خبرهای داغ:
بعد از گذر از پیچ و خم های جاده کوهستانی و پرجاذبه منطقه طارم سفلی، امامزاده عبدالله(ع) مشهور به «شاهزاده عبداللّه‏» در انتهاى آبادى سرسبز فیله ورین، در کنار چناری تنومند و بلند همچون نگینی می درخشد.
کد خبر: ۹۵۰۰۴۶۶
|
۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲

قزوین_ از میان شلوغی شهر می گذری تا به سکوت طبیعتی پناه ببری که خاستگاه نیاکانت بوده. طبیعتی بکر و زیبا با کوه های برافراشته و دره‌های عمیق و صدای پرندگان وحشی و آب رودخانه و بادی که به میان درختان می پیچد.

مادر طبیعت، همیشه سخاوتمندانه، انسان، این اشرف مخلوقات را به گرمای وجود خود خوانده و آنچه را که در دل خود نهفته، با دستان محبتش به فرزندان آدم، ارزانی داشته است. در همین گذرگاه های طبیعت برای رسیدن به فضایی آرام، بقاع امامزادگان، بعنوان مأمن و پناهی امن، همچون نگینی بر انگشتری سبز طبیعت می درخشد که از دیرباز خاستگاه دل دردمندان و حاجت مندان بوده است.

استان قزوین، یکی از خاستگاه های بزرگ ایران زمین از نظر تعداد بقاع متبرکه و محل دفن نوادگان ائمه اطهار بوده و امروز به لحاظ وجود بقعه متبرک امامزاده حسین بن علی بن موسی الرضا(ع) چهارمین قطب گردشگری مذهبی کشور است و محل دفن این امامزادگان و بستگان نسبی امامان معصوم(ع)، در استان پراکنده می باشد و ایام عید نوروز فرصت مناسبی برای آشنایی با این بقاع متبرکه فراهم می کند.

بعد از گذر از پیچ و خم های جاده کوهستانی و پرجاذبه منطقه طارم سفلی، نگین درخشانی در میان سرسبزی روستا نظر بیننده را به خود جلب می کند. امامزاده عبدالله(ع) روستای فيله ورين از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوين، مشهور به «شاهزاده عبداللّه‏»، که بقعه این امامزاده در انتهاى آبادى سرسبز و مصفّاى فیله ورین، در کنار چنار تنومند و بلند که شاخه‏هاى آن بر روى بقعه سایه افکنده و فضاى دلپذیرى را ایجاد نموده، در ۶۰ کیلومترى شمال غرب شهر قزوین واقع شده است.

بقعه امامزاده که در سال های گذشته، پس از تخریب بناى خشت و گلى احداث شده است، به صورت مستطیل و به ابعاد ۵×۱۰ متر است و ایوانى در جانب جنوب دارد که ابعاد آن ۲×۵ و به ارتفاع ۴ متر مى‏باشد.

بقعه، شامل دو اتاق تو در توست که مرقد امامزاده در اتاق دوّم قرار گرفته است. کف و دیوارهاى داخل و خارج بقعه با سنگ مرمر تزیین شده و بر روى بقعه نیز گنبدى به شکل کلاه خودى به قطر ۲ و ارتفاع ۳ متر است که در ساقه آن ۸ پنجره جهت نورگیرى تعبیه شده است.

در ابتداى صحن، سه واحد زائرسرا در بالاى تپّه‏اى مشرف به روستا احداث شده و در جانب شرق آن نیز دو چشمه سرویس بهداشتى ساخته‏اند. راه دسترسى به بقعه از راه خرّمدره به مسافت ۴ کیلومترى خاکى است که در صورت آسفالت شدن زوار بیشترى به بقعه مراجعت خواهد کرد.

به گفته یکى از اهالى در گذشته زیارتنامه‏اى در بقعه نصب بود که امامزاده شاهزاده عبداللّه‏ را به عبداللّه‏ بن صدر بن حمزة بن امام موسى کاظم علیه‏السلام معرّفى کرده بود. اما این ادّعا منشا صحیحى ندارد.

این بقعه متبرک در روستای فیله وزین بخش طارم سفلی، می تواند فضای پرخاطره ای برای گردشگران باشد.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها