خبرهای داغ:

برگزاری اولین رویداد تجربه‌ها و ایده‌های امر به معروف و نهی از منکر در شیراز

اولین رویداد تجربه ها و ایده های امر به معروف و نهی از منکر در شیراز برگزارمی شود.
کد خبر: ۹۴۹۶۲۷۶
|
۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵

به گزارش خبرنگار بسیج از شیراز، فریضه امر به معروف و نهی از منکر، از واجبات و فرایض بسیار مهم و بزرگ اسلامی به شمار می‌رود، و افرادی که این فریضه‌ی بزرگ الهی را ترک می‌کنند یا در برابر آن بی‌تفاوتند، گناهکار خواهند بود و برابر روایات کیفری سخت و سنگین در انتظار آنها است. 

امر به معروف و نهی از منکر نه تنها به اذعان فقهای اسلام واجب است، بلکه اصل وجوب آن جزو ضروریات دین مبین اسلام به شمار می‌آید.

این فریضه مهم، با رعایت شرایط آن یک تکلیف شرعی عمومی برای حفظ احکام اسلام و سلامت جامعه است، و صرف توهم این که موجب بدبینی فاعل منکر یا بعضی از مردم نسبت به اسلام می‌شود، باعث نمی‌شود که این وظیفه‌ی بسیار مهم ترک شود.

محدوده‌ی امر به معروف و نهی از منکر منحصر به قشر و صنف خاصی از مردم نیست و تمام اقشار و اصناف واجد شرایط را در بر می‌گیرد؛ حتی بر زن و فرزند واجب است که هنگام مشاهده‌ی ترک معروف یا انجام حرام توسط پدر و مادر یا شوهر، به امر به معروف و نهی از منکر در صورت تحقق شرایط آن مبادرت کنند.

این فریضه در کشورهای دیگر به طرق مختلف و اسامی متفاوت انجام می شود، اما به دلایل مختلف، در کشور ما که جامعه ای اسلامی هم هست، مورد غفلت قرار گرفته است.

دستگاه ها و نهادهای مختلف معاونت، مدیریت یا مرکزی با این عنوان دارند، و حتی ستادی برای احیای آن بنا شده است، اما تاثیرگذاری خوبی تاکنون نداشته است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که وظیفه اصلی آن پاسداری از انقلاب و اسلام در هر عرصه و موضوعی است، یکی از ارگان هایی است که به شکل ویژه در این راه قدم گذاشته و در معاونت اجتماعی خود، مدیریتی با این عنوان دارد.

در همین راستا این معاونت اقدام به برگزاری رویدادی تجربه گرا در این حوزه کرده است که به بررسی تجربه های مفید و ایده های خوب در این زمینه می پردازد تا باز هم یکی از نیازهای عمومی جامعه را تامین کند.  اولین رویداد تجربه ها و ایده های امر به معروف و نهی از منکر که به همت معانت اجتماعی سازمان بسیج پیش بینی شده، با میزبانی سومین حرم اهل بیت(ع) در شیراز برگزار می شود.

در همین راستا سرهنگ میثم رضوان پور معاون اجتماعی سازمان بسیج در گفت و گو با خبرنگار بسیج در شیراز، با بیان اینکه این رویداد در روزهای روز یک شنبه و  دوشنبه  ۱۴ و ۱۵ اسفندماه در شیراز برگزار می شود، اظهار داشت: مخاطبین این رویداد، معاونین اجتماعی و مدیران امربه معروف در سپاه های استانی کشور هستند.

وی، "حیات طیبه" را عنوان برنامه روز اول بیان کرد و گفت: در دوره حیات طیبه توانمندسازی مدیران امربه معروف و نهی از منکر سپاه های استانی در دستور کار است  و مدعوین با آخرین سیاست ها، تدابیر در این حوزه آشنا می شوند.

آشنایی با ضرورت و اهمیت، معارف و احکام و مهارت های اجرای فریضتین از جمله اهداف برنامه حیات طیبه است که  معاون اجتماعی سازمان بسیج از آن یاد کرد و ادامه داد: در  روز دوم تلاش ما بر این بوده است تا فرصت ارائه تجربه های موفق و ایده های نو در حوزه امر به معروف و نهی از منکر را فراهم آوریم و در همین راستا "اولین رویداد احیاگران" با هدف به اشتراک گذاری تجربیات سایر استان ها  اجرا می شود.  

سرهنگ رضوان پور در پایان به میزبانی شیراز و استان فارس در این برنامه اشاره کرد و گفت: اقدامات مبتکرانه استان فارس در موضوع امربه معروف و نهی از منکر باعث شد، این دوره و رویداد را در شیراز برگزار کنیم و ان شاءالله این رویداد اولین اقدام است و این حرکت به امید خدا استمرار خواهد داشت.

سرهنگ دوستدار معاون اجتماعی سپاه فجر استان فارس هم در این رابطه به خبرنگار بسیج گفت: در روز اول علاوه بر ارائه موضوعات نظری، بخش مشاهده میدانی را نیز در دستور کار داریم و ان شاالله میهمانان استان از اجرای برنامه چهارشنبه های طلایی از نزدیک بازدید می کنند.

دوستدار ادامه داد: در روز دوم برنامه شاهد اجرای اولین رویداد احیاگران هستیم. این رویداد با هدف آشنایی با ابتکارات و خلاقیت های استان ها در موضوع امربه معروف و تهی از منکر خواهیم بود.

به گفته دوستدار، حضور خانواده های شهدای امربه معروف و نهی از منکر، کاشت درخت به نام و یاد شهدای عزیز فریضتین در آن روز و رونمایی از سند جامع امربه معروف و نهی از منکر با عنوان "حیات طیبه" از جمله برنامه های پیش بینی شده در رویداد احیاگران است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها