یک کارشناس فرهنگی گفت: جوانان پایه فرهنگ، هنر و اقتصاد و پیشرفت یک کشور را رقم می‌زنند.
کد خبر: ۹۴۹۶۹۹۷
|
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۲

امروزه جوانان می‌توانند با الگو قراردادن حضرت علی اکبر (علیه‌السلام) گام‌های بلندی در حوزه فرهنگ و هنر، سبک زندگی اسلامی و حفظ ارزش‌های اسلامی بردارند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج؛ جوانان بزرگترین موتور پیشرفت و سرمایه‌های هر جامعه‌ای به شمار می‌آیند. بنا به فرمایش مقام معظم رهبری «جوان در هر جامعه و کشوری، محور حرکت است. اگر حرکت انقلابی و قیام سیاسی باشد، جوانان جلوتر از دیگران در صحنه‌اند. اگر حرکت سازندگی یا حرکت فرهنگی باشد، باز جوانان جلوتر از دیگرانند و دست آنها کارآمدتر از دست دیگران است. حتی در حرکت انبیای الهی هم، محور حرکت و مرکز تلاش و تحرک، جوانان بودند.» امروز میلاد با سعادت حضرت علی اکبر (ع) مصادف با روز جوان است. ایشان بازو و یاور پدر در دوران امامت امام حسین (ع) بودند، امروزه جوانان می‌توانند با الگو قراردادن آن حضرت گام‌های بلندی در حوزه فرهنگ و هنر، سبک زندگی اسلامی و حفظ ارزش‌های اسلامی بردارند.

با توجه به میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان، با مریم پوریامین کارشناس فرهنگی و عضو روزنامه نگاران مسلمان درباره استفاده از ظرفیت جوانان با حفظ ارزش‌های دینی و اسلامی به گفتگو پرداختیم.

مریم پوریامین معتقد است: یکی از مسائل مهم در حوزه‌ی تبیین فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور، الگو گرفتن از مسایل و تاریخ دینی ما است. امروز مصادف با روز حضرت علی اکبر(علیه‌السلام) است. نشانه‌هایی که از زندگی ایشان در تاریخ مصور وجود دارد، می‌تواند الگوی خوبی برای جوانان ما در حوزه‌ی مدیریت فرهنگی و هنری باشد.

 او با بیان اینکه حضور جوانان در همه‌ی ارکان کشور باعث نشاط، خلاقیت، تولید فکر برتر و آثار روز آمد می‌شود، می‌گوید: اگر نتوانیم در حوزه‌ی فرهنگی و هنری از جوانان بهره بگیریم، افکار قدیمی، کهنه و ناکارآمد باعث می‌شود تا نشاط از جامعه ما گرفته شود.

پوریامین ادامه می‌دهد: در مقابل جوانان هم باید در حوزه فرهنگی و هنری از مشاوره‌های کارآزموده و با تجربه پیروی کنند. جوانان باید معلوماتی که در مدیریت علمی روز و تجربه‌هایی که در تاریخ فرهنگی و هنری اسلام عزیز وجود دارد را جذب کنند تا در کارهای خود از آنها بهره گیرندبرای نمونه در کار تعامل با مخاطب، گذشت و ایثار داشته باشند. همچنین با استفاده از هوش خود زیر متن‌ها را بخوانند و راهکارهایی که ارایه می‌دهند، بر مبنای مقتضیات زمان و مصلحت جامعه باشد.

او با بیان اینکه باید مدیران جوان به بزرگترها احترام بگذارند، می‌گوید: چنانچه مدیریت جوان ما بیش از اندازه تکیه به خود کند و منیت داشته باشد، در کارشان خلل ایجاد و مسیر برایشان قفل می‌شود. بارها دیده‌ام که مدیران جوانی که در حوزه‌ی فرهنگی منصوب می‌شوند و مسئولیت دارند، صاحب منصبان و مدیران قبلی را کاملا نفی می‌کنند یا آنان را ساعت‌ها پشت دراتاق منتظر نگه می‌دارند. این‌ها نشانه‌های خوبی برای کار نیست.

وی در ادامه افزود: تکلیف ما در این حوزه استفاده صحیح از ظرفیت‌ها است. اگر جوانی را مدیر می‌کنیم، بهتر است یک کارآزموده‌ی باتجربه در کنار این جوان به عنوان مشاوره قرار گیرد. این موضوع به صورت برعکس هم صدق می‌کند. اگر فردی باتجربه و کارآموزده در جایی منصوب می‌شود، باید در کنار خودش از نیروی جوانان برای خلاقیت‌های فکری و روزآمد به عنوان مشاوره بهره بگیرند. متاسفانه درکشور این دو رویه عملی نمی‌شود. جوانان با جوانان کار می‌کنند و صاحبان تجربه از صاحبان تجربه استفاده می‌کنند و راه وصلی میان این دو نسل ایجاد نشده است.

او با اشاره به ضرورت تقویت امید و نشاط در جامعه می‌گوید: جوانی که صاحب اندیشه است و به وطن و پرچمش عرق دارد، باید به کار گمارده شود. در همه جای دنیا هم در استفاده از نیروی جوان بسیار تلاش می‌کنند؛ چون جوانان پایه فرهنگ، هنر و اقتصاد و پیشرفت یک کشور را رقم می‌زند.

او با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت جوانان درست استفاده کرد می‌گوید: درست استفاده کردن از ظرفیت مسئله مهمی است، در حوزه‌های مختلف جامعه دچار ناهماهنگی هستیم، فرض کنید؛ آدم فرهنگی را در حوزه‌ی اقتصادی به کار می‌گیرند و فرد با تجربه در عرصه‌ی اقتصادی را در حوزه‌ی فرهنگی به کار می‌گمارند. ان‌شاءالله یک اتاق فکر در دولت جناب آقای رئیسی شکل بگیرد تا افراد با توجه به تجارب، علاقمندی و تخصص درحوزه خود به کار گرفته شوند.

پوریامین ادامه می‌دهد: باید از افراد توصیه شده، دوست یا فامیل در به کارگیری در حوزه‌ها اجتناب کرد. این موضوع باعث هدر رفتن استعداد جوانان می‌شود. این پراکندگی و ناهماهنگی در استفاده از ظرفیت‌ها، باعث شده نه تنها از قدرت و استعداد جوانان بهره نگیریم؛ بلکه فعالیت و تلاش آنان را هدر دهیم که در نهایت این رویه موجب بدبینی به نیروی جوان می‌شود؛ چون از ظرفیت او در جایی استفاده شده است که متناسب با استعداد، توانایی، تجربه و تخصصش نیست. بنابراین به نظرم بیش از هر چیزی و پیش از به کارگرفتن جوانان در حوزه‌ی کار یک اتاق فکر تشکیل شود. در این اتاق فکر با توجه به خصوصیت‌ها، جوانان را به کار گیریم.

این کارشناس فرهنگی بیان می‌کند: اگر در جامعه جوانان بیکار و منفعل باشند به هیچ جا نخواهیم رسید، جوانان با انگیزه را باید جذب کرد و در حوزه‌های مدیریت میانی و مدیریت‌های کلیدی از وجود آنان استفاده کرد. البته باید جوانانی که در سمت عالی قرار می‌گیرد،  چند پیر صاحب تجربه در کنارشان به عنوان مشاوره وجود داشته باشد تا با استفاده از تجارب آنان زمین نخورند.

او با تاکید بر اینکه جوانان آینده‌ساز کشور هستند می‌گوید: امروز ما جوانانی عمیق‌تر، خوش‌فکرتر و وفادارتر از هر دورانی داریم که باید قدرشان را بدانیم و از ظرفیت آنان درست استفاده کنیم.

 

ارسال نظرات