خبرهای داغ:
یک نخبه دانشگاهی گفت: مقام معظم رهبری نگاه ویژه ای به نخبگان دارند و عمیقاً براین باورند که نخبگان می‌توانند به حل ریشه‌ای مشکلات کشور کمک کنند.
کد خبر: ۹۴۶۳۰۷۸
|
۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۳

محمد تمنایی، دکترای تخصصی مهندسی حمل و نقل دانشگاه تربیت مدرس و از حاضرین در دیدار صدها نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، نخبگان دانشگاهی با رهبر معظم انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرگزاری بسیج گفت: دیدار امروز ما با مقام معظم رهبری دیدار بسیار خوبی بود چرا که من تا به حال در چنین دیدارهایی حضور نداشتم.

وی ادامه داد: همه نخبگانی که در دیدار امروز حضور داشتند دارای دیدگاه‌ها و نظراتی بودند که در یک محیط بسیار صمیمی با رهبر معظم انقلاب در میان گذاشتند و ایشان نیز دستورات بسیار خوبی برای پیگیری این دغدغه‌ها و نظرات به مسئولین دادند.

تمنایی با اشاره به موضوع سخنان خود در این دیدار افزود: موضوعی که من امروز در آن خصوص در محضر حضرت آقا مطرح کردم زمان زیادی بود که جزو دغدغه‌های من بود که نتوانسته بودم با مسئولین درمیان بگذارم. اما ایشان دقت خوبی به موضوعی که مطرح کردم داشتند و امیدواریم که فرمایشان ایشان توسط مسئولین امر پیگیری شود.

این نخبه جوان خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری نگاه ویژه ای به نخبگان دارند و عمیقاً براین باورند که نخبگان می‌توانند به حل ریشه‌ای مشکلات کشور کمک کنند و امیدواریم که همه ی مسئولین به تبعیت از ایشان کمک کنند تا بتوان از پتانسیل نخبگان برای حل مشکلات کشور استفاده شود.

وی در ادامه به بخشی از سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند که ارتقا در دانشگاه‌های کشور باید بر اساس اقدامات در جهت حل مسائل کشور باشد و دانشجویان و اساتیدی که به سمت حل یک مسئله واقعی کشور می‌روند برای ارتقاء مورد توجه قرار گیرد و نه تنها صرفاً برخی مسائلی که عملاً هیچ ارتباطی به مسائل و مشکلات کشور ندارند.

تمنایی تصریح کرد: امیدواریم همه دانشگاه‌ها و مراکز عملی همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند به سمت حل مسائل کشور بروند.

وی با اشاره به طرحی که امروز در محضر رهبر انقلاب ارائه داده است گفت: طرح ما درخصوص شبکه‌ی یکپارچه‌ی فرآوری و ترابری (شیفت) یک کلان‌راهبردی برای شکوفایی اقتصادی عدالت محور و پایدار ایران است.

این نخبه جوان ادامه داد: امروزه، توسعه‌ی تجارت و اقتصاد، بدون داشتن یک نظام حمل‌ونقل کارآمد و پیشرفته، نافرجام است و بازی‌گران بزرگ اقتصاد جهانی، با درک این نکته‌ی کلیدی، راهبردهایی محوری را در حوزه‌ی رقابتی حمل‌ونقل و لجستیک بین‌المللی اتخاذ نموده‌اند. ابتکار کمربند و راه چین، ابتکار مائوسام هند و ابتکار دروازه‌ی جهانی اروپا، کلان‌راهبردهایی مبتنی بر کریدورهای حمل‌ونقل جهت افزایش نفوذ منطقه‌ای و جهانی قدرت‌های صنعتی در زنجیره‌ی ارزش جهانی هستند.

تمنایی افزود: در حال حاضر، علی‌رغم وجود ظرفیت‌های ارزشمند ملی و مزیت‌های نسبی سرزمینی، ایران با جایگاه شایسته‌ی خود در زنجیره‌ی ارزش جهانی، فاصله دارد. متأسفانه علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری، هنوز نتوانسته‌ایم به نحو شایسته از فرصت‌های کم‌نظیر کریدورهای ترانزیت بین‌المللی در جهت درآمدزایی ملی استفاده نمائیم.

وی گفت: نکته‌ی اساسی و مغفول، آن است که جذب ترانزیت عبوری، بدون خلق ارزش افزوده در کالا و خدمات، یک رویکرد بهره‌برداری حداقلی از فرصت‌های حمل‌ونقل بین‌الملل کشور است.

تمنایی در پایان خاطر نشان کرد: مزیت‌های نسبی سرزمینی ایران، همچون موقعیت جغرافیایی استثنایی، منابع عظیم انرژی و توانمندی‌های دانش‌بنیان، که در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب مورد تأکید قرار گرفته‌اند، قابلیت بالایی را در پیاده‌سازی کلان‌راهبرد «شیفت» برای کشور مهیا ساخته‌اند و در صورت اجرای آن، تبدیل ایران به هاب قدرتمند حمل‌ونقل و لجستیک منطقه‌ای و بین‌المللی، به فعلیّت خواهد رسید. هم‌اینک رقابت قدرت‌های بزرگ جهانی، فرصتی طلایی و شاید غیر قابل تکرار را برای ایران فراهم آورده و «شیفت» قابلیت آن را دارد تا استفاده‌ی هوشمندانه و مدبّرانه از این فرصت را سریعاً عملیاتی سازد.

ارسال نظرات