صنایع دستی، چون آمیخته با هنر اصیل ایرانی است مشتریان خوبی در جهان دارد و، چون این رشته قابل تحریم شدن نیست و درآمد صادراتی خوبی هم دارد، می‌تواند جایگزینی برای فروش نفت کشور باشد.
کد خبر: ۹۴۹۷۷۳۰
|
۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۵

محمدرضا عباسیان مسئول بسیج انجمن هنرمندان صنایع دستی استان یزد، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج اظهار کرد: صنایع دستی، چون آمیخته با هنر اصیل ایرانی است مشتریان خوبی در جهان دارد و، چون این رشته قابل تحریم شدن نیست و درآمد صادراتی خوبی هم دارد، می‌تواند جایگزینی برای فروش نفت کشور باشد.

وی افزود: نساجی سنتی یکی از رشته‌ای اصلی صنایع دستی استان یزد است و، چون یزد در مسیر راه ابریشم قرار داشته است، این رشته، قدمتی چند صد ساله دارد و جزء صنایع پاک به حساب می‌آید.

عباسیان گفت: با بروز رسانی حدود ۳۲ دستگاه نساجی سنتی که هر کدام برای کار خاصی طراحی شده است علاوه بر اشتغال‌زایی برای حدود ۷۰ نفر، توانستیم قسمتی از پارچه‌ها و منسوجات قدیمی که قبلا در یزد تولید می‌شد و منسوخ شده بود را مجدد تولید و احیا کنیم. حتی با مراجعه به برخی موزه‌ها و با مشاهده برخی از پارچه‌های قدیمی، ان‌ها را در خط تولید خود قرار دادیم.

هنرمند ۴۵ ساله یزدی با اشاره به اینکه حدود ۵ سال است که دراین حرفه فعال شده است درباره محصولات تولیدی خود گفت: شمدبافی، سفره بافی، زری بافی و حوله بافی از جمله محصولات ما هستند. در استفاده از مواد نساجی مثل پنبه و ابریشم فقط از نوع طبیعی آن استفاده می‌کنیم و هیچ مواد شیمیائی دیگری اضافه نمی‌کنیم.

وی افزود: صفر تا صد محصولات نساجی سنتی در داخل ایران تولید می‌شود و سال گذشته با همت بنیاد مستضعفان، بزرگ‌ترین کارخانه تولید نخ منطقه غرب آسیا در یزد افتتاح شد. در این کارخانه روزانه حدود ۵ تن نخ از پنبه خالص، تولید می‌شود.

عباسیان تصریج کرد: محصولات ما برای بیشتر استان‌ها ارسال می‌شود و ۲ استان خراسان جنوبی و گلستان در بخش نساجی سنتی، به نوعی رقیب ما هستند و، چون در بخش سنتی دستگاه‌های صنعتی نمی‌توانند از محصولات کامل طبیعی استفاده کنند، لذا رقبای ما خیلی کم هستند، اما در بخش صنعتی، رقبای زیادی داریم.

وی درباره میزان صادرات نساجی سنتی هم گفت: صادرات ما به خارج کشور، بیشتر چمدانی است و، چون استان یزد گردش‌پذیر است لذا محصولات نساجی آن از طریق گردشگران به دیگر کشور‌ها صادر می‌شود که صدور دستمال‌های توجیبی پنبه‌ای به چین از جمله این موارد است.

این هنرمند همچنین گفت: تاکنون نشان تجاری «هف» به معنای کارگاه نساجی را برای ۲ محصول خود به ثبت رسانده ایم. عباسیان با اشاره به ضرورت توجه بیشتر و تبلیغات و ترویج صنایع دستی گفت: هم اکنون کشور‌های افغانستان و هند دارند بازار صنایع دستی ما را تصاحب می‌کنند که جا دارد در این بخش مخصوصا در قسمت فرش دستباف ایرانی، فکر و اقدام مهمی صورت بگیرد.

وی سیاسی بودن و تخصص نداشتن برخی مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را که در بیشتر دولت‌ها هم تکرار شده است یکی از مشکلات اساسی پیش پای توسعه صنایع دستی کشور دانست و گفت: در این وزارتخانه، توجه به موضوع گردشگری بیش از توجه به صنایع دستی است و این موضوع موجب لطمه به این هنراصیل ایرانی شده است.

هنرمند یزدی که مراحل پایانی مقطع دکتری خود را سپری می‌کند گفت: برای معرفی و فروش محصولات صنایع دستی، سالانه در ۴ تا ۵ نمایشگاه مخصوص صنایع دستی شرکت می‌کند و محصولات ما از فروش خوبی برخوردار است.

ارسال نظرات