خبرهای داغ:
مشاور عالی فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) با تاکید بر اینکه فتح‌المبین با دزفول و مردم این شهر عجین شده است، گفت: دزفول و دزفولی‌ها ۲۰ ماه از ابتدای جنگ تا زمان وقوع عملیات فتح‌المبین در زمینه‌سازی، شکل گیری و اجرای آن نقش کلیدی داشته‌اند.
کد خبر: ۹۵۰۰۲۸۶
|
۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج در دزفول، سردار سرلشکر پاسدار عبدالمحمد رئوفی پنجشنبه شب به مناسبت گرامیداشت عملیات غرورآفرین فتح‌المبین و بزرگداشت سرداران شهید حاج محمدحسین کوسه‌چی و عظیم محمدی‌زاده از فرماندهان لشکر هفت حضرت ولی عصر (عج) در دوران دفاع مقدس در حسینسه ثارالله دزفول، اظهار کرد: ۴۱ سال از عملیات فتح المبین را پشت سر می گذاریم و متاسفانه شاهد تحریف و تبعیض های فراوان و آشکار در حق یگان های عمل کننده و افراد دخیل در این عملیات هستیم.

 

این فرمانده برجسته دفاع مقدس گفت: دزفول سربازخانه دفاع مقدس بود که این شهر عقبه آماد و پشتیانی همه بسیجی ها از همه یگان های اعزامی از سراسر کشور بود.

 

وی افزود: جوانان دزفول در ۲۰ ماه از ابتدای جنگ تحمیلی تا پیش از عملیات فتح المبین در ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلومتر در ۱۲ محور عملیاتی شامل تنگه سعده در چذابه، عنکوش، مالح، صالح مشطط، کرخه، تپه چشمه و دال پری دهلران مشغول پدافند بودند که این نقش در دوران دفاع مقدس بی بدیل است.

 

وی گفت: دشمن بعثی با تصرف غرب دزفول، علاوه بر حملات موشکی و هوایی، با توپخانه نیز شهر را زیر آتش داشت و به همین دلیل خواست و مطالبه مردم دزفول انجام عملیات در غرب این شهر به منظور دور کردن دشمنان بعثی بود و این مطالبه موجب حرکتی هدفمند در یگان های نظامی برای اجرای یک عملیات وسیع در این منطقه شد.

 

سردار رئوفی با اشاره به انجام شناسایی های دقیق اطلاعاتی عملیاتی توسط نیروهای اطلاعاتی دزفول برای اجرای عملیات فتح المبین اظهار کرد: از تنگه سعده تا دالپری از خط مقدم تا عقبه دشمن طی ۱۶ ماه نیروهای دزفول با اجرای عملیات‌های دقیق شناسایی از ریزترین توانمندی دشمن آگاه بود و این اشراف اطلاعاتی زمینه اجرای عملیات فتح المبین را فراهم کرد.

 

فرمانده لشکر هفت حضرت ولی عصر (عج) در دوران دفاع مقدس افزود: با اطلاعات کامل جمع‌آوری شده توسط نیروهای اطلاعاتی عملیاتی دزفول به ویژه سردار شهید سوداگر فرمانده اطلاعات عملیات لشکر هفت حضرت ولی عصر(عج) به حدی بود که ۶ ماه قبل از آغاز عملیات فتح المبین آمادگی کامل برای اجرای عملیات در غرب دزفول وجود داشت.

 

تیپ دزفول در ۱۲ محور عملیاتی مسوولیت پدافندی داشت

 

مشاور عالی فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) ادامه داد: خواسته مردم دزفول و تلاش فرزندان رزمنده این شهر در غرب دزفول در ۱۲ محور پدافندی در ۱۲۰ کیلومتر از چذابه تا دهلران موجب شد که هر فرمانده اراده عملیات در این منطقه را داشته باشد، همه چیز آماده بود.

 

سردار رئوفی با بیان اینکه کار بزرگ اطلاعاتی فرزندان دزفول در محور عملیاتی فتح المبین موجب حیرت فرماندهان ارشد سپاه و ارتش در دوران دفاع مقدس شد، ادامه داد: فتح المبین عجین با دزفول شده است و مصادره این فتح بزرگ به نام دیگر استان ها و یگان های عمل کننده تحریف آشکار تاریخ دفاع مقدس است.

 

این فرمانده برجسته دوران دفاع مقدس ادامه داد: همانگونه که انقلاب اسلامی بی نام امام شناخته نمی شود عملیات فتح المبین جز با نام دزفول شناخته نمی شود و این نقش برجسته مردم دزفول در پشتیبانی از جبهه ها و نقش فرزندان این شهر در محورهای متعدد پدافندی و کار بزرگ اطلاعاتی آن برای اجرای این عملیات است.

 

وی با بیان اینکه دزفول تنها یگان و شهری بود که یک تیپ کامل عملیاتی داشت، افزود: تیپ هفت ولی عصر(عج) دزفول که تمامی رزمندگان آن از فرزندان دزفول بودند تنها تیپی در دوران دفاع مقدس بود که از چنان ظرفیت بالایی برخوردار بود که با ۲ تیپ از ارتش اردغام شد.

 

دزفول تنها شهری که دارای یک تیپ عملیاتی بود

 

سردار رئوفی ادامه داد: شهر دزفول از نظر تامین نیروی انسانی برای جبهه های نبرد به قدری برجسته بود که توان تشکیل ۲ تیپ را نیز در دوران دفاع مقدس داشت و این در حالی است که در دوران دفاع مقدس هر استان تنها یک تیپ داشت.

 

وی گفت: تیپ هفت حضرت ولی عصر(عج) دزفول در عملیات فتح المبین سخت‌ترین بخش عملیات را به عهده داشت و با وجود اینکه نوک پیکان عمل کننده در این عملیات به عهده تیپ دزفول بود به دلیل اشراف کامل اطلاعاتی با کمترین تلفات این بخش اجرا شد.

 

انتقاد از تحریف دفاع مقدس توسط برخی نویسندگان و راویان

 

فرمانده لشکر هفت حضرت ولی عصر(عج) در دوران دفاع مقدس ادامه داد: اوج فرماندهی سردار شهید کوسه چی و شهید محمدی در عملیات فتح المبین تبلور یافت ضمن اینکه تیپ ولی عصر(عج) نخستین یگانی بود که در این عملیات به اهداف ترسیم شده دست یافت.

 

وی با بیان اینکه تیپ دزفول در عملیات فتح المبین ۱۴۵ شهید تقدیم کرد گفت: سکوت فرماندهان دخیل در عملیات فتح المبین در بیان واقعیت های این عملیات موجب شده تا برخی نویسندگان، فیلم سازان و راویان اقدام به تحریف آن دوران کنند.

 

سردار رئوفی با اشاره به گره گشایی تیپ دزفول در عملیات فتح المبین اظهار کرد: مناطق شوش، دشت عباس و عین خوش سه نقطه مهم عملیاتی بود که با اجرای عملیات فتح المبین درگیری های سختی در آن مناطق آغاز شد که شکست در این محورها می توانست معادله را در آن عملیات تغییر دهد که فرماندهان برجسته نظامی برای گره گشایی از این مناطق اجرای عملیات در سایت رادار را به تیپ دزفول سپردند.

 

تیپ دزفول فاتح سایت رادار بود؛ هر روایت دیگر تحریف تاریخ است

 

وی گفت: اجرای عملیات در سایت رادار به عنوان سخت‌ترین مرحله عملیات فتح المبین به تیپ دزفول سپرده شد که با اجرای موفق و تصرف سایت های چهار و پنج طی ۲ ساعت درگیری معادله عملیات فتح المبین به نفع نیروهای اسلام تغییر کرد.

 

فرمانده لشکر هفت حضرت ولی عصر(عج) در دوران دفاع مقدس ادامه داد: دشمن بعثی در منطقه عملیاتی فتح المبین دارای چهار تا پنج خط پدافندی تا جبهه شوش بود که تیپ دزفول تمام این خطوط را شکست و عملیات فتح المبین به پیروزی ختم شد.

 

سردار رئوفی با انتقاد از تحریف دفاع مقدس توسط برخی راویان و نویسندگان گفت: مصادره فتح ارتفاعات سایت رادار توسط تیپ ۲۷ حضرت محمد رسول الله و چاپ کتاب برای مصادره این موفقیت اجحاف به حق مردم و رزمندگان دزفول است.

 

فرمانده لشکر هفت حضرت ولی عصر(عج) در دوران دفاع مقدس افزود: سردار شهید کوسه چی با یک یگان کامل موفق به فتح سایت رادار شد و این افتخار و موفقیت قابل کتمان نیست.

 

خلاصه کردن دفاع مقدس به عملکرد یک لشکر، تبعیض آشکار است

 

وی با انتقاد از تبعیض، تحریف و کم کاری نهادهای فرهنگی و رسانه ای در معرفی یگان های عملیاتی خوزستان و دزفول در دوران دفاع مقدس گفت: فتح المبین یعنی دزفول و فتح المبین بی نام دزفول معنا و مفهومی ندارد و هر چه غیر از این گفته شود تضییع حق مردم دزفول است.

 

سردار رئوفی افزود: برخی نویسندگان و راویان دفاع مقدس همه جنگ را به لشکر ۲۷ حضرت محمد رسول الله(ص) محدود کرده اند و طوری جنگ را معرفی می کنند که انگار هیچ تیپ عملیاتی دیگری در این دوران نقش نداشته است.

 

فرمانده لشکر هفت حضرت ولی عصر(عج) در دوران دفاع مقدس گفت: یک مرکز فرهنگی در اطلس عملیات فتح المبین که به تازگی تهیه کرده است تیپ ۲۷ حصرت محمد رسول الله را تیپ فاتح عملیات فتح المبین معرفی کرده است که این تحریف تاریخ دفاع مقدس است.

 

وی افزود: دزفول در طول هشت سال دفاع مقدس با تقدیم ۲ هزار و ۶۰۰ شهید نقش مهمی در دوران دفاع مقدس داشته است و باید این نقش به خوبی تبیین و در قالب تولیدات رسانه ای به نسل های جوان ارایه شود.

 

سردار رئوفی ادامه داد: ۸۰ تا ۱۰۰ عنوان کتاب دفاع مقدس پیرامون عملکرد لشکر هفت حضرت ولی عصر(عج) توسط سپاه خوزستان تدوین و به چاپ رسیده است که این آثار به زودی رونمایی می شود.

 

به دلیل نقش برجسته دزفول در دوران دفاع مقدس چهار خرداد ۱۳۶۶ با تصویب هیات وزیران دزفول با تقدیم لوحی به عنوان پایتخت مقاومت ایران اسلامی نام گذاری شد که در سال های اخیر با تصویب شورای فرهنگ عمومی چهارم خرداد به نام "روز مقاومت و پایداری – روز دزفول " در تقویم رسمی جمهوری اسلامی نام گذای شد.

 

در این مراسم که با حضور محمد مخبر معاون اول رییس جمهور برگزار شد ضمن بزرگداشت عملیات غرورآفرین فتح المبین، دومین سالگرد شهادت سرلشکر پاسدار شهید حاج محمدحسن کوسه چی(پارساکیان) و علمدار لشکرهفت حضرت ولی عصر(عج) فرمانده شهید حاج عظیم محمدی زاده گرامی داشته شد.

 

سردار محمدحسن کوسه‌ چی (پارساکیان) دبیر گروه ارزیابی نیروی زمینی قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌ الانبیاء(ص) و از یادگاران و فرماندهان دوران دفاع مقدس ۲۲ اسفند ماه سال ۱۳۹۹ شمسی دعوت حق را لبیک گفت و به یاران شهید خود پیوست.

 

جانشین فرماندهی لشکر هفت ولیعصر(عج) دزفول در دوران دفاع مقدس، فرماندهی قرارگاه‌های منطقه‌ای نجف اشرف و صاحب ‌الزمان نیروی زمینی سپاه و مشاور فرماندهی کل سپاه از جمله سوابق سردار کوسه ‌چی بود.

 

سردار شهید عظیم محمدی زاده متولد سال ۱۳۳۲، کارمند شرکت کشت و صنعت کارون و معاون عملیاتی لشکر هفت ولیعصر (عج) بود که در عملیات های فتح المبین، بیت المقدس و رمضان حماسه آفرینی کرد و در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۶۵ در عملیات کربلای پنج به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها