آمران به معروف را با عناوینی چون یقه‌سفید، اهرم و نیروی فشار معرفی کردند و عملاً در نقش حامی قانون‌شکنان واقع شده و می‌شوند.

وی ادامه داد: روزنامه‌هایی عملاً فعل حرام و گناه کبیره را نماد روشنفکری جلوه می‌دهند، مانند برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلبی که خودکشی را مرگ خودخواسته و نماد بلوغ فکری نشان می‌دهند. در مقابل، رسانه‌های انقلابی باید به طور متواتر و بی‌وقفه مباحث علمی فریضه یاد شده را ارائه دهند و خود در قالب امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، نسبت به تبیین این فریضه اقدام کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: رسانه‌ها باید عرصه مباحثه درباره علمیت و دستاوردهای خرد و کلان فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر باشد. از طرفی اخبار، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، یادداشت‌ها و مقالات جراید انقلابی، همگی باید مصادیق روشن اعمال فریضه امربه‌معروف و... باشد.

وی بیان کرد: رسانه‌های متعهد باید انگیزه معاندان از خصومت‌ورزی نسبت به فریضه یاد شده را هدف تشریح قرار دهند و به بروز فجایع و عذاب الهی ناشی از زدوده شدن فریضه امربه‌معروف و... در جامعه و جوامع انسانی به‌صورت جدی و مستمر بپردازند.

وظایف رسانه‌های انقلابی در احیای امربه‌معروف

کربلایی اذعان کرد: الگوهای متناسب اجتماعی باید روح و بطن تولیدهای رسانه‌ای واقع شوند. یادمان باشد که این تولیدات باید در بستری از خلاقیت و ناظر به نیازها و ایجاب‌های به هنگام باشد. به‌عنوان‌مثال اگر یک مفسد اقتصادی توسط معاندان و رسانه‌های وابسته به‌عنوان کارآفرین معرفی می‌شود، رسانه انقلابی باید مصداق یک کارآفرین متعهد را هدف طرح و برجسته‌سازی قرار دهد.

وی توضیح داد: پیش‌کشیدن مباحث علمی در خصوص فرایض اسلامی و از جمله فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، اعمال فریضه یاد شده در تولیدات رسانه‌ای، آموزش مستمر اعمال فریضه مذکور، معرفی الگوهای رفتاری و افراد موفق در خصوص اعمال امربه‌معروف و... از عوامل نشر فریضه یاد شده محسوب می‌شود.

این فعال رسانه در پایان خاطرنشان کرد: ببینید بدخواهان بر سر لایحه حجاب و عفاف چه آوردند؛ عملاً دولت را همراه خود کردند تا رسالت دولت در خصوص عفاف مغفول واقع شود. حالا کدام رسانه انقلابی، به‌موقع و مصرانه خواهان این شد که دولت بابت ترک فعل محاکمه شود؟ کدام روزنامه نسبت به جراید مخالف لایحه حجاب و عفاف خواهان اعلام‌جرم توسط مدعی‌العموم شد؟ جالب‌تر این است که مخالفان لایحه عفاف و حجاب، تحت حمایت مستمر و بی‌وقفه رسانه‌های بدخواه فرامرزی قرار داشتند.

خبرنگار: محدثه رأفتی خداپرست


گزارش خطا
ارسال نظرات شما
x

عضو کانال روبیکا ما شوید