شهید مصطفی حیدرنیا معاون امورمناطق شهرداری تهران بود. در جبهه به شهادت رسید اما پیکرش هیچگاه به آغوش خانواده بازنگشت .
کد خبر: ۹۳۲۶۷۵۳
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج ورزشکاران ، شهید مصطفی حیدرنیا معاف در 8 اسفند 1324 در بندر انزلی دیده به جهان گشود پدرش رحمت الله کارمند وزارت کشور و مادرش سکینه بود .

تحصیلات خود را تا دریافت دیپلم در زادگاهش ادامه داد و سپس به تهران آمد و وارد دانشگاه تهران شد و پس از چهار سال تحصیل  موفق به دریافت مدرک لیسانس اقتصاد گردید .بلافاصله پس از دریافت لیسانس در 1342 به استخدام شهرداری تهران درآمد و دوره سربازی اش را نیز از مهر 1349 به عنوان افسر وظیفه در فروشگاه تعاونی سپه گذراند .

در همان دوران با خانواده شیخ الاسلامی آشنا شد و با فاطمه شیخ الاسلامی ازدواج کرد .آنان پس از ازدواج با اجاره خانه ای در خیابان نیلوفر زندگی مشترکشان را آغاز کردند که حاصل آن دو پسر به نام های مهدی وهادی است. حیدرنیا معاف از فعالان مسجد الرضا (ع) واقع در خیابان نیلوفر – عباس آباد تهران – بود و فعالیت های انقلابیش را در آن مسجد متمرکز ساخته بود .

او از پیشگامان مبارزات و تظاهرات مردمی  برای سرنگونی رژیم پهلوی بود . در 1354 یک بار به دلیل فعالیت های سیاسی دستگیر و شکنجه شد .او در واقعه  روز 17 شهریور 57 نیز نقش مؤثری داشت . با پیروزی انقلاب اسلامی حیدرنیا فعالیت در شهرداری را ادامه داد  و به همرا عده ای از دوستانش بسیج  وانجمن اسلامی شهرداری را بنیانگذاری کرد و در آنجا به فعالیت پرداخت .

او به واسطه استعداد و توانایی هایش  در طول چند سال خدمت در شهرداری  در پست ها  وسمت های  زیادی خدمت کرد : رئیس قسمت اداری – مالی سازمان خدمات کامپیوتری ،عضو هیئت پاکسازی ، معاون مدیر کل مالی در امور بودجه ، بازرس  ویژه شهرداری تهران ، مدیرعامل سازمان سردخانه و کشتارگاه ، سرپرست حوزه معاونت امور مناطق ، معاون امور مناطق  شهرداری تهران و... حیدرنیا در 3 آبان 1361 به معاونت خدمات شهری  شهرداری  تهران رسید.

 شانزده روز بعد عازم جبهه های نبرد شد و تا 5 اسفند  1361 در جبهه ایفای وظیفه کرد .او که سمت بالای در شهرداری داشت در اولین اعزام به صورت ناشناس به جبهه رفت .

 پس از بازگشت  از جبهه در 10 اسفند 1361 از شهرداری به سازمان بهزیستی رفت و در ستاد سرپرستی و ارشاد آن سازمان ماموریت یافت . در 14 اردیبهشت 1362 به سازمان تربیت بدنی انتقال یافت و معاونت امور اداری و مالی آن سازمان را بر عهده گرفت و در 9 آذر 1362 به سمت مشاور امور طرح و برنامه سازمان تربیت بدنی منصوب گردید، ضمن اینکه عضو انجمن های اسلامی کارکنان سازمان تربیت بدنی نیز بود .

حیدر نیا در بهمن 1362 عازم جبهه های نبر شد .او جزو تیپ حضرت عبدالعظیم ، گردان شهید بهشتی ، گروهان شهید رجایی ، دسته یک (ایمان ) بود وسرانجام در اول فروردین 1363 در عملیات خیبر در منطقه عملیاتی طلائیه  به همراه برادر زنش مرتضی شیخ الاسلامی  به شهادت رسید اما پیکرش هیچ گاه به آغوش خانواده بازنگشت وهم اکنون در زمره شهدای بی مزار است اما شهرداری برای تسکین خاطر خانواده وی مزاری به یاد بودش در قطعه 24 بهشت زهرا تدارک دیده است .

پس از شهادت حیدر نیا «ورزشگاه نصیری» در 22 فروردین 1363 به «ورزشگاه شهید حیدر نیا» تغییر نام داد و از آن به بعد بسیاری از تیم های ورزشی نام شهید حیدر نیا را به عنوان نام تیمشان انتخاب کردند و مسابقات زیادی در قالب «جام شهید حیدرنیا »برگزار گردیده است .

در یاداشت هایی از وی آمده است :«به کلیه دوستان وآشنایان  وفامیل توصیه می کنم عامل به احکام اسلام بوده و به اسلام وفادار باشند...زندگی انسان ها در این دنیای گذرا برای آزمایش بزرگی است که نتیجه آن در روز رستاخیز روشن می گردد و خدایا تو خودت می دانی که آمدنم به جبهه فقط برای رضای تو بود.»

هم اکنون همسر شهید در شهر رشت بلوار 180 سکونت دارد. فرزندان شهید : مهدی مهندس است و در شرکت سموم دفع آفات گیاهی فعالیت دارد وهادی دارای مدرک کارشناسی ارشد محیط زیست است . پدر ومادر شهید هم از دنیا رفته اند .

شهید حیدرنیا که بود؟شهید حیدرنیا که بود؟شهید حیدرنیا که بود؟شهید حیدرنیا که بود؟

ارسال نظرات