خبرهای داغ:
مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه طرح "آبخیزداری" دولت، ناجی آب کشور و مردم در برابر سیل است، از تشکیل چهار هزار و ۵٠٠ پایگاه " هسته های علمی کردن کشاورزی" در سطح کشور خبر داد و گفت: سازمان بسیج نگاهی ویژه به بحث تولید دانش بنیان دارد.
کد خبر: ۹۴۴۸۸۶۳
|
۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷

طرح
دکتر محمدرضا جهان سوز، مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی در گفتگو با خبرگزاری بسیج، بر امنیت غذایی به عنوان یکی از مسائل مهم جهانی تأکید کرد و گفت: دسترسی به غذا و تولید غذا یکی از مولفه‌های مهم در امنیت غذایی است.

وی افزود: فراهم کردن غذا یکی از ارکان مهم امنیت غذایی است و در این رابطه باید به قدرت خرید مردم توجه داشت، از طرفی هم کیفیت غذا در این رابطه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و غذا‌هایی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد باید سالم و بدون آلاینده باشد.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه حلال و طیب بودن غذا در دیدگاه اسلام اهمیت ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: این موضوع وارد تعریف بومی امنیت غذایی کشور شده است.

جهانسوز با بیان اینکه حدود یک دهه گذشته، بسیج وظایف خود را در این رابطه آغاز کرده است، اضافه کرد: ظرف یکی دو سال، بحث امنیت غذایی را در سازمان بسیج تعریف کردیم و به عنوان یک راهبرد ویژه برای سازمان تلقی شد و به صورت فرادستی هم از فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری در مورد خودکفایی نیز استفاده کردیم.

تدوین "نظام نامه کشاورزی" در سازمان بسیح
مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با تأکید براینکه "نظام نامه کشاورزی" از طرف هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج مهندسین کشاورزی تهیه شد، تصریح کرد: این راهبردها، حدود چهار الی  پنج سال گذشته استخراج شد.

وی ادامه داد: این اسناد بالادستی و نظام نامه راهبردی امنیت غذایی، باعث شد، بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم تا بر اساس حرکتی مبتنی بر اسناد بالادستی و تعاریف امنیت غذایی و همچنین راهبرد‌های ویژه حرکت کنیم.

جهان سوز با اشاره به اینکه طی هشت سال گذشته طرح "علمی کردن کشاورزی" یعنی "ورود علم به عرصه" را در دستور کار قرار دادیم، اضافه کرد: از طرفی طرح "فاصله عملکردی" را مطرح کردیم که  این موضوع تفاوت بین عملکرد کشاورزان نمونه و خبره را با کشاورزان متوسط در سطح ملی نشان می‌دهد.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: این فاصله در کشور بسیار زیاد است و حتی در مواردی مانند تولید پسته ۱۸ تا ۲۱ برابر است، از نمونه‌های دیگر آن می‌توان به تولید کشاورزان به شکل آبی در باغات "زرندیه" اشاره کرد که میزان تولید متناسب با نوع روش‌های مختلف کشاورزان متغیر است.

وی ادامه داد: امروز در بحث تولید گندم در صحبتی که با رئیس موسسه اصلاح و تهیه بذر و نهاد وزارت جهاد کشاورزی داشتیم، این میزان در بهترین شرایط تولید با برخورداری از تمام مؤلفه ها به رقم ۱۴ تن رسیده است و در مزرعه "دانشکده کشاورزی کرج" که مزرعه دولتی است، سال گذشته شاهد رکورد تولید ۱٠ تن و ۳۰۰ کیلو گرم برای یکی از اقلام اصلاح شده بودیم.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه این فاصله را در حوزه محصولات باغی و عسل هم شاهد هستیم، تصریح کرد: فاصله عملکردی در حوزه تولید گوشت دام سبک، سنگین و طیور هم وجود دارد.

جهان سوز علت اصلی فاصله عملکردی در حوزه تولید محصولات کشاورزی را عدم ورود "یافته‌ها به عرصه" دانست و تصریح کرد: کشاورزان نمونه به خاطر تجربه و توانمندی با تکیه بر علمی کردن کشاورزی، میزان تولید بالایی دارند.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی تأکید کرد: اگر میانگین تولید کشور به این آمار نزدیک شود، دیگر شاهد واردات چند میلیون دلاری محصولات استراتژیک به کشور نخواهیم بود، بلکه به نقطه‌ای خواهیم رسید که محصولات داخلی در این حوزه را صادر کنیم.

جهان سوز افزود: چنین توانی در داخل کشور وجود دارد، جهت تحقق این امر، باید یافته‌های تحقیقاتی به عرصه برسد و به بیان دیگر بهره وری بالا برود.

طرح ویژه"بسیج همگام با کشاورز" در سازمان بسیج
مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه هشت سال پیش طرح "بسیج، همگام با کشاورز" در سازمان بسیج شکل گرفت، تصریح کرد: رئیس سازمان بسیج در آن زمان نیز اشراف کاملی به این موضوع داشت و حمایت‌های ویژه‌ای از این طرح بعمل آمد.

جهان سوز با بیان اینکه کتاب‌های زیادی با کمک سازمان تحقیقات در بحث علمی کردن کشاورزی منتشر کردیم، اضافه کرد: این کتب بسیار معتبر بوده و یافته‌های مؤسسات تحقیقاتی، کشاورزان نمونه و کارشناسان خبره در این کتب گردآوری شده است.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با تأکید براینکه طرح "آبخیزداری" دولت، ناجی آب کشور و مردم در برابر سیل است، تصریح کرد: اجرای این طرح، میزان اثرگذاری بسیاری از سیل‌ها در سطح کشور را کاهش می‌دهد.

جهان سوز با اشاره به اینکه دولت سیزدهم حمایت‌های ویژه‌ای از مدل تکامل یافته طرح تصفیه انتقال یافته‌ها در بحث جهش تولید دارد، اضافه کرد: با تعاملات قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، سازمان بسیح و وزارت جهاد کشاورزی، این طرح در آستانه نهایی شدن است و به زودی اجرا خواهد شد.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه "بسیج کنندگی"، ویژگی خاص بسیج است، تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح‌ها و اقدامات، تحقق تأکیدات فرمانده معظم کل قواست و امروز بسیج جامعه مهندسین کشاورزی تکامل یافته و بسیار قوی شده است.

جهان سوز با تأکید براینکه دامنه حمایتی از ۲۶محصول (۵، ۶محصول استراتژیک و ۱٠محصول باغبانی و سایر محصولات مزیت دار) بسیار قوی است، " پسته و زعفران" را از محصولات استراتژیک و راهبردی کشور برشمرد و گفت: صد‌ها هزار دلار در بحث صادرات این دو محصول، ارزآوری داشتیم.


۲۶هزار روستا، زیر چتر حمایتی بسیج در بحث جهش تولید
مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه ۲۶هزار روستا زیر چتر حمایتی بسیج در بحث جهش تولید قرار دارند، از تشکیل چهار هزار و ۵٠٠ پایگاه به عنوان" هسته‌های علمی کردن کشاورزی" در سطح کشور خبر داد و افزود: "علمی کردن کشاورزی"، طرحی پایگاه محور و مسجد محور است و جهت شکل گیری این سامانه ها، آموزش‌های مختلفی به مهندسین ارائه می‌شود و شبکه‌های مشورتی بسیاری در سطح کشور تشکیل دادیم.

جهان سوز از تشکیل قرارگاه" شهید ساجدی" به ریاست سردار غلامرضا سلیمانی در سطح کشور خبر داد و با بیان اینکه هدف اصلی ما تشکیل پایگاه‌های "علمی کردن کشاورزی" و سیستم رصد در تمام روستا‌های کشور است، تصریح کرد: با حمایت‌های دولت و تفاهم نامه خوب با وزارت جهاد کشاورزی، عملیات مهم جهادی و بسیجی در راستای ارتقا و بالا بردن راندمان تولید در کشور اجرایی خواهد شد.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، واردات را عامل اصلی تأمین امنیت غذایی در شرایط فعلی کشور دانست و با اشاره به اینکه بخش وسیعی از امنیت غذایی کشور از طریق واردات تأمین می‌شود، اضافه کرد: متأسفانه در این شرایط پیروان تفکر غربی در داخل کشور، "خود کفایی" را زیر سوال می‌بزند.

جهان سوز با انتقاد از نبود نگاه ویژه به عملیاتی شدن دستورات امامین انقلاب، تصریح کرد: متأسفانه توجهی به این اصل مهم نشده است و در سال‌های اخیر به دلایل مختلفی مانند خشکسالی‌ها و به ویژه "جنگ اوکراین"، متوسط ۱٠ساله، " ۹ میلیارد دلار " واردات داشتیم که در اصل میزان واردات بیش از این عدد است.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد غربگرای داخلی با دیدگاه انقلابی امام راحل و رهبر معظم انقلاب مسائل را نمی‌بینند، گقت: امام حسین (ع) فرمودند: «زندگی عقیده و جهاد است»، اگر برنامه ریزی‌های عقیدتی و جهادی داشته باشیم، ظرفیت جهش تولید در کشور وجود دارد.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی وجود مهندسین انقلابی را محرک اجرای اقدامات جهادی در کشور به عنوان ظرفیت عظیم در بحث جهش تولید دانست و با تأکید براینکه این نیرو‌های انقلابی متخصص و ولایت مدار، اعتقاد به خودکفایی دارند، افزود: با برنامه ریزی‌های بسیار قوی در این زمینه و بهره گیری از ظرفیت‌های اساتید، دانشگاه‌ها و هیئت‌های علمی این اهداف محقق خواهد شد.

۳٠٠گروه اندیشه ورز در سطح کشور تشکیل شده است
جهان سوز از تشکیل ۳٠٠گروه اندیشه ورز در سطح کشور خبر داد و بر نگاه ویژه و حمایتی سازمان بسیج از تولید دانش بنیان در بخش کشاورزی تأکید و تصریح کرد: حمایت تولید دانش بنیان، راهبردی مهم در رونق اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به عقب افتادگی سیستم‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی، افزود: با تکیه بر نیرو‌های متخصص مؤمن و انقلابی اهداف مهم مد نظر در این حوزه را با برنامه‌های جهادی و علم محور محقق خواهیم کرد.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه هزاران متخصص در حوزه محصولات استراتژیک و راهبردی داریم، اضافه کرد: دوهزار دام پرور و دامپزشک در راستای تحقق راهبرد "علمی کردن کشاورزی" فعالیت دارند.

جهان سوز با تأکید بر نقش مهم و اثرگذار تعامل دولت و همکاری جدی آن با سازمان بسیج و ایجاد یک هم افزایی بین این نهاد‌ها و وزارت جهاد کشاورزی در علمی کردن این حوزه در راستای جهش تولید، تصریح کرد: به برکت خون شهدای انقلاب به ویژه شهدای تازه تفحص شده خان طومان، حرکت ما به سوی "جامعه و مکتب جهانی امنیت غذایی" خواهد بود.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی اظهار داشت: همکاری بسیار قوی بین سازمان بسیج و وزارت جهاد شاورزی و دولت قوی‌تر شده است و مبتنی بر اقدام جهادی، بسیجی و علم محوری و دانش بنیانی است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات