به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر تقوا الهی، ماه محرم الحرام و مسائل شهری و منطقهای، به شرح زیر است:
امام رضا (ع) از رسول خدا (ص) نقل فرمودهاند که آن حضرت در روز اول محرم، دو رکعت نماز میخواندند و پس از اتمام آن، دستهای خود را بالا برده و این دعا را سه مرتبه زمزمه میکردند (کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) یصَلِّی أَوَّلَ یوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ رَکْعَتَینِ فَإِذَا فَرَغَ رَفَعَ یدَیهِ وَ دَعَا بِهَذَا الدُّعَاءِ ثَلَاثَ مَرَّات): «اللَّهُمَّ أَنْتَ الْإِلَهُ الْقَدِیمُ وَ هَذِهِ سَنَةٌ جَدِیدَةٌ فَأَسْأَلُکَ فِیهَا الْعِصْمَةَ مِنَ الشَّیطَانِ وَ الْقُوَّةَ عَلَى هَذِهِ النَّفْسِ الْأَمَّارَةِ بِالسُّوءِ وَ الِاشْتِغَالَ بِمَا یقَرِّبُنِی إِلَیکَ...» (إقبال الأعمال، ج۲، ص ۵۵۳). در ابتدای سال، حضرت به ما یاد میدهند که به سه چیز توجه کنیم: ۱. مصونیت از دشمنی شیطان که «عدو مبین» است: «إِنَّ الشَّیطانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوٌّ مُبینٌ» (یوسف: ۵). ۲.
قدرت برای غلبه بر هوای نفس که: «أَعْدَى عَدُوِّکَ نَفْسُکَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیکَ» (مجموعة ورام، ج۱، ص ۵۹). ۳. تمرکز بر سلوک در مسیر غایت خلقت و اشتغال به آنچه به خدا نزدیک میکند (مقربات الی الله) و اجتناب از سایر امور: «الْعَاقِلُ لَا یشْتَغِلُ إِلَّا بِصَلَاحِ آخِرَتِهِ» (غررالحکم، ص ۹۲).
این روایت ارزشمند، پرده از حقیقتی عمیق برمیدارد: اول محرم، آغاز سال قمری، نهتنها یک تغییر تقویمی، بلکه نقطه عطفی برای شروع سلوک معنوی و مراقبه نفس است.
این دعا، نقشه راهی است برای سالی که پیشروست؛ سالی که میتواند با مراقبه و خودسازی، به بهاری معنوی تبدیل شود؛ بنابراین شباهت محرم به ماه رمضان و نوروز خیلی زیاد است، محرم، مانند ماه مبارک رمضان، زمانی است برای تحول روحی.
در رمضان، با روزه و عبادت، از خدا میخواهیم: «اللَّهُمَّ غَیرْ سُوءَ حَالِنَا بِحُسْنِ حَالِکَ»؛ یعنی حال بد و زشت ما را با خوبی و زیبایی حال خودت دگرگون کن.
محرم نیز چنین است؛ فرصتی برای تغییر حال و حرکت به سوی احسنالحال. از طرف دیگر، محرم را میتوان با نوروز، آغاز بهار طبیعت، مقایسه کرد.
در دعای نوروز میگوییم: «یا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَى أَحْسَنِ الْحَالِ»، و از خداوند میخواهیم حال ما را به بهترین حال تبدیل کند. محرم نیز بهار سلوک است؛ زمانی برای نو شدن، برای کاشتن بذر تقوا و برداشت میوههای معرفت؛ بنابراین ماه محرم، از ماههای مهم سیر و سلوک است. سلوک حسینی (ع) که آداب ویژه آن را امام رضا (ع) به ما یاد دادند.
حضرت، راه سلوک حسینی (ص) را طوری ترسیم کردهاند؛ که گامهای اصلی آن قلبی و دلی است؛ چرا که به فرمایش امام جواد (علیه السلام): «توجه قلبى به خدا، رساتر است از زحمت دادن اعضا و جوارح به عمل» (الْقَصْدُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِالْقُلُوبِ أَبْلَغُ مِنْ إِتْعَابِ الْجَوَارِحِ بِالْأَعْمَالِ (تنبیه الخاطر، ص ۱۳۴)).
نیت و توجه قلبی به خداوند از اهمیت بیشتری نسبت به صرف انجام اعمال ظاهری برخوردار است.
اگر قصد و نیت انسان در انجام اعمال، برای تقرب به خداوند و جلب رضایت او باشد، این امر ارزشمندتر از صرف خستگی و زحمت در انجام اعمال بدون توجه قلبی است.
این سلوک مسیری است که قلب را به امام حسین (علیهالسلام) پیوند میدهد؛ و این پیوند را نقطه آغاز حرکت انسان به سوی همراهی با امام زمان (علیهالسلام) و زیست مهدوی هدایت میکند.
این سلوک، با پنج توصیه اساسی، نقشهراهی است برای رسیدن به درجات عالی بهشت و معیت با پیامبر و اهل بیت علیهمالسلام.
۱. اشک: یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ کُنْتَ بَاکِیاً لِشَیْءٍ فَابْکِ لِلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیهما السلام.
۲. زیارت، یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ سَرَّکَ أَنْ تَلْقَی اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا ذَنْبَ عَلَیْکَ فَزُرِ الْحُسَیْنَ علیه السلام.
۳. تبری، لعن و نفرت مقدس، یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ سَرَّکَ أَنْ تَسْکُنَ الْغُرَفَ الْمَبْنِیَّةَ فِی الْجَنَّةِ مَعَ النَّبِیِّ وَ آلِهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ فَالْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَیْنِ علیه السلام. با این سه توصیه، آماده دو کار بزرگ میشویم:
۴. تولی (آرزو و نیت معیت و یاری امام) یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ سَرَّکَ أَنْ یَکُونَ لَکَ مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَیْنِ علیه السلام فَقُلْ مَتَی مَا ذَکَرْتَهُ یَا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً.
۵. مهدیزیستی (تنظیم حزن و فرح با امام، مدیریت حبّ و بغض) یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ سَرَّکَ أَنْ تَکُونَ مَعَنَا فِی الدَّرَجَاتِ الْعُلَی مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَیْکَ بِوَلَایَتِنَا فَلَوْ أَنَّ رَجُلًا تَوَلَّی حَجَراً لَحَشَرَهُ اللَّهُ مَعَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ (امالی صدوق، ص ۱۳۰).
سه توصیه (اشک، زیارت، و تبری)، انسان را برای دو گام بزرگتر در سلوک حسینی آماده میکند.
تولی و آرزوی معیت و یاری امام که ثواب شهدای کربلا را دارد (مهدیباوری، مهدییاوری)، تنظیم حزن و فرح با اهل بیت (مهدیزیستی).
اگر میخواهیم با حضرات محشور باشیم فرصتش همین فرصت محرم است.
از دل عزاداری سیدالشهداء تولی و تبری بیرون میآید و این است که آدم تهذیب میشود، و هم تولی و هم تبری انسان را اصلاح میکند.
آغازش هم از همین حزن و بکاء شروع میشود.
خدایا ما را موفق به شناخت و ظیفه و عمل به آن قرار بده.
تسلیت تاسوعا و عاشورای حسینی و ایام اسارت آل الله، روزهای جانسوز و سختی است برای شیعیان خاصه برای امام عزیزمان حضرت ولیعصر عج
از زمان رحلت پیامبر اکرم (ص)، مسیر رهبری جامعه اسلامی بهتدریج از خط ترسیمشده توسط ایشان منحرف شد.
این انحراف در دوران خلیفه سوم به اوج خود رسید و با روی کار آمدن بنیامیه، بهویژه در دوران یزید، به مرحلهای بحرانی وارد شد.
به تعبیر امیرالمؤمنین علی (ع) در نهجالبلاغه (نامه ۱۶): «ما اَسْلَمُوا و لکن اَسْتَسْلَمُوا و اَسَرّوا الکفرَ، فلما وجدوا اعواناً علیه أظهروه»، کسانی که ایمان واقعی نداشتند، با یافتن یاران و حامیان، کفر پنهان خود را آشکار کردند.
این گروه، با کنار زدن حکومت علوی، قدرت را در دست گرفتند و مسیر سلطه بر مسلمانان را هموار کردند. یزید، که در کاخی با آرزوهای دیرینه بنیامیه پرورش یافته بود، با خاماندیشی تمام، خود را حاکم بلامنازع امت اسلامی میدید.
او امام حسین (ع) را در برابر انتخابی دشوار قرار داد: پذیرش سلطنت نامشروع یا شهادت، اما حسین (ع)، با انتخاب شهادت، راهی را برگزید که نهتنها به حیات سیاسی و دینی جامعه اسلامی جان تازهای بخشید، بلکه منطقی جاودانه برای مبارزه با ظلم و دفاع از ارزشهای اسلامی ارائه کرد.
عاشورا، بهعنوان پرچمی برای احیای امر اهل بیت (ع)، راه مبارزه با ظلم، فساد، و سلطهخواهی را روشن ساخت. منطق حسینی، که ریشه در عقلانیت دینی و معارف قرآنی دارد، الهامبخش مبارزه با ستم، دفاع از آزادگی، و پایبندی به ارزشهای دینی شد.
این منطق، نهتنها در زمان خود، بلکه در طول قرنها، بهعنوان ذخیرهای الهی برای حفظ و گسترش دین و مکتب شیعه عمل کرد. امامان معصوم (ع) با تأکید بر حفظ و ترویج فرهنگ عاشورا، و عالمان دینی با تبلیغ و تثبیت آن، این میراث گرانبها را نسل به نسل منتقل کردند.
