کارآفرین موفق فیروزآبادی برای صنعتی کردن کارگاهش از دستگاه‌هایی استفاده کرده که همگی ساخت داخل ایران است.
کد خبر: ۸۹۰۵۳۵۹
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱

 اقلیم استان فارس ظرفیت مناسبی برای پرورش گیاهان دارویی دارد به همین دلیل در اغلب شهرستان‌های استان فارس کشت گیاهان دارویی رونق پیدا کرده است. در این میان  شهرستان فیروزآباد به واسطه کشت انواع گیاهان و تولید عرقیات و گلاب به عنوان قطب گیاهان دارویی استان فارس شناخته شده است. 

توجه به توانمندی و ظرفیت هر منطقه و تعریف پروژه‌های تولیدی یکی از راهکارهای بسیج سازندگی استان فارس برای تحقق اقتصاد مقاومتی است. قابلیت شهرستان فیروزآباد در تولید و پرورش انواع گیاهان دارویی سبب شده که پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در این شهرستان با محوریت گیاهان دارویی و عرقیات انجام شود. 

تبلور اقتصاد مقاومتی با حمایت از تولید داخلی 

احمد حمیدی از کارآفرینان موفق در عرصه تولید گیاهان دارویی شهرستان فیروزآباد است که 45 نوع عرق گیاهی تولید می‌کند و هر یک از این عرقیات سالانه به 10 هزار تن می‌رسد. وی از سال 86 فعالیت خود را به صورت سنتی آغاز کرده و در سال 92 کارگاه خود را از سنتی به صنعتی تغییر داده است. 

به گفته وی برای صنعتی کردن کار تولید گلاب و عرقیات سوله‌های 80 تا 90 متری و در مجموع 800 متر سوله احداث شده و با خرید دستگاه‌های صنعتی عرق‌گیری خط تولید این کار تکمیل شده است. تمامی دستگاه‌های خط تولید کارگاه حمیدی ساخت داخل ایران که تبلور واقعی اقتصاد مقاومتی است. 

حمیدی با صنعتی کردن کارگاهش برای 6 نفر به صورت ثابت و مستقیم و 120 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است. به گفته وی 80 کارگاه سنتی در شهرستان فیروزآباد در زمینه تولید عرقیات فعالیت می‌کنند که در صورت صنعتی شدن هم اشتغالزایی بیشتری صورت می‌گیرد و هم اینکه فیروزآباد قطب تولید عرقیات در ایران می‌شود. 

صنعتی شدن نیاز به حمایت دولت دارد 

وی صنعتی شدن کارگاه‌ها را در گرو حمایت دولت می‌داند و می‌گوید: برای صنعتی شدن یک کارگاه به 1.5 میلیارد تومان سرمایه نیاز است که این امر بدون حمایت دولت امکانپذیر نیست چراکه در این منطقه زمین اغلب کارگاه‌ها موقوفه و شرط بانک برای دادن تسهیلات داشتن سند رسمی است. 

بهره کم تسهیلات پرداختی مورد دیگری است که این کارآفرین فیروزآبادی برای صنعتی کردن کارگاه‌ها بر می‌شمرد چراکه به اعتقاد حمیدی بهره زیاد تسهیلات بانکی سبب می‌شود کار تولید رونق پیدا نکند. 

شرایط سخت و موانع بسیار برای دریافت مجوز از سوی ادارات به ویژه صنعت و معدن از دیگر مشکلاتی است که این کارآفرین فیروزآبادی مطرح می‌کند و می‌گوید: کارگاه ما با وجود داشتن سیب سلامت و صادرات گلاب به عمان هنوز مشکل دریافت مجوز به طور کامل حل نشده است.  

حمیدی، کارآفرین موفق فیروزآبادی به نقش بسیج سازندگی در توسعه کار و صادرات اشاره می‌کند و از وام 30 میلیون تومانی بسیج سازندگی که به عنوان سرمایه در گردش گرفته و برگزاری همایش برای تسهیل شرایط صادرات سخن می‌گوید. 

بازاریابی مناسب تکمیل زنجیره کارآفرینی 

 خسرو اسفندیاری، رئیس بسیج سازندگی شهرستان فیروزآباد در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: تسهیلات اقتصاد مقاومتی و تسهیل شرایط گرفتن مجوزهای لازم زمینه ایجاد گلخانه و توسعه کشت گیاهان دارویی را در این شهرستان فراهم کرد. 

فروش محصول و پیدا کردن بازار مناسب زنجیره دیگری از کارآفرینی است که سرهنگ اسفندیاری به آن اشاره می‌کند و از برگزاری همایش توسعه صادرات به روسیه و آشنایی تولیدکنندگان با بازار دیگر کشورها سخن می‌گوید. 

 حمایت برای شرکت در نمایشگاه گیاهان دارویی تهران، نمایشگاه در سطح شهرستان، نمایشگاه در شیراز و همکاری برای فروش محصولات در سطح شهرستان از دیگر اقدامات بسیج سازندگی فیروزآباد است که اسفندیاری به آن اشاره می‌کند. 

اقتصاد مقاومتی هر چند با گام‌های کوچک تولیدکنندگان در استان فارس در حال تحقق است اما برای گسترش آن نیاز است که بخش دولتی به ویژه بانک‌ها همراهی بیشتری با فعالان این عرصه داشته باشند. 

ارسال نظرات