قزوین_ به گزارش بسیج، صبح امروز آيين اختتاميه جشنواره الگوهای برتر تدريس(طرح شهيد دكتر كاظمی آشتيانی) با حضور مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در سالن جلسات دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد.
رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در ارتباط مجازی با این جشنواره ضمن اشاره به حضور خود بعنوان شرکت کننده در جشنواره الگوهای برتر تدریس زبان انگلیسی در همدان در سال ۸۱ بیان کرد: حس معلمانی که تلاش می کنند تا خلاقیت خود را به دیگران نشان دهند را درک کرده و تحسین میکنم. تجلی گاه عالِم با معلم متفاوت است و تجلی گاه حضور معلم همین جشنواره های الگوهای برتر تدریس است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت برگزاری این جشنواره اظهار کرد: این جشنواره از این حیث که تجلی و نماد نمایش جایگاه معلم و خلاقیت او و حرفه و فن اوست اهمیت دارد. این جشنواره مسیری برای از هم آموزی است.
صحرایی عنوان کرد: پیام مهم این جشنواره یک راهبرد جدید در نظام تعلیم و تربیت و مدیریت آموزشی و آموزش و پرورش است که آن هم از هم دیگر آموزی است. یعنی معلمان در مسیری قرار گیرند که دانش خود را با یکدیگر به اشتراک گذارند. چرا که نشان دادن روش های خلاقانه معلمان که برآمده از دانش و تجربه گرانسنگ آنهاست بسیار اهمیت دارد.
ثروت ما فن و هنر معلمان در آموزش است
وی افزود: ثروت ما بودجه ما نیست بلکه فن و هنر ما در آموزش است و این ثروت معنوی است که باید با دیگر معلمان اشتراک گذاری شود. لذا پیگیر این موضوع هستم این روش های تدریس باید به طور دقیق به دیگران نشان داده شوند.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به تغییر در نگاهی به سیر تکامل معلم در ساحت آموزشی تصریح کرد: ما در آموز و پرورش از رویکرد کنترل گری رفته رفته به نقش تسهیلگری رسیدیم و به سمت دانش آموز محور حرکت کردیم. امروز فراتر از آن به این نتیجه رسیدیم که معلم نه تنها باید تسهیلگر باشد بلکه باید در کنار آموزش در حال یادگیری باشد و تکلیف محوری با یادگیری حقیقی پیوند بخورد.
صحرایی یادآور شد: کلاس ما اگر بخواهد موفق باشد باید با جهان بیرون ارتباط گیرد یعنی به دانش آموز چیزی را بیاموزیم که نیاز آنهاست و به درد آینده وی بخورد. اگر معلمی نتواند تفهیم کند چیزی را که به دانش آموز می آموزد برای آینده وی مفید و نقش آفرین نیست، فقط یک آموزش دهنده بوده است.
وی اضافه کرد: ما باید نقش معلمی را به نقش یاددهنده تبدیل کنیم یعنی به فراخور آموزش، کاربرد اموزش را نیز به دانش آموز بیاموزیم. دانش آموزان می توانند به جای آنکه در کلاس آموزش ببینند، یاد بگیرند و کلاس محل یادگیری شود نه فضای آموزش.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به پیام جشنواره الگوهای برتر تدریس خاطرنشان کرد: پیام این جشنواره ارتقای آموزش در کشور است و لذا نتایج این جشنواره باید در اختیار سایر معلمان کشور قرار گیرد و از هم دیگر آموزی به نهضتی در صنعت آموزش کشور تبدیل شود.
وی افزود: معلم موفق دانش آموز خود را پیش از کلاس برای یادگیری آماده میکند در این صورت است که اتفاقات پیشران نقش معلم را نمایان میکند. معلم تراز و آموزنده نیکی ها، آماده کننده دانش آموزان برای زندگی است یعنی فقط آموزش نمی دهد بلکه درس زندگی را نیز می آموزاند. یا توجه به وجود ابزار فضای مجازی، خطر هوش مصنوعی میتواند نقش معلم را کمرنگ کند.
دولت سیزدهم در تنگنای تاریخی مالی نیز به عهد خود در حوزه معلمان عمل کرده است
معاون رییس جمهور در ادامه بیان کرد: به عنوان نماینده دولت در بین شما و نماینده شما در دولت توقع کیفیت وجود دارد. این دولت حتی در تنگنای تاریخی مالی به عهد خود در حوزه معلمان عمل کرده و باید این پیام را به رییس جمهور منتقل کنیم که ما دیدیم و فهمیدیم و باید اثرگذار باشیم.
باید رویکرد رشته ای را تغییر دهیم و معلمان را چند مهارتی پرورش دهیم
وی اضافه کرد: اثرگذاری باید اینگونه باشد که نخست معلم خود را در مرز دانش حفظ کند، فرسودگی شغلی در معلم زمانی ایجاد می شود که معلم دچار تکرار شود. ما باید رویکرد رشته ای را تغییر دهیم و معلمان را چند مهارتی پرورش دهیم.
دکتر صحرایی در ادامه با اشاره به اینکه مقطع ابتدایی و متوسطه در کشور وجود دارد گفت: باید معلمان بتوانند در دو مقطع متوسطه اول و دوم تدریس کنند. از تحولات پیش روی ما این است که معلمانی دارای توانمندی در حوزه های دیگر هستند بتوانند در رشته های که توانمندی هستند تدریس کنند یعنی یک معلم ریاضی که ورزشکار است بتواند در حوزه ورزش و تربیت بدنی نیز فعالیت کند و لذا درخواست کردیم که معلمان در چند وجه بتوانند فعالیت نمایند.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: معلم باید روانشناس باشد. امروز در کلاس می بینیم که هر دانش آموز یک دنیاست و هر مدرسه یک ایران و هر معلم یک رهبر است و لذا لازم است معلمان روانشناسی شخصیت و شیوه و تحولات جدید ذهنی و زیستی دانش آموز را بشناسند. همچنین آزمون شناسی و آزمون سازی دارای اهمیت ویژه ای است. آزمون سازی و آزمون شناسی حرفه ای از مسائلی است که باید معلمان به آن مجهز باشند.
آیین نامه مسیر رشد معلمی به زودی تصویب خواهد
وی گفت: همچنین آیین نامه مسیر رشد معلمی به زودی تصویب خواهد شد که موجب می شود معلمان ما به طور مستمر شایستگی های خود را ارائه خواهند داد. معلمان کارنامه عملکردی دریافت خواهند کرد تا موجب ارتقا شاخص های علمی دانش آموزان در پایه دهم تا دوازدهم شود. نمره مستمر باید به طور محسوسی رشد کند تا نتایج این امر موجب افزایش کیفیت عملکرد معلمان و دانش آموزان شود.
معاون رییس جمهور یادآور شد: سال آینده سال اجرای سنجش دوره ابتدایی است تا مدارس را ارزیابی نماییم و دستمایه ای برای ارتقای نظام آموزش کشور باشد. کشور ما بزرگترین سرمایه اش دانش آموزان هستند و اگر ایران و اعتلای میهن اسلامی را و شکوفایی خون شهدا را می خواهیم باید مدارس را توانمند نماییم که عامل آن معلمان هستند.
گفتنی است؛ جشنواره الگوهاي برتر تدريس به مدت سه روز به ميزبانی استان قزوين، برگزار شد.
انتهای پیام/۱۰۱۰