به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، محمدرضا مردانی که در نشست وبیناری جشنواره ملی شهید چمران سازمان بسیج اساتید کشور با حضور مسئولین،جانشین و معاونین پژوهش و فناوری، مسئولین دفاتر اندیشگاهی و مدیران اندیشکدههای استانی و دفاتر هماهنگی تهران بزرگ سخن میگفت، ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین و ایام اسارت اهل بیت امام حسین (ع) بالاخص اسارت عقیله بنی هاشم، حضرت زینب و همچنین ایام شهادت امام سجاد (ع)، این دو بزرگوار را از پیشگامان جهاد تببین دانسته و افزود: بانگ رسا و عالمگیر عاشورا، پژواک ندای تبیینی است که حضرت زینب (ع) و امام سجاد (ع) در نفیر عالم دمیدند.
وی سپس به حمله ددمنشانه رژیم کودککش صهیونیستی به نوار غزه و شهادت جمعی از مردم مظلوم فلسطین اشاره کرده و عنوان کرد: «جهاداسلامی» صرفا یک گروه نیست، جهاد اسلامی انگیزهای است به وسعت جغرافیایی که دلیرمردان مسلمان در آن پراکنده اند. جهاد در خون فرزندان ماست. رژیم صهیونسیتی گمان نکند که با شهید کردن چند فرمانده میدانی، میدان مبارزه تهی میشود. با شهادت هر مسلمان، انگیزه یاران او برای مقاومت و جهاد صدچندان میشود.
مردانی گفت: کربلا آوردگاه حق و باطل است. کربلا جلوه گاه ایمان و دل سپردگی به خداوند و سرسپردگی به امام است. کربلا درسنامه تهجد و تهذیب و تقیّد است. کربلا تجلی شجاعت علوی و حسینی و تمثالی از صبر فاطمی و زینبی است.... کربلا همهی اینهاست! اما این همهی کربلا نیست!
وی افزود: درسهای عاشورا فراوان و بسیار حائز اهمیتند، اما درس بیشتر ناظر بر واقعه و شرح آن است. در صورتی که ما به تحلیل عینی و کاربردی و بهروز عاشورا یا به تعبیر مقام معظم رهبری "عبرت های عاشورا" به طریق اولی نیازمندیم.
مردانی عنوان کرد: مقام معظم رهبری درباره ضرورت پرداختن به عبرت های عاشورا می فرمایند "جا دارد ملت اسلام فکر کند که چرا پنجاه سال بعد از وفات پیغمبر، کار کشور اسلامی به جایی رسید که مردم مسلمان - از وزیرشان، امیرشان، سردارشان، عالمشان، قاضیشان، قاریشان و اجامر و اوباششان - در کوفه و کربلا جمع شدند و جگر گوشهی پیغمبر را با آن وضع فجیع به خاک و خون کشیدند؟! خوب؛ انسان باید به فکر فرو رود، که چرا چنین شد؟ این قضیه را بنده دو، سه سال پیش، در یکی دو سخنرانی، با عنوان "عبرتهای عاشورا" مطرح کردم. البته درسهای عاشورا مثل درس شجاعت و غیره جداست. از درسهای عاشورا مهمتر، عبرتهای عاشوراست.
وی گفت: شاید یکی از مهمترین عبرتهای عاشورا، نقش خواص در موفقیت یا عدم موفقیت نهضت است. نه تنها در عاشورا و در مورد قضیه امام حسین (ع) بلکه قبل و بعد از آن هر زمان که کمیت یا کیفیت خواص ضعیف بود، اسلام و جامعهی اسلامی ضربه خورد. عامل اصلی آنکه حضرت علی 25 سال غصب ولایت و حکومت را تحمل نمود ولی دست به اقدام نظامی نزد، عامل اینکه امام حسن مجتبی(ع) صلح را مقدم دانست و امام زین العابدین از طریق مناجات و دعاها به راهبری محبان اهل بیت پرداخت و برای انتقام خون پدر شهيد خود قیام نکرد، عامل اصلی پذیرش ولایت عهدی از طرف امام رضا(ع) و سکوت امامان بعدی این بود که "حجت بر ایشان به سبب عدم وجود یاران تمام نمی شد.
