خبرهای داغ:
تامین دارو یکی از دغدغه‌های اصلی در دنیاست. به همین علت کشور‌ها تلاش می‌کنند تا در این حوزه بازاری مستقل داشته باشند.
کد خبر: ۹۴۲۴۰۹۳
|
۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، ایران از جمله کشور‌هایی است که در زمینه دارو تلاش‌های زیادی کرده تا خود را از تقلای تامین آن از بازار ملتهب و تحریمی این حوزه رها کند و با اتکا به توان دانش بنیان‌ها بتواند به نیاز‌های خود پاسخ بومی دهد. یکی از این حوزه‌ها تولید دارو‌های زیستی است که به همت شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت‌های صورت گرفته، تعداد آنها به ۲۸ قلم رسیده است.

زیست‌دارو‌ها یا دارو‌های بیولوژیک دارو‌هایی هستند که از منابع زیستی گرفته شده باشند. واکسن، خون و فرآورده‌های آن، یاخته‌های سوماتیک، آلرژن‌ها، بافت‌های زیستی و پروتئین‌های نوترکیب‌کننده شناخته‌شده‌ترین انواع زیست‌دارو‌ها به‌شمار می‌روند و دارو‌هایی پرکاربرد و حیاتی در نظام درمان کشور هستند.

امروزه در جهان فرآورده‌های بیولوژیک دارویی به خاطر جایگاه راهبردی و ارزش افزوده فراوان آن مورد توجه بسیاری از دولت‌ها و سرمایه گذاران قرار گرفته است. در ایران نیز میزان ارزش افزوده تولید دارو‌های زیستی پس از حوزه خدمات فناوری اطلاعات، بالاترین میزان ارزش افزوده را داراست. بر همین اساس متولیان این حوزه در تلاش هستند تا زمینه رشد و توسعه این حوزه را در کشور فراهم کنند.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جمله این نهاد‌هاست که با کمک شرکت‌های دانش بنیان طی چند سال اخیر، توسعه این حوزه را رقم زده و با تنوع بخشی به سبد این محصولات، ایران را در کسب رتبه سوم آسیا یاری کرده است.

ارسال نظرات