نکته۱
در
سال ۲۰۳ و به قولى ۲۰۲ هجرى قمرى که حضرت رضا علیه السلام در طوس به شهادت
رسیدند بدن مطهر آن امام همام را در باغ حمید بن قحطبه و در کنار قبر
هارون خلیفه عباسى به خاک سپردند و نخستین بناى حرم مطهر همان بقعه هارون
الرشید است که بعدها حرم را روى دیوارهاى قدیمى آن بنا نهادند و از آن به
بعد طوس به مشهد الرضا تغییر نام یافت.
نکته۲
در
سال ۴۰۰ هجرى قمرى به دستور سلطان محمود غزنوى بناى بقعه و حرم تجدید بنا و
مناره اى بر آن افزوده شد و پس از آن در زمان هاى مختلف اقداماتى به
مرور صورت گرفته است.
نکته۳
سنگ
مرقد نخستین که برای مشخص نمودن مدفن امام بر زمین نصب شده، سنگ بنای ساخت
ضریح هم بوده است. آنچه مسلم است تا قرن هشتم هجری قمری ضریحی بر مضجع
شریف نصب نبوده است.
نکته۴
در
ابتدا حرم مطهر به صورت بنایی ساده، با مصالح ویژه آن دوران بنا شده بود،
چنانکه بقعه مطهر تنها یک در ورودی ساده در پیش روی مبارک داشت و دارای
تزئیناتی مختصر به سبک آن زمان بود.
نکته ۵
مشهور
است که از زمان صفویان گذاشتن ضریح بر مرقد امام مرسوم شده است و برخی
احتمال دادند که ساخت ضریح از عصر تیموریان متداول گشته است.
نکته۶
۲۸
هزار لامپ در حرم امام رضا علیه السلام روشن می باشد، که اکنون علاوه بر
۲۸ هزار شعله برق، شش هزار لوستر نیز در ابعاد مختلف و با قدمت های طولانی
مورد استفاده قرار گرفته است.
نکته۷
ضریح
اول، ضریحی چوبی بوده، با تسمه های فلزی و پوششی از صفحات طلا و نقره.
این ضریح در زمان شاه طهماسب صفوی یعنی سال ۹۵۷ هجری قمری ساخته و بر روی
صندوق چوبی مضجع منور نصب می شود. در سال ۱۳۱۱ همزمان با تعویض صندوق به
دلیل فرسودگی پایه ها ضریح برچیده شده، پوشش طلا و نقره و جواهرات آن از
چوب ها جدا و به خزانه آستان قدس منتقل می شود.
نکته۸
ضریح
دوم، ضریحی بوده فولادی مرصع، معروف به ضریح نگین نشان. این ضریح در سال
۱۱۶۰ به دستور شاهرخ فرزند رضا قلی میرزا نوه نادرشاه ساخته و به وقف بر
فراز مرقد شریف نصب می شود. ضریح فولادی یا ضریح نگین نشان سقف نداشته،
پنجره ها و شبکه های چهار طرف آن دارای گوی و ماسوره هایی بوده است که
با نگین های کوچک یاقوت و زمرّد تزیین یافته و تعداد آنها به ۲۰۰۰ بالغ
می شده است. به دلیل وضعیت ویژه این ضریح ذیلاً به عین کتیبه آن اشاره می
شود. « نیاز رحمت ایزد مستعان، و تراب اقدام زوّار این آستان ملک پاسبان،
سبط سلطان نادر شاه الحسینی الموسوی الصفوی، بهادرخان به وقف و نصب این
ضریح و قبه های مرصع چهار گوشه ضریح مقدس مبارک موفق گردید. (سنه
۱۱۶۰قمری) »
نکته۹
در
زمان تولیت میرزا سعیدخان برای مصون ماندن نذورات داخل ضریح دوم، شبکه و
پوشش طلایی روی ضریح منور قرار می گیرد، و بدین ترتیب سقف آن پوشش می
یابد. این ضریح به دلیل وقف دائمی بودن تا قبل از شروع عملیات جایگزینی و
نصب اخیر ضریح مطهر جدید یعنی پنجمین ضریح بر مضجع شریف و زیر ضریح پیشین
قرار داشت. ضمن عملیات اخیر محل نصب این ضریح تغییر یافت و به قسمت تحتانی
حرم مطهر منتقل گردید.
نکته۱۰
در
عصر پادشاهی فتحعلی شاه قاجار ضریحی فولادی و ساده به ابعاد (۳× ۴) و
ارتفاع ۲ متر ساخته و روی ضریح نگین نشان (ضریح دوم) نصب می شود که در اصل
ضریح سوم محسوب می شود.
نکته۱۱
سقف
ضریح سوم با چوب های طلاکوب پوشش داشته و در سمت پایین ضریح در کوچک
مرصعی قرار داشته است. به دلیل کوچکی و غیر مناسب بودن این ضریح پس از مدتی
برداشته شده و به جای آن ضریح چهارم نصب می گردد. در حال حاضر این ضریح
در موزه مرکزی آستان قدس رضوی در معرض تماشای بینندگان قرار دارد.
نکته۱۲
ضریح
چهارم ضریح ملمع یا ضریح طلا و نقره، معروف به شیر و شکر است، این ضریح در
سال ۱۳۳۸ بر روی ضریح نگین نشان یا ضریح دوم نصب می گردد.
نکته۱۳
طراحی
ضریح چهارم توسط مرحوم استاد حافظیان انجام یافته و تحت نظارت ایشان کار
اجرا و قلمزنی توسط مرحوم استاد هنرمند حاج محمد تقی ذو فن اصفهانی انجام
گرفت.
نکته۱۴
ضریح
چهارم دارای ۰۵/۴ متر طول و ۰۶/۳ متر عرض و ۹۰/۳ ارتفاع و ۱۴دهانه به نشان
چهارده معصوم بوده است. اضافه بر بهره برداری از طلا و نقره و جواهرات.
نکته ۱۵
پایه
ها، ستون ها، کتیبه های سیمین با نقش های مختلفی در نهایت مهارت قلمزنی
شده بود. بین هر دو زاویه از پنجره های ضریح مقدس یک صفحه بیضی شکل از
طلا، که مجموعاً به هیجده عدد می رسید و هر یک به وزن تقریبی پنجاه مثقال
بود احادیثی درباره فضیلت زیارت حضرت رضا علیه السلام به خط حاج شیخ احمد
زنجانی معصومی کتیبه نوشته شده است.
نکته ۱۶
بر
روی هر یک از دهانه های ضریح مقدس، از سمت پیش روی مبارک اسمی از اسمای
چهارده معصوم علیهم السلام بر صفحه ای فیروزه نشان از طلا و به خط ثلث و
به قلم مرحوم حاج شیخ احمد زنجانی معصومی مکتوب بود. در بالای صفحات بیضی
شکل، کتیبه ای از نقره به طور برجسته، سوره مبارکه هل اتی را به قلم همان
کاتب در برداشت.
نکته ۱۷
در
چهار گوشه ضریح چهار خوشه انگور به عنوان نمادی از نحوه شهادت حضرت قرار
داشت. بالای کتیبه سوره مبارکه « یس» و بر لب ضریح چهل و چهار برگ از نقره
ملمع بین چهل و چهار گلدان ملمع نصب شده بود که بر روی صفحه مدور و محدب هر
یک از آنها اسمی از اسمای حسنی الهی به طور برجسته و به خط ثلث و به رنگ
سفید در زمینه لاجوردی مکتوب بود.
نکته ۱۸
پس
از گذشت بیش از چهل سال از نصب ضریح پیشین موجباتی همچون فرسودگی، و سست
شدن پایه ها و ساختار ضریح و ساییدگی پوشش و روکش های نقره ای و طلایی
آن، ساخت و نصب پنجمین ضریح را ضروری می نمود.
نکته ۱۹
به
دستور مقام معظم تولیت آستان قدس رضوی حضرت آیة الله واعظ طبسی، از سال
۱۳۷۲ مطالعات و بررسی های مقدماتی ساخت ضریح آغاز گردید، و به دنبال آن
طرح های متعددی از طرف هنرمندان نامی کشور ارایه شد و نهایتاً توفیق طراحی
ضریح نصیب استاد برجسته نگارگری کشور جناب آقای فرشچیان گردید.
نکته۲۰
به
منظور ساختن آخرین ضریح نخست بر اساس طرح موجود پایه ها و ساختار ضریح که
ترکیبی از کار آهنگری و نجاری است توسط واحدهای مربوطه در آستان قدس رضوی
در نهایت استحکام انجام گرفت و ساختاری مرکب از آهن و فولاد و چوب گردو
برای نصب روکش ها و پوشش طلا و نقره ساخته شد.
نکته۲۱
با
آماده شدن طرح استاد فرشچیان کار قلمزنی و زرگری و به عبارت دیگر اجرای
طرح که اساس کار ساخت ضریح و صورت پذیری آنست از تاریخ ۱۲/۱۱/۷۵ تحت نظارت
عالیه هنری استاد فرشچیان شروع شد و از میان چند نفر از هنرمندان قلمزن
همچنان توفیق کار قلمرنی ضریح مطهر، نصیب استاد خدادادزاده اصفهانی گردید.
نکته ۲۲
پس
از چهار سال با کار بی وقفه روزانه و بعضاً شبانه و همچنین با کار متوسط
روزانه شش نفر در کمال ظرافت و امتیاز هنری و در نهایت صلابت و استحکام کار
قلمزنی پایان یافت و ضریح برای حمل و نصب آماده گردید. از ویژگی های ضریح
مطهر جدید، ضخامت پوشش نقره ای آن است که حتی بعضاً به بیش از سه میلیمتر
می رسد.
نکته ۲۳
عملیات
اجرایی برچیده شدن ضریح پیشین و نصب پنجمین ضریح از شامگاه روز شنبه
۲۱/۱۰/۷۹، پس از مراسم غبارروبی آغاز گردید، و با هماهنگی کامل نیروهای فنی
– تخصصی مورد نیاز به طور متوسط روزانه هفتاد نفر در سازمانی منظم و منسجم
با تقسیم کار و تعیین مسئولیت هر یک از بخش های عملیاتی و مدیران مربوطه
طبق جدول زمان بندی شده، تحت مدیریت جناب آقای مهندس مهدی عزیزیان، مدیر
عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم امام رضا علیه السلام به مدت پنجاه روز
جریان خود را طی نمود. کار بنای عشق و کعبه مقصود، و فراز آمدن معبد
خورشید در فضایی معنوی و شورانگیز آغاز شد.
نکته ۲۴
محدوریت
وقف به نصب بودن ضریح و عدم جواز شرعی انتقال آن از یک سو و از طرف دیگر،
وجود موانع و مشکلات جدی فنی و معماری بر سر راه استحکام سازی پایه های
نصب ضریح جدید موجب گردید تا پس از بررسی و مطالعات زیاد چاره کار به
انتقال ضریح به قسمت زیرین حرم مطهر و نصب محاذی اطراف مضجع شریف دیده شود.
نکته ۲۵
از
جمله اقدامات اساسی دیگری که همزمان با نصب ضریح مطهر صورت پذیرفت، بتون
ریزی و کف سازی و مفروش نمودن کف حرم مطهر با سنگ های مرمر بسیار نفیس
همراه با کانال کشی و برقراری سیستم تهویه و هوا دهی زمینی و دیواری است، و
نیز مرمت آیینه کاری ها و کاشی کاری ها و کتیبه های روضه منوره از
جمله دیگر اقداماتی بود که در جریان عملیات نصب ضریح به آن مبادرت شد.
نکته ۲۶
سنگ
پلاک پیشین مضجع، که مرکب از ۱۲ قطعه سنگ بود برداشته شده، به موزه مرکزی
آستان قدس رضوی انتقال یافت، و به جای آن سنگ نفیس مرمر یکپارچه به طول
۲۰/۲ و عرض ۱۰/۱ و ارتفاع ۹۰ سانت که در نهایت جلا و صفا و زیبایی حجاری
شده بود نصب گردید.
نکته ۲۷
در
اطراف ضریح مطهر به نشانه چهارده معصوم چهارده دهانه به شکل محراب طراحی و
اجرا شده است. سیر نقش ها و جهت قوس های آن یکدیگر را همراهی و تکمیل
کرده، و مدار یگانه آنها که نهایتاً به مرکز و نقطه واحدی می رسد، تداعی
کننده اصل اصیل عرفانی مشاهده وحدت در کثرت و کثرت در وحدت می باشد، و نیز
وحدانیت ذات باری تعالی و قائمیت و بازگشت پذیری کائنات و ممکنات را به
او متجلی می سازد.
نکته ۲۸
در
هشت لچکی چهار گوش ضریح مطهر، به سبک هنر اصیل ایرانی، از گل آفتابگردان
که نمادی از شمس الشموس که یکی از القاب امام رضا علیه السلام است نقش
هایی تعبیه شده است. در اطراف ضریح مقدس گل هایی پنج و هشت برگی به نشانه
خمسه طیبه و هشتمین امام طراحی و اجرا شده است.
نکته ۲۹
دو
سوره مبارکه « یس» و « هل اتی» ، در بالای ضریح مطهر به صورت کتیبه دور تا
دور ضریح نوشته شده است. طول کتیبه بالایی یعنی سوره مبارکه « یس» دارای
۶۶/۱۷ و عرض ۱۸ سانتیمتر و طول کتیبه « هل اتی» ۷۶/۱۶ و عرض آن ۱۴ سانت می
باشد، هر دو کتیبه و دیگر خطوط بیرونی و داخلی ضریح مطهر که مشتمل بر
آیاتی از کلام الله مجید و اسمای حسنی الهی و نام های حجج خداوندی است، در
کمال قوت و استحکام توسط خوشنویس نامی جناب آقای موحد نوشته شده است.
نکته۳۰
برای
اولین بار پوشش داخلی ضریح مطهر، سقف و دیوارهای آن با نقش و نگارها و
کتابت اسماء الهی، با خاتم کاری یه طرز بسیار بدیع و زیبا تزیین یافته
است. طراحی نقوش داخل ضریح مطهر، توسط استاد فرشچیان انجام یافته، و اجرا و
یا خاتم کاری توسط استاد هنرمند کشتی آرای شیرازی و همکارانشان صورت
پذیرفته است.
نکته۳۱
ضریح
مطهر جدید حدود ۱۲ تن وزن داشته، ضخامت پوشش نقره ای و طلایی آن و اتصال
روکش های بدون پیچ یکی از ویژگی های این ضریح است. طول ضریح ۷۸/۴ و عرض
آن ۳۷/۳ و ارتفاع آن با محاسبه سنگ پایه ۹۶/۳ متر می باشد.
نکته۳۲
حرم
مطهر مجموعه ای است تقریباً مدور، که مرکز آن مضجع منور امام ابوالحسن
الرضا علیه السلام قرار دارد. همچنین حرم مطهر که گنبد درخشان و طلایی
برفراز آن قرار دارد، تقریباً در مرکز بناهای آستان مقدس واقع شده، و از
نقطه نظر معماری و هنری بسیار بدیع و استوار، و زیبا و دل انگیز است.
نکته۳۳
سالانه در این حرم مطهر بیش از ۷۰۰ هزار مُهر نماز مورد استفاده و جایگزین مُهرهای شکسته و کثیف می شود.
نکته۳۴
نام های حرم مقدس امام رضا علیه السلام به ترتیب ذیل می باشد:
آستان
ملائک پاسبان – ارض اقدس – بقعة مبارکه – حرم مطهر – روضة رضویه – روضة
مقدسه – روضة منوره – عتبة عالیه – قبلة هفتم – کعبة آمال – مرقد ملکوتی –
مرقد منور – مضجع شریف – معین الضعفاء.
نکته ۳۵
سقف
حرم دارای دو پوشش است، پوشش اول: که از زیر مشهود است، به صورت مقعر و
مقرنس بوده، ارتفاع آن از سطح حرم تا نقطه پایانی سقف ۸۰/۱۸ متر می باشد، و
پوشش دوم: همان لایه خارجی گنبد مطلی است.
نکته ۳۶
حرم
مطهر تقریباً به شکل مربع بوده، و مساحت آن پس از توسعه یی که پس از
انقلاب اسلامی انجام شد، به ۱۳۹ متر مربع بالغ شده است، سطح حرم با سنگ
مرمر مفروش گردیده، و تمام ازاره دور حرم با کاشی های ممتاز و ظریف چینی
مانند، با رنگ های بسیار دلپذیر، مشهور به کاشی های سنجری مزین شده است،
بر روی این کاشی ها آیات قرآن و احادیث معصومین علیهم السلام با خط رقاع و
ثلث، همراه با نقش های اسلیمی نوشته و تزئین یافته است.
نکته ۳۷
از
طریق چهار صفه یا ممر حرم مطهر، با رواق های اطراف اتصال یافته، و زائرین
از طریق آنها حضور حضرت تشرف حاصل می نمایند. پیش از این، در ضلع جنوبی
حرم مطهر (پیش روی مبارک) ، دو محراب بسیار نفیس و ممتاز از جنس کاشی چینی
نصب بوده، که پس از توسعه به لحاظ قدمت و نفاست، به موزه آستان قدس منتقل
شده است.
نکته ۳۸
حرم
مطهر در اوایل قرن ششم یعنی دوران سلطان سنجر سلجوقی، با کاشی های بسیار
نفیس تزیین یافته، و وجود تاریخ ۶۱۲ هجری قمری، که بیانگر دوران سلطنت
سلطان محمد خوارزم شاه می باشد، گویای اقدامات و فعالیت هایی است، که در
این زمان، در زمینه توسعه و مرمت ابنیه حرم مطهر انجام یافته است.
نکته ۳۹
حرم
پاک امام، اضافه بر جلال معنوی و جذبه روحانی، و زیبایی و شکوه معماری،
مزین به برخی از نفایس و مآثر ارزشمند است، تعدادی از هدایای بزرگان و
حکمرانان گذشته، در قاب هایی تعبیه شده، در مکان هایی از حرم مطهر، در
برابر دید زائران قرار دارد. این جواهرات و نفایس که در هشت قاب چیده شده،
شامل ۱۰۴ قلم اشیای مختلف است. قدیمی ترین آنها سلیمانیه هایی است، با
دور نقره، مربوط به ۵۵۰ سال قبل، و دیگر شمشیری جواهر نشان و خنجر الماس
نشان، و مروارید و تسبیح و انگشترهایی از الماس و برلیان درشت.
نکته۴۰
گنبد حرم از آجر ساخته شده، و سپس روی آن را با الواح مسی، که روکشی از طلا دارد پوشانده اند، تذهیب این گنبد برای آخرین بار در سال ۱۰۱۰ تا ۱۰۱۶، در زمان شاه عباس صورت گرفته، و به طوری که از گفته های محققان بر می آید، رویه و سطح این گنبد پیش از آن کاشی کاری بوده است.