انقلاب اسلامی ایران، به رهبری حضرت امام خمینی (ره)، یکی از بارزترین دستاوردهای منطق عاشورا در قرن چهاردهم هجری بود.
نقش فرهنگ عاشورا و منطق سیاسی و دینی حسینی در شکلگیری، پیروزی، و تداوم این انقلاب غیرقابلانکار است.
امام خمینی (ره) با الهام از قیام حسینی، مبارزه با ظلم و استبداد را بهعنوان محور حرکت انقلابی قرار داد و عاشورا را بهعنوان الگویی برای مقاومت و ایستادگی در برابر حکام نامشروع معرفی کرد؛ لذا اینجا حرم است، همانطور که شهید عزیزمان سردار دلها قاسم سلیمانی فرمود، لذا هیئات ما باید در مسیر تقویت باورهای دینی و انقلابی و رفتارهای دینی و انقلابی تلاش ویژهای داشته باشند، در شرایط الان هیئت و مجموعهای که بی تفاوت به این مسائل باشد و در شرایط امروزی مسیر تبیین و تقویت آرمانهای انقلاب که همان آرمان اسلام عزیز است را سر دست نگیرد، تفاوتی با همان افرادی که بی تفاوت به حرکت امام حسین ع بودند و در جریان صحرای کربلا تماشاچی بودند، اینها هم مثل آنها هستند.
مگر آنها نماز و عبادت نمیکردند؟! بینش سیاسی و بصیرتی نداشتند یا در صف یزید قرار گرفتند یا بی تفاوت بودند!
باید مراقبت کرد و برای عاقبت بخیری جدای از دعا که همیشه لازم است، اقدام هم باید کرد و این موضع گیریها و فعالیتها ذیل آرمانهای انقلاب، با عاقبت بخیری انسان و مجموعهها ارتباط مستقیمی دارد.
دشمن صهیونیستی در جنگ اخیر نه صرفاً بهدنبال وارد کردن خسارت، بلکه در پی نابودی دولت- ملت ایران و حذف توان بازدارنده جمهوری اسلامی بود. اما برخلاف تصور و برنامهریزی، آنچه به وقوع پیوست، عقبنشینی صهیونیستها و پذیرش آتشبس از سوی آنان بود.
آتشبس اعلامشده میان کشورمان و رژیم صهیونیستی اگرچه یک دستاورد تاریخی برای کشورمان در تحمیل پذیرش آتشبس به اسرائیل محسوب میشود، اما در واقعیت، فاقد معیارهای یک توافق پایدار و معتبر است و حفظ هوشیاری در رابطه با آن را ضروری میکند.
آنچه این آتشبس را از دیگر نمونههای مشابه متمایز میسازد، تناقضات آشکار در مواضع رسمی طرفهای مقابل اعم از طرف آمریکایی و اسرائیلی است.
در حالی که رئیسجمهور آمریکا، آن را نهایی و کامل عنوان میکند، تل آویو از حفظ حق آزادی عمل خود سخن میگوید!
لذا اعلام دست به ماشه بودن کشورمان در قبال این آتشبس بسیار هوشمندانه بوده و اعلام آن ضروری بوده است، نقش دوگانه و گاه متضاد آمریکا نباید نادیده گرفته شود.
از یک سو خود را میانجی معرفی میکند و از سوی دیگر، پوشش سیاسی، مالی و نظامی گستردهای برای تجاوزات رژیم صهیونیستی فراهم میسازد.
بر این اساس، چند نکته راهبردی قابل تأمل است:
۱. سازمانها و نهادهای امنیتی کشور باید همچنان در آمادهباش کامل باشند، چرا که رژیم صهیونیستی سابقه بهرهگیری تاکتیکی از آتشبس برای بازتنظیم توان نظامی خود را دارد.
همزمان بایستی به شکل ویژه آسیبشناسیهای عالمانه و تخصصی لازم نسبت به این نهادها در رابطه با آنچه به کشور گذشت در دستور کار قرار گیرد.
۲. رسانههای داخلی باید با روایت دقیق و تحلیلی، افکار عمومی را نسبت به ابعاد پشتپرده این توافق آگاه سازند و از سطحینگری در تحلیلها پرهیز نمایند تا افکار عمومی تابآوری مناسبی نسبت به احتمالات آتی داشته باشند.
۳. دیپلماسی عمومی کشور باید فعالتر عمل کند تا با افشاگری درباره سابقه نقضهای مکرر رژیم صهیونیستی، مشروعیت اخلاقی آن را بیش از پیش در افکار عمومی جهان زیر سؤال ببرد مانع از روایتسازی احتمالی در صورت ارتکاب هر گونه نقض آتشبس شود.
۴. آتشبس واقعی، نه با میانجیگری قدرتهای ذینفع بلکه تنها با تضعیف اراده تجاوز و تغییر موازنه قدرت در میدان حاصل میشود. این مهم نیازمند هوشیاری راهبردی، انسجام داخلی و تداوم مقاومت هوشمندانه است.
خب الحمدلله مصوبه مجلس در تعلیق همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی ابلاغ شد که جا دارد تشکر کنیم از مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و دولت محترم، دست این جاسوس که جایگاه مدیرکلی آژانس را دارد، را باید برید، هر زمان که آمده و بازدید کرده هزینه برای کشور عزیزمان ایجاد کرد، درز اطلاعات از آژانس به سرویسهای اطلاعاتی دشمنان اسلام برای همه روشن است، باید اعلام جرم کرد بر علیه مدیرکل آژانس، بنظر میرسد دولت محترم هم به این مطلب رسیده باشد که باید در مسیر ارائه یک دیپلماسی قوی که جا دارد از وزیر محترم خارجه تشکر کرد، این مطلب را به کرسی نشاند و مراکز بین المللی را قانع کرد، البته ما هم واقفیم که بستر همهی سازمانهای بین المللی در همهی زمینهها متاسفانه وابستگی عمیقی با مستکبرین دارند، اگر واقعا ماهیت مستقل دارند، چرا سکوت دارند، در مورد غزه سکوت مطلق و نمیتوانند رژیم غاصب را ملزم به اقدامی کنند، دادگاه لاهه مجرمیت نخست وزیر رژیم موقت و غاصب صهیونیستی را صادر کرد، چون قلدر جهان آمریکا نمیخواهد اجرایی نمیشود، همهی عقلای جهان پذیرفتند که حمله به تاسیسات اتمی خلاف است و در هر شرایطی ممنوع است، در این ۱۲ روز مگر به تاسیسات اتمی ما حمله نکردند، چرا سکوت کردند و صرفا ابراز نگرانی بی اساس و جلسات بی نتیجه، از کشورهای اروپایی که برخی دلگرم به اونها هستند صدایی بلند نشد بلکه هر کدام اتهام جدیدی به ایران زدند اگر بگوئیم در جهان قانون جنگل حاکم است، حرفی دور از واقعیت نزدیم و سازمانهای بین المللی، سازمانهایی هستند برای پوشش و اجرائی کردن سیاستهای مستکبرین عالم که در راس شان آمریکای جنایتکار است. امید و اتکاء ما به خداوند قادر متعال است و اگر همه مقابل ما به ایستند ما از راه خدا و مسیر خدا جدا نخواهیم شد.
یک قدرشناسی ویژه باید بکنیم از مراجع بزگوار تقلید آیت الله العظمی سیستانی، آیت الله العظمی مکارم شیرازی و آیت الله العظمی نوری همدانی و برخی مراجع عزیز دیگر و برخ شخصیتهای علمی و فقهی اهل سنت و سایر عزیزان که وقتی ترامپ قمارباز و نتانیاهوی خبیت دلال تهدید کردند، رهبرمعظم انقلاب را به ترور، فتوا و اعلام موضع این عزیزان طرح آنها را با شکست مواجه کرد و هزینه اقدام نابخردانه آنها را خیلی بالا برد، جدای از انسجام داخلی، این حرکتها در سطح بین الملل و امتهای سایر کشورهای اسلامی و حتی کشورهای غیر اسلامی رویداد عجیبی است و دلها متوجه یک کانون اصلی شده که او هم خودش را سرباز میداند برای قطب عالم امکان حضرت مهدی عج و ان شاءالله بزودی شاهد این ظهور موفور السرور خواهیم بود.
امت اسلام و ایران پست سر رهبری عزیز هستند و همه فدایی او هستیم، برای او همیشه دعاگو هستیم و جانفدای او هستیم پون پرچم اسلام در دوران غیبت بدست اوست، لطف و عنایت امام زمان (عج) را همیشگی طلب میکنیم و آماده جانفشانی همیشه هستیم.
خب با تدبیر فرماندار و معزز شهرستان کرج که جا دارد از تلاشهای ایشان تقدیر و تشکر کنیم و همچنین با حمایت و مدیریت استاندار معزز اتفاق خوبی در شهر ماهدشت افتاد و در روزهای گذشته دفتر فرماندار در شهر ماهدشت ایجاد شد و معاون عمرانی عسگری عزیز به عنوان نماینده تام الاختیار فرماندار در شهر ماهدشت منصوب شدند، ضمن تشکر ویژه از عزیزان، ان شاءالله این آغازی باشد، برای تحول در نظام مدیریتی شهر و نقطه قوتی باشد برای ارتقاء سیاسی شهر که یکی از مطالبات مهم و اساسی مردم شهر است.