خبرهای داغ:
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری سمنان به بیان مهمترین رویکردها، اهداف و برنامه های این دفتر در حوزه زنان و خانواده پرداخت.
کد خبر: ۹۴۵۲۵۴۳
|
۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، هسته تخصصی شمسا (شناسایی مسائل سراسری استان ها) موظف است با شناسایی مسائل و مشکلات استان سمنان و باارائه راه حل های میانبر به مدیران در حل مسائل استان کمک کند.

سعیده همتی، مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری سمنان به همین منظور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در سمنان در مورد اهداف و برنامه حوزه  زنان و خانواده  در سال 1401 خصوصاً گسترش گفتمان الگوی سوم برای نقش آفرینی بانوان به اسناد بالادستی و بیانیه مأموریتی ابلاغی از سوی وزارت کشور و برنامه تحول بانوان اشاره کرد.

وی بر استفاده از ظرفیت حلقه های میانی و مردم  در رویکرد تحولی دفتر و شناسایی ظرفیتها و توانمندیهای عرصه بانوان – شناسایی و آینده پژوهی اولویت دار در نظام مسائل حوزه بانوان – شناسایی و توان افزایی حلقه های میانی و فعالان اجتماعی حوزه بانوان – جهت دهی و عرصه سازی حلقه های میانی در حوزه های مزیت دار – آموزش و توانمندسازی دختران به عنوان رهبران اجتماعی آینده و توانمندسازی و اعتباربخشی به شبکه دفاتر امور بانوان و خانواده  تاکید کرد.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری سمنان عنوان کرد: در چرخش های تحول آفرین در حوزه زنان و خانواده  ما از الگوی زن شرقی و زن غربی از طریق حلقه های میانی به گفتمان الگوی سوم  خواهیم رسید.

همتی ادامه داد: از جمله این چرخش ها  از زن و مرد جایگزین به زن و مرد مکمل، از زن حمایت پذیر به زن پشتیبان و پیشران جامعه،  از تمرکز صرف بر مسائل برجسته شده حوزه بانوان به برجسته سازی حقوق واقعی بانوان و همراه سازی جامعه ،  از یکسان نگری حوزه بانوان به اقتضا گرایی متناسب به زیست بوم فرهنگی و اجتماعی حوزه بانوان،  از محوریت واحد مرد به واحد خانواده در طراحی نظامات آموزشی، فرهنگی ، اجتماعی واقتصادی  می توان نام برد.

وی اضافه کرد: این موضوع در بیانیه ماموریتی ابلاغی از سوی وزارت کشور و سند تحول بانوان ابلاغی از رئیس جمهور  از اهمیت بالایی برخوردار است.

همتی خاطرنشان کرد: بسیاری از مسائل حوزه زنان و خانواده در کشور ما بصورت متمرکز از سوی دشمنان جمهوری اسلامی ایران برنامه ریزی شده است؛ بنابراین بانوان هم به عنوان سربازان خط مقدم هستند هم به عنوان پیشران در این حرکت اجتماعی نقش میدان داری در گام دوم انقلاب را دارند.

وی درخصوص آسیب های اجتماعی نیز گفت: آسیبهای اجتماعی هرچقدر هم کم باشد اما بازهم  نمیتوان بی تفاوت از کنار آن گذشت.

همتی بسترسازی تعالی بانوان و خانواده از طریق تسهیل کنش اجتماعی را از مهمترین و اصلی ترین اهداف دفتر امور زنان و خانواده استانداری سمنان نام برد؛ به طوری که تشکیل شورای اندیشه ورزی بین دستگاهی و نخبگانی در حوزه مسائل اولویت دار بانوان و تشکیل کارگروه های تخصصی ذیل آن را در جهت تحلیل و تبیین وضعیت موجود بانوان و خانواده کشور و ترسیم وضعیت مطلوب را از جمله اقدامات و فعالیتهای دفتر در سه ماهه اول سال 1401 دانست.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری سمنان در پاسخ به بحث اشتغال بانوان استان افزود: از آنجایی که در دولت سیزدهم یکی از مهم ترین رویکرد درحوزه زنان و خانواده، ایجاد مشاغل خانگی و کسب و کار پایدار خانواده محور است؛ بنابراین تسهیل مجوز و رفع موانع کسب و کارهای مشاغل خانگی و کسب و کارهای کوچک با اولویت بانوان جامعه هدف مورد تأکید این دفتر است.

همتی افزود:  با توجه به  نقش های متعدد و متنوع مسئولیت های بانوان در خانواده و جامعه  و مسائل اولویت دار  در این حوزه،  محدودیت منابع انسانی وجود دارد که توجه به سازمان های مردم نهاد و نیروهای مردمی در کنار ظرفیت دستگاه های اجرایی باید مورد توجه قرار گیرد و ضمناً بسیاری از مسائل را باید طوری حل کرد که مردم نتیجه بررسی مسائل را ببینند.

وی اظهار امیدواری کرد: روند آموزش ها در حوزه بانوان و خانواده به صورت مستمر ، سیستمی  و هدفمند بوده و همه اعضای خانواده از آموزش استفاده و آموزش ها از حالت کلیشه ای و مقطعی خارج شود.

خاطرنشان می شود، دفتر امور زنان و خانواده استانداری سمنان از آذرماه ۱۴۰۰ با سرپرستی سعیده همتی از ظرفیت ارزشمند حوزه ، دانشگاه و سایر دستگاههای فرهنگی استان استفاده می کند و امیدوار است که با همت مضاعف و با تکیه بر دانش و معلومات و با رویکرد تحول گرایی شاهد نشانگرهای وضعیت مطلوب در حوزه زنان و خانواده  از جمله گسترش گفتمان الگوی سوم برای نقش آفرینی بانوان – افزایش نرخ مشارکت بانوان در جامعه – افزایش سرانه فضاهای تفریحی ، ورزشی بانوان و کاهش آسیب های اجتماعی مرتبط با بانوان باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها