به گزارش بسیج، در همین زمینه، مسوولان بانک مرکزی که در ابتدا
خودروهای با ساخت 60 درصد را مشمول دریافت وام مذکور خوانده بودند، دلیل
ورود خودروهای مونتاژی در بسته تسهیلاتی خود را اصرار وزیر صنعت، معدن و
تجارت خواندهاند. با این حال بانک مرکزی انتظار دارد که سهم قابل
ملاحظهای از فروش اقساطی به سمت تولیدات داخلی حرکت کند.
جزئیات بازپرداخت وام 25 میلیونی خودرو در دوره 4 تا 7 ساله +جدول
مخالفان ارائه تسهیلات 25 میلیون تومانی به مونتاژکاران معتقدند بسته خروج از رکود به منظور حمایت از تولید داخل صورت گرفته است، بنابراین اختصاص این تسهیلات به مونتاژکاران موجب دور شدن دولت از اهدافش در خصوص کمک به صنعت خودرو داخلی میشود.
این در حالی است که اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی عنوان کرده که شاید سهم خودروهای مونتاژ دربین لیست مشمولان دریافت وام 25 میلیون تومانی زیاد باشد ولی سهم قابل ملاحظهای از بازار دست دو خودروساز داخلی یعنی سایپا و ایران خودرو است و قطعا در این فرآیند سهم بالاتری دریافت خواهند کرد.
بنا به این گزارش ، این در حالی است که آمار هم نشان میدهد این دو شرکت از موجودی انبار بالایی برخوردارند و از این رو اختصاص وام به آنها نیز نمیتواند تورم زا باشد. در همین حال سعید لیلاز کارشناس مسائل اقتصادی در گفتوگویی با اشاره به اینکه هدف باید حمایت از تولیدکننده باشد، تاکید دارد: از آنجا که هدف دولت رونق تولید در کشور است بنابراین باید با حداقل تزریق نقدینگی به حداکثر رونق در تولید دست یابیم.
- منبع: اقتصاد آنلاین