روشنفکران غربگرا ابزارهای اصلی زمینهسازی دشمن برای نفوذ
به گزارش خبرگزاری بسیج، حمیدرضا مقدمفر در نشست تخصصی استحکام ساخت قدرت درونی جمهوری اسلامی ایران بارویکرد پیشگیری و مقابله با نفوذ دشمن که عصر یکشنبه در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، اظهار داشت: مسئله نفوذ در معنای کلی آن بحث جدیدی نیست و از ابتدای انقلاب مطرح بوده است ولی آنچه امروز مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارد نوع جدید و متفاوت از آن نفوذی است که در 35 سال گذشته داشتیم.
نفوذ در ابعاد سهگانه
این کارشناس فرهنگی و سیاسی با اشاره به ضرورت شناخت ابزارهای نفوذ جدید و با تأکید بر "نباید با همان نگاه کلاسیک و سنتی که قبلاً داشتیم به کلمه نفوذ نگاه کنیم" گفت: حوزهها، شیوهها، ابزارها، عوامل و آسیبها و تهدیدهای ناشی از این نوع نفوذ را باید کشف کرد.
وی در ادامه به اشکال مختلف نفوذ اشاره کرد و گفت: نفوذ در معنای سنتی آن به دو نوع سخت و نیمهسخت تقسیمبندی شده است. نوع سخت نفوذ همان چیزی است که در منازعات و جنگ وجود دارد که عمدتاً شامل جاسوسی، جمعآوری اطلاعات و تخریب و ضربه زدن به پایهها و سرمایههای کشور حریف است. شکل نیمهسخت نفوذ در منازعات بهشکل جنگ "سرد" بیشتر دیده میشود؛ در نوع نیمهسخت نفوذ سرویسهای اطلاعاتی یا عامل میگیرند یا عواملی به سیستمها نفوذ میدهند.
مقدمفر نوع سوم از نفوذ را "نفوذ نرم" خواند و با بیان اینکه نفوذ نرم عرصه متفاوتی دارد و تصرف و وابستهسازی در سرزمین افکار، عواطف و غرایز را شامل میشود، اظهار داشت: در نفوذ نرم آماج مردم، مسئولان و نخبگان هستند.
عوامل نفوذ
معاون فرهنگی مجمع جهانی بیداری اسلامی روشنفکران ارگانیک غربگرا را اولین طیف از عاملان و ابزارهای اصلی زمینهسازی برای نفوذ دشمن در نوع نفوذ نرم دانست و گفت: به هیچ وجه نیاز نیست که این روشنفکرنمایان مستقیماً عامل سرویس اطلاعاتی دشمن باشند، بلکه تنها کافی است در طول همان پروژه نفوذ دشمن با مطالبات و اهداف دشمن همراهی و برای مسئولان تصمیم سازی کنند و گامهای جدی بردارند.
وی "منافقان جدید" را عامل دیگر نفوذ از نوع نرم توصیف و ابراز کرد: رسانهها و عرصه هنر از ابزارهای تحقق نفوذ جدید است.
مقدمفر با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در موضوع نفوذ گفت: نفوذی که رهبری بر آن تأکید دارند قابل ارجاع به همه انواع نفوذ و همان نفوذ هوشمند است که شامل نفوذ سخت، نیمهسخت و نفوذ نرم میشود.
وی در ادامه به موضوع اصلی بحث خود پرداخت و گفت: عامل نفاق از جمله عوامل انسانی است که در حوزه عمومی و رسانه به آن کمتر پرداخته شده است، اما اینبار هم با نوع جدیدی از نفاق روبهرو هستیم.
معاون فرهنگی مجمع جهانی بیداری اسلامی با اشاره به بیانات امام خامنهای در موضوع نفاق در سال 77 گفت: در صدر اسلام نفاق در سه نوع متصور بود؛ نوع اول نفاق که فقط مختص همان دوره صدر اسلام بود برای کسانی بود که ایمانهای خیلی ضعیف و سطحی داشتند و ایمانشان با یک نسیم از بین رفت. نوع دوم نفاق گروهی بود که به مدینه آمدند، همراه پیامبر شدند ولی وقتی حرفهای پیامبر(ص) برایشان خوش نیامد و پیامبر مطابق نظر آنها عمل نمیکرد، مقابل او ایستادند و به یمامه لشکرکشی و با پیامبر مقابله کردند که نمونه مشابه آن در انقلاب اسلامی ایران، همان مجاهدین خلق یا منافقین هستند.
وی افزود: نوع سومی از نفاق که در صدر اسلام بود و از سختترین جنس نفاق است، گروهی بودند که به پیامبر ایمان واقعی داشتند، حتی با او به جنگ رفتند، جانباز شدند، ایثارگری کردند، مؤمن واقعی بودند و هزینه دادند اما بعدها بهدلایلی استحاله شدند، دگرگون شدند و کاملاً از عقایدشان برگشتند اما هیچوقت اعلام نکردند: "تغییر کردیم" حالا اینکه اعلام نکردند بهخاطر مصلحت بوده یا جرئتش را نداشتند.
مقدمفر با استناد به آیه 10 سوره روم گفت: دلیل دگرگونی این مؤمنان منافق شده و ایمان از دست داده، غفلت آنها از خطاهای کوچک، گناهان کوچک و انحرافات کم و اندک بود که بر اثر غفلت و بیتوجهی کمکم آنان را به شخصیت و هویتی دیگر مبدل کرد. این گناهان کوچک بهمثابه زخمهای کوچکی بر دست بودند که اگر این زخمها درمان نشوند تمام دست را عفونی میکنند تا جایی که باید دست را قطع کرد. این بیتوجهی به یک خطا، شبهه یا گناه کوچک اینها را به این نفاق میکشاند.
وی اضافه کرد: سختی نفاق اساساً برای ناشناختگی آن است و این نو ع نفاق که سختترین است، بهدلیل این است که اینها سابقه خوب و مثبتی دارند و با استفاده از چهره گذشته خود و عدم اعلام اینکه هویت دیگری پیدا کردهاند، شناسایی نفاق آنها بسیار دشوار است.
این استاد دانشگاه ابراز کرد: این نوع نفاق کاریترین ضربه را در صدر اسلام به روند پیشرونده اسلام زد و امروز هم همین جنس نفاق در انقلاب اسلامی، در عرصه نفوذ بالاترین لطمه را بر فرهنگ، سیاست، امنیت و اقتصاد ما میزند.
وی افزود: تفاوت شرایط امروز ما در مواجهه با این نوع نفاق، با صدر اسلام این است که در آن دوره، ابزاری برای شناخت دشمن نبود، ولی امروز ابزار رسانه در عین حالی که در جنگ نرم علیه نظام مؤثر است، در این حال میتواند وسیلهای برای شناخت این نوع نفاق هم باشد.
مقدمفر با تأکید بر شناسایی چهار گروه نفاق جدید و تأثیر آنها در حوزههای تصمیمسازی و تصمیمگری گفت: کسانی که با دشمنان و مواضع آنها که از رسانههایشان منتشر میشود، همراهی و همزبانی میکنند، گروه اول و کسانی که با دشمن همکاری میکنند