استاندار مازندران از پرداخت ۲۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۶ با کارمزد چهار درصد به خانوارهای عشایری این استان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.
کد خبر: ۹۴۸۴۷۲۴
|
۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج عشایری سپاه کربلا به نقل از سایت استانداری مازندران :

 جلسه شورای عشایری استان با حضور دکتر سعیدی ریاست سازمان بسیج عشایر کشور و دکتر پاپی زاده ریاست سازمان امور عشایر کشور و دکتر کریمی فیروزجاه ریاست فراکسیون عشایری مجلس شورای اسلامی برگزار گردید.

سیدمحمود حسینی پور در جلسه شورای عشایر استان، بر لزوم تقویت و توانمند کردن اقتصاد عشایر مازندران تاکید کرد و افزود: شاخص های اقتصادی جمعیت عشایری باید شناسایی شده تا متناسب با آن نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی خانوارهای عشایری اقدام شود.

 

وی اظهار داشت: تقویت و توانمند سازی بخش اقتصادی خانوارهای عشایری باید مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد و این مهم با توسعه و رونق گردشگری عشایری محقق خواهد شد.

نماینده عالی دولت در مازندران بر لزوم شناسایی و دسته بندی مشکلات جامعه عشایری تاکید کرد و با بیان اینکه باید متناسب با مشکلات و تعیین اولویت ها نسبت به رفع موانع فرارو نیز اقدام کرد، گفت: باید با توانمند سازی خانوارهای عشایری، به رشد اقتصادی این خانوارها کمک کرد.

حسینی پور با اشاره به ظرفیت جامعه عشایری در تولید گوشت قرمز، محصولات لبنی و همچنین صنابع دستی، افزود: باید از ظرفیت جامعه عشایری استان در تولید و خودکفایی برخی محصولات و همچنین رونق و توسعه صتعت گردشگری استفاده کرد.

وی افزود: با وجود چهار هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری در تولید گوشت قرمز، در صورت استفاده بهینه از این ظرفیت، دیگر نیازی به واردات گوشت قرمز از دیگر استان ها نیست.

استاندار مازندران تصریح کرد: از ۱۶ مصوبه سال گذشته، دستگاه های اجرایی باید در مدت ۱۵ روز نسبت به تهیه و ارایه گزارش مبنی بر روند اجرای مصوبات اقدام کنند.

حسینی پور از دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز خواست نسبت به تهیه گزارش اقدامات درمانی صورت گرفته نسب به جمعیت عشایری اقدام کند.

استاندار مازندران با بیان اینکه مرکز آمار باید ظرف مدت سه ماه نسبت به تکمیل آمار خانوار عشایری اقدام کند، گفت: آموزش و پرورش نیز باید آمار دقیقی از جمعیت دانش آموزی و مدارس عشایری ارایه دهد ضمن اینکه از ظرفیت خیران برای جبران بخشی از کمبودها بیش از پیش استفاده کند.

وی گفت: مراکز فنی حرفه ای نیز باید متناسب با نیازهای جمعیت عشایری مازندران امکانات مورد نیاز را فراهم کنند.

استاندار مازندران همچنین بر لزوم نیاز سنجی و شناسایی فرصت های گردشگری عشایری مازندران تاکید کرد و گفت: باید با فراهم کردن زیرساخت های موجود، ظرفیت های گردشگری جامعه عشایری استان در اختیار آژانس های مسافربری قرار گیرد.

حسینی پور با بیان اینکه یکی از بیشترین جاهایی که گردشگران تمایل به بازدید دارند، مناطق عشایری است، گفت: توانمند سازی اقتصادی جامعه عشایری با رونق گردشگری محقق خواهد شد.

وی افزود: جامعه عشایری در حوزه مباحث فرهنگی و سبک زندگی و الگوی رفتاری و گفتاری از سابقه تاریخی بالایی برخوردارند و اداره کل میراث فرهنگی موظف به ثبت آنهاست.

حسینی پور گفت: در مناطق صعب العبور باید ظرف مدت ۶ ماه نسبت به جانمایی بالگرد اقدام شود.

وی افزود: با ایجاد اورژانس هوایی در برخی از مواقع می توان با استفاده از بالگرد نسبت به انتقال بیماران اقدام کرد.

ارسال نظرات