مردانی افزود: برادر ارجمند و دانشمندم جناب دكتر حاجي صادقي در یکی جلسات قبلي كه افتخار داشتيم ميزبانشان بوديم صحبت درستي داشتند در مورد امتِ بي امام و امام بي امت، به زعم حقیر تصوير نازنین امام حسین (ع) يكه و تنها ايستاده بر خاک تفتیدهی غاضریه در برابر خيل عظيم حراميان، آنجا كه نداي " هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی" سردادند، نماد امام معصوم و مظلومی است که به سبب بي بصيرتي خواص و نبود یاران "بی امت" مانده بودند! و سرنوشت کوفه در زیر سم ستوران عبدالملک بن مروان و حجاج بن یوسفِ ثقفی نماد امتی است که به سبب دنیادوستی و ضعف در بصیرت، "بی امام" و خار و خفيف گشته!
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه بیان کرد: بدون خواص مجاهدِ مورد وثوق نه تنها ارکان حکومت اسلامی بر زمین می ماند و امام بی یار و یاور می شود، که علم تبیین هم بر زمین می ماند! علم تبیین هم که بر زمین بماند کار بدآنجا می رسد که جماعت کفر و نفاق موفق می شود جگرگوشه پیغمبر را در قلب جامعه ی اسلامی "خارجی" (خروج کرده بر حکومت اسلامی) و بنابراین نعوذبالله مهدور دم بنمایاند!
وی با تاکید بر نقش بی بدیل خواص در تثبیت حکومت اسلامی و در حرکت به سوی مدینه فاضله مورد ترسیم نظام اسلامی یعنی "تمدن نوین اسلامی" خاطر نشان کرد: بود و نبود خواص و قوت و ضعف آنها رابطه مستقیمی با عاقبت عوام جامعهی اسلامی دارد. در واکاوی قضیه عاشورا میبینیم که چگونه فشار بنی امیه بر خواص کوفه، باعث جهت دهی به عوام کوفه نیز شد.
مردانی افزود: مقام معظم رهبری در توصیف چرخش مردم کوفه به سمت بنی امیه می فرمایند "نتیجه در کوفه آن میشود که مسلم بن عقیل به شهادت میرسد و از همان کوفهای که هجده هزار شهروندش با مسلم بیعت کردند، بیست، سی هزار نفر یا بیشتر، برای جنگ با امام حسین علیهالسّلام به کربلا میروند! یعنی حرکت خواص، به دنبال خود، حرکت عوام را میآورد ".
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور سپس به بیان چهار مورد از ویژگیهایی که در بیانات مقام معظم رهبری برای خواصِ قابل اتکا نظام اسلامی منعکس شده اشاره کرد و گفت: از جمله این ویژگیها عدم دلبستگی به دنیا است.خواص قابل اتکا حکومت اسلامی کسانی هستند که دلشان صرفا در گرو خداوند و اهل بیت و بندگان صالح خداست. ثروت فی ذاته بد نیست، جامعه اسلامی به ثروت نیاز دارد.
وی افزود: خواص تراز جامعه اسلامی به مرفه شدن امت مسلمان می اندیشند و در این مسیر قدم برمیدارند اما خودشان دنبال ثروت اندوزی نمی روند و دلبستهی مال دنیا نمیشوند. اگر خدای ناکرده خواص دلبسته دنیا شدند دیگر نمی توانند در میدان های سخت پای کار نظام اسلامی باشند و بقول معروف کمیتشان لنگ می شود. امام خامنه ای در شرح این ویژگی می فرمایند: "اگر در مقابل این متاعها و بهرههای زندگی، خدای ناخواسته آن قدر مجذوب شدید که وقتی پای تکلیفِ سخت به میان آمد، نتوانستید دست بردارید، واویلاست! اگر ضمن بهره بردن از متاعهای دنیوی، آنجا که پای امتحان سخت پیش میآید، میتوانید از آن متاعها به راحتی دست بردارید، آن وقتْ حساب است".
شجاعت ویژگی دیگری بود که مردانی به آن اشاره کرده و بیان کرد: خواصی که روحیه جهادی ندارند خواصی برای عوام ندارند. خواصی که شجاعت ورود به میادین مورد نیاز نظام اسلامی را نداشته باشند با عوام تفاوتی ندارند. مقام معظم رهبری در بیان اهمیت شجاعت در میان خواص ضمن تحلیل وقایع تاریخی ِ قبل از وقوع عاشورا، دیدار شریح قاضی که از خواص زمان خود بود را با هانی بن عروه ( از بزرگان شیعه) در زندان ابن زیاد مورد اشاره قرار می دهند و می فرمایند"تا چشم هانی به شریح افتاد، فریاد برآورد ای مسلمانان! این چه وضعی است؟! پس قوم من چه شدند؟! چرا سراغ من نیامدند؟! چرا نمیآیند مرا از اینجا نجات دهند؟! مگر مردهاند؟! شریح قاضی (بعدا) گفت؛ میخواستم حرفهای هانی را به کسانی که دورِ دارالاماره را گرفته بودند، منعکس کنم. اما افسوس که جاسوس عبیدالله آنجا حضور داشت و جرأت نکردم! جرأت نکردم یعنی چه؟ یعنی همین که ما میگوییم ترجیح دنیا بر دین! شاید اگر شریح همین یک کار را انجام میداد، تاریخ عوض میشد."
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادمه بر اهمیت وقت شناسی و اقدام به موقع تاکید کرده و افزود: یکی از مشکلات بعضی از خواص همین است که بعضاً بد موقع انتقاد میکنند. بد موقع تمجید میکنند. بد موقع ساکت میشوند. و در زمان های حیاتی و مورد نیاز همیشه جا مانده اند. کسانی که به تعبیر بنده سرعت موتور تحلیلشان کم است، تا تحلیل و بصیرتشان منتج به اقدامی شود وقت طلائی آن اقدام گذشته است. مقام معظم رهبری در بحث عبرت های عاشورا به درستی و زیبائی توابین را از مصادیق همین جاماندهها میدانند و می فرمایند؛ "عدّهی توّابین، چند برابر عدّهی شهدای کربلاست. شهدای کربلا همه در یک روز کشته شدند؛ توّابین نیز همه در یک روز کشته شدند. اما اثری که توّابین در تاریخ گذاشتند، یک هزارم اثری که شهدای کربلا گذاشتند، نیست! بهخاطر اینکه در وقت خود نیامدند. کار را در لحظهی خود انجام ندادند. دیر تصمیم گرفتند و دیر تشخیص دادند ".
مردانی سپس بر اهتمام به جهاد تبیین تاکید کرده و یکی از علل و ریشه های وقایع عاشورا را ضعف نخبگان جامعه در تبیین حقایق و منطق اسلام، جایگاه امام و امامت و ملزومات مترتب بر حاکم کشور اسلامی دانست.
وی گفت: ریشه شکست ظاهری معدود یاران حقیقی امام حسین در صحرای کربلا، شکست عدهی بسیار بیشتری از محبین اهل بیت در نبرد شناختی بود، همان کسانی که غایبین کربلا بودند. حکومت اموی قبل از حادثه عاشورا ، در نبرد شناختی با خواص و محبین اهل بیت و به تبع آنها بر عوام پیروز شده بود. بنابراین کارشان در کربلا آسان بود.
این استاد دانشگاه بیان کرد: مقام معظم رهبری در ریشه یابی علل حادثه عاشورا در این باره می فرمایند؛ "به هنگام قیام امام حسین علیهالسّلام کسانی بودند که پسر پیغمبر، پسر فاطمهی زهرا و پسر امیرالمؤمنین را علیهمالسّلام را به عنوان خروج کننده بر امام عادل معرفی کردند! امام عادل کیست؟ یزید بن معاویه! آن عدّه، در معرفی امام حسین علیهالسّلام به عنوان خروج کننده، موفّق شدند. خوب؛ دستگاهِ حکومتِ ظالم، هر چه دلش میخواهد میگوید. مردم چرا باید باور کنند؟! مردم چرا ساکت بمانند؟! آنچه بنده را دچار دغدغه میکند، همین جای قضیه است".
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور همچنین با اشاره به این توصیه رهبر انقلاب به خواص و نخبگان که فرمودند حرکت در راه خدا، همیشه مخالفینی دارد و یکی از لوازم مجاهدتِ خواصی، این است که باید در مقابل حرفها و ملامتها و تخطئه و تهمتها ایستاد، اظهار امیدواری کرد که انشاالله همهی ما اولا مخاطب و ثانيا عامل به این توصیهها باشیم.
انتهای پیام/