حجت الاسلام امامی گفت: ۲ هزار مبلّغ در ماه رمضان به منهطق تبلیغی آذربایجان غربی اعزام می شوند
کد خبر: ۹۴۹۹۴۵۷
|
۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰

به گزارش بسیج از آذربایجان غربی، حجت الاسلام منصور امامی در نشست خبری با خبرنگاران که در سالن جلسات تبلیغات اسلامی آذربایجان غرب برگزار شد، اظهار داشت: به مناسبت های متعددی تلاش شده است با ارائه گزارش هایی از فعالیت و کارکردهای تبلیغات اسلامی و حرکت های مردمی امید را در جامعه ترویج کنیم.

وی اضافه کرد: اعزام اکثر مبلغین تبلیغات اسلامی از طریق سامانه شمع اتفاق می افتد و حدود ۱۴۰۰ مبلغ و مبلغه در این سامانه ثبت نام کرده اند که در مناسبت های مختلف دینی و ملی به تبلیغ اعزام می شوند و مردم، نهادها و سازمان ها و ادارات نیز برای درخواست مبلغ در موضوعات و تخصص های متخلف می توانند به این سامانه مراجعه کرده و درخواست مبلّغ بکنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی ادامه داد: در کنار اعزام مبلّغ و سخنران از طریق سامانه شمع، این اعزام ها در ایام رمضان، محرم، ایام فاطمیه و ... به صورت سنتی نیز صورت می پذیرد و امسال پیش بینی می شود ۲۰۰۰ مبلغ در استان به مناطق تبلیغی در ایام ماه مبارک رمضان اعزام شوند.

وی گفت: بیش از ۱۰۰ روحانی در قالب طرح های مستقر و امامان محله به تبلیغ و مقابله با آسیب های اجتماعی در روستاها و مناطق کمتر برخوردار آذربایجان غربی مشغول هستند و در بسیاری از موارد با حداقل کمک ها کارهای بزرگی انجام داده اند که لازم است خبرنگاران و رسانه ها برای ایجاد امید در جامعه فعالیت های این روحانیون را رسانه ای بکنند.

حجت الاسلام امامی خاطرنشان کرد: در زلزله اخیر خوی روحانیون جزو اولین گروه هایی بودند که به خدمت رسانی به زلزله زده ها پرداختند و اداره تبلیغات اسلامی به قرارگاه مردمی کمک رسانی به زلزله زده ها تبدیل شده بود.

وی در ادامه به فعالیت های هیئات مذهبی و مادحین در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: در آذربایجان غربی حدود ۱۰۰۰ هیئت مذهبی مجوز فعالیت دارند که در سال ۱۴۰۱ فعالیت های چشمگیری داشتند که به عنوان نمونه می توان به فعالیت های جهادی آن ها در زلزله خوی اشاره کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی اضافه کرد: در سالی که گذشت بیش از ۱۴۰ جلسه سه ساعته آموزشی در عرصه های روش مداحی، مقتل خوانی، شناخت رسانه ای و ... برای بانوان هیئتی، نوگلان حسینی و مجمع الذاکرین ارومیه توسط کانون مداحان برگزار شده است و شبیه این جلسات آموزشی در شهرستان های استان هم بوده و از این بابت از کانون مداحان، مجمع الذاکرین و بسیج مداحان تشکر می کنم.

وی تصریح کرد: دوره های متعددی برای ارتقای سطح کیفی هیئات مذهبی و مادحین برگزار شده است و اردوی روسای هیئات مذهبی به زنجان و قم و برگزاری دوره های مرثیه سرایی برای مداحان و همایش های مختلف، اعزام مادحین به دوره های قم، تهران و کرمان نیز در این راستا بوده است.

حجت الاسلام امامی عنوان کرد: یکی از مجموعه هایی که وظیفه کمک رسانی به پیرغلامان و مادحین حسینی را دارد مجموعه بنیاد دعبل خزاعی می باشد که تاکنون ۶۷ مداح و پیرغلام حسینی توسط این بنیاد بیمه شده اند و حدود ۶۵ مداح که نیاز به کمک داشتند برای دریافت وام ۱۰۰ میلیونی به بانک ها معرفی شده اند.

وی گفت: مهم ترین هدف تبلیغات اسلامی مردمی سازی جریان های دینی و ملی است و در این راستا امسال برای اولین بار اجتماع پرشکوه یوم العباس، پیاده روی ده ها هزار نفری جاماندگان اربعین، اجتماع امت محمد رسول الله(ص) و مدافعان حجاب در ارومیه برگزار شد. همچنین نظیر این اجتماعات در شهرستان ها نیز برگزار شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی افزود: در ایام غدیر نیز حرکت های مردمی جلوه بی نظیری را به نمایش گذاشتند که ایجاد حدود ۲۲۰ ایستگاه صلواتی، توزیع ۸۰ هزار غذای گرم و آذین بندی خیابان ها و هزینه چند میلیاردی توسط مردمی جلوه ای از این شکوه و عظمت بود.

وی در ادامه با بیان این که رویکرد تبلیغات اسلامی تبیین محور و مسجد محور بودن برنامه های اجرا شده است، اضافه کرد: مادحین و هیئتی ها با وجود این که خودشان جزو اقشار کم درآمد جامعه هستند اما در زلزله خوی پیشتاز کمک های مردمی بودند و هم چنین در رزمایش کمک های مردمی که توسط کانون مداحان برگزار شد، مادحین به اقشار مختلف نیازمند حدود ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان کمک کرده اند.

حجت الاسلام امامی در ادامه با اشاره به فعالیت واحد ادیان و مذاهب تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به این که آذربایجان غربی استان وحدت و مقاومت است در این راستا سال گذشته افطاری هایی تحت این عنوان در ۸ شهر استان کلید خورد که مورد تجلیل مسئولین کشوری نیز قرار گرفت و امسال نیز این جلسات برگزار می شود.

وی تجلیل از خانه های قرآنی، کارآفرینان اهل سنت، فعالین عرصه جهاد تبیین، برگزاری مراسمات سبط النبی در ماه محرم، اعزام حدود ۴۰ روحانی اهل سنت به پیاده روی اربعین، تجلیل از سادات در ایام غدیر، برگزاری کارگاه های قرآنی، آموزشی و رفع شبهات برای اهل سنت را از دیگر اقدامات واحد ادیان و مذاهب اعلام کرد و گفت: در ایام شهادت سردار سلیمانی سومین همایش " وحدت ادیان و اقوام در مکتب حاج قاسم" در ارومیه با حضور نمایندگان جبهه مقاومت یمن، جمهوری آذربایجان، نماینده آشوریان در مجلس، مشاور ادیان و اقوام رئیس جمهور و اسقف ها و کشیش های مسیحی در ارومیه برگزار شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی برگزاری مهرواره با نور را از مهم ترین اقدامات امور بانوان این اداره کل دانست و تصریح کرد: مهرواره با نور با هدف شناسایی و معرفی بانوان فعال در عرصه های مبارزه با آسیب های اجتماعی و حل مشکلات محله در آذربایجان غربی با شرکت بیش از ۳۵۰ شرکت کننده برگزار و از ۶۰ بانوی منتخب در قالب همایش بوسه بر دستان مادر تجلیل شد.

وی افزود: در سالروز تاسیس تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی از ۶۰ فعال رسانه ای، مذهبی، هیئتی ، قرآنی و مردمی که در عرصه های فرهنگی فعالیت چشمگیر داشتند تجلیل به عمل آمد.

حجت الاسلام امامی ادامه داد: یکی از کارهای شاخصی که امسال در استان اجرا شد اعتکاف دانش آموزی بود و اگر مجموعه هایی در دهه آخر ماه رمضان اعتکاف دانش آموزی را برگزار کنند ما نیز حمایت می کنیم.

وی اضافه کرد: در اعیاد شعبانیه اجتماع بزرگ بانوان مهدوی در ارومیه و شهرهای دیگر اجرا شد و در شهرستان خوی با وجود این که مردم آن ها درگیر زلزله بودند اما اجتماع ده ها هزار نفری منتظران امام زمان (عج) را برگزار کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی در ادامه به برنامه های پیش روی تبلیغات اسلامی اشاره کرد و گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان همایش طلایه داران تبلیغ در ارومیه و شهرستان های آذربایجان غربی برای مبلغین با هدف معرفی روش های مردم داری و منبر داری و استفاده از روش های نوین تبلیغ برگزار می شود.

وی افزود: در حدود ۴۸۰ نقطه استان محفل انس با قرآن کریم و جمع خوانی برگزار می شود و تلاش داریم با همکاری آموزش و پرورش در ۱۰۰ مدرسه افطاری های ساده را همراه با جمع خوانی قرآن کریم برای دانش آموزان برگزار کنیم.

حجت الاسلام امامی اضافه کرد: در ایام ماه مبارک رمضان پویش قرائت، تفسیر و روخوانی سوره مبارکه محمد (ص) در استان اجرا خواهد شد.

وی با بیان این که از انتقادهای خبرنگاران و اهالی رسانه استقبال می کنیم، گفت: اعتقاد راسخ داریم که اهالی رسانه با توجه به دغدغه هایی که دارند نقدهایشان از روی خیرخواهی است و از همه اهالی رسانه می خواهیم عملکردهای تبلیغات اسلامی را مورد نقد قرار داده و برای آن راهکار ارائه دهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی در پاسخ سؤالی در خصوص مسئله حجاب در کشور گفت: یکی از اشتباهاتی که در سال های گذشته صورت گرفت این بود که به جای مطالبه از مسئولین فرهنگی برای فرهنگ سازی در این زمینه، از نیروی انتظامی خواستند با بدحجابی برخورد شود و فرهنگ با مسئله امنیت اصلاح نخواهد شد و همان گونه که رهبر انقلاب فرمودند در اغتشاشات اخیر نیز دشمن برنامه ریزی کرده بود بانوان کم حجاب روسری خود را بردارند اما آن ها خودشان از مهم ترین مدافعان حجاب شدند.

وی ادامه داد: حجاب در عین مسئله شرعی بودن یک قانون و فرهنگ است و دو دیدگاه به این مسئله وجود دارد و مردم شرق زمین در گذشته با لباس های بلند و با پوشش شناخته می شدند و متاسفانه نتوانستیم در این خصوص روشنگری کنیم.

حجت الاسلام امامی ادامه داد: دیدگاه غرب به زن به صورت کالا و ابزار است و غرب باید از این نگرش خود به زنان خجالت بکشد و لازم است ما این ها را رسانه ای کرده و به مردم بازگو کنیم.

وی در پایان گفت: امام خمینی (ره) در اوائل انقلاب به زنان فرمودند؛ من شما را به رهبری نهضت قبول می کنم و دشمن به قدرت زنان در دوران دفاع مقدس و بعد از آن پی برد و لذا به دنبال از بین بردن و تضعیف جایگاه مادر، همسر و تقدس زادیی از زن می باشد و در این راستا یک جنگ رسانه ای تمام عیار را علیه زن شروع کرده است.

ارسال نظرات