خبرهای داغ:
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت:

نرخ باروری در کشور به 1.9 درصد رسیده است

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: سال گذشته نرخ باروری در کشور 1.8 درصد بود که این میزان هم‌اکنون به 1.9 درصد رسیده است
کد خبر: ۸۵۷۷۹۶۷
|
۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمداسماعیل مطلق عصر سه‌شنبه در همایش تحولات جمعیت کشور، فرصت و تهدیدها که در همدان برگزار شد، با بیان اینکه با تلاش همکاران در رابطه با میزان و افزایش جمعیت بر اساس منویات مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی‌های خوبی در حوزه بهداشت و درمان کشور صورت گرفته است، افزود: در سال ۹۳ شاهد تولد ۶۵ هزار نوزاد بیشتر از سال ۹۲ در کشور بودیم.

وی با اشاره به اینکه در ۵ ماهه نخست سال جاری نیز حدود ۳ تا ۴ درصد میزان تولد در کشور افزایش داشته است، اظهار داشت: سال گذشته نرخ باروری در کشور 1.8 درصد بود که این میزان هم‌اکنون به 1.9 درصد رسیده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده نرخ باروری در کشور به سطح جایگزینی که 2.1 درصد است، برسد.

وی در ادامه بابیان اینکه پس از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری کمیته‌های تخصصی در چارچوب سیاست‌های ابلاغی تشکیل شد، افزود: در حال حاضر به سیاست‌های گذشته بی‌توجه هستیم چراکه پرداختن به آن‌ها وقت‌گیر است.

مطلق بابیان اینکه مهم‌ترین تغییر و تحول جمعیتی در چند دهه اخیر در کشورهای درحال‌توسعه کاهش چشمگیر باروری بوده است، اظهار داشت: مهم‌ترین دلایلی که باروری را تحت تأثیر قرار داده عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره است.

وی در ادامه اظهار داشت: ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در هزینه زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد از بندهای اساسی این سیاست‌ها است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به‌ویژه در دوران بارداری و شیردهی، پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان وزنان و تقویت نهادهای ذی‌ربط، تحکیم بنیان خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش مهارت‌های فرزند پروری و تأکید بر آموزش‌های مهارت زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره‌ای بر مبنای فرهنگ ارزش‌های اسلامی و ایرانی را از دیگر اصول سیاست‌ها عنوان کرد.

وی عنوان کرد: همچنین در این سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به توسعه خدمات بهداشتی، درمانی و مراقبت‌های پزشکی در جهت سلامت فرزند آوری و باروری و ارتقای امید به زندگی، تأمین سلامت، تغذیه سالم و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تأکید شده است.

مطلق به عوامل مؤثر بر کاهش نرخ باروری کلی در کشور اشاره کرد و بیان داشت: هم‌اکنون بیش از ۱۱ میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج در کشور وجود دارد که بخش قابل‌توجهی از جوانان در حال پشت سر گذاشتن سن مناسب ازدواج و باروری هستند.

وی با تأکید بر اینکه یکی از این چالش‌های موجود بالا رفتن میانگین سن ازدواج در کشور است، یادآور شد: اگر میانگین سن ازدواج که هم‌اکنون در آقایان ۲۷ و در خانم‌ها ۲۴ سال است دو سال کاهش یابد نرخ باروری به حد جایگزینی خواهد رسید.

این مسئول با اشاره به اینکه بهترین سن ازدواج و باروری بین ۱۸ تا ۳۵ سال است، گفت: سن مادر از شاخص‌های مهم باروری است و قدرت باروری، با افزایش سن، به‌ویژه بعد از سن ۳۵ سال، کاهش پیدا می‌کند.

وی بابیان اینکه با افزایش سن علاوه بر کاهش باروری مشکلاتی نیز برای مادر و جنین به وجودمی آید، افزود: در سال ۹۳ بر اساس آمارها میزان ازدواج در کشور ۶۰۵ درصد در مقایسه با سال ۹۲ کاهش داشته است.

مطلق در ادامه با اشاره به اینکه همچنین در این مدت میزان طلاق‌ها 5.3 درصد رشد داشته است، اظهار داشت: این موارد از چالش‌های مؤثر در باروری است که نمی‌گذارد جمعیت به سطح جایگزینی 2.1 درصد برسد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت روند رو به افزایش تمایل به تک‌فرزندی، افزایش متوسط فاصله بین فرزندآوری و فاصله بین فرزندان، روند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق، اعتیاد و سقط‌جنین را از دیگر عوامل نرسیدن به سطح جانشینی جمعیت در کشور عنوان کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۹۳ حدود یک‌میلیون و ۷۳۰ هزار بارداری گزارش‌شده بود، افزود: از این تعداد یک‌میلیون و ۵۳۰ هزار مورد آن منجر به فرزند آوری و ۲۵۰ هزار مورد هم سقط بوده است.

مطلق با تأکید بر اینکه افزایش افسردگی، تغییرات روحی، گناهکار دانستن خود، عوارض جسمی، عفونت‌های لگنی، افزایش احتمال ناباروری، بروز ناباروری ثانویه و افزایش سقط‌های بعدی مشکلات ناشی از سقط‌جنین هستند، گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت ارائه آموزش‌های پیشگیرانه از سقط‌جنین است.

وی بابیان اینکه دسترسی به خدمات پیشگیری از سقط‌های خود به خودی، مشاوره‌های ژنتیک، مراقبت‌های قبل از بارداری، فرهنگ‌سازی برای حفظ بارداری‌های ناخواسته را از عوامل مؤثر برای جلوگیری از سقط‌ها عنوان کرد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت همچنین به کاهش ناباروری‌های ناشی از عوامل قابل‌اجتناب اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون ۳ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد.

وی به برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور برای افزایش باروری سالم و رسیدن جمعیت به نرخ جایگزینی اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش آگاهی جامعه در مورد فرزند آوری سالم و اجتناب از تک‌فرزندی، مشاوره برای کاهش فاصله زمانی بین فرزندان، پیشگیری از بارداری‌های پرخطر و سقط‌ جنین، توجه به رویکردهای بخشی و بین بخشی، فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از سقط‌ جنین ازجمله این برنامه‌ها است.

مطلق بهبود آموزش‌های هنگام ازدواج با تداوم آن، تحت پوشش بردن هزینه‌های اعمال جراحی برگشت باروری توسط بیمه‌ها در طرح تحول سلامت، برنامه باروری با رویکرد پیشگیری و کاهش عوامل قابل‌اجتناب را از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت در راستای ارتقای باروری سالم و جمعیت عنوان کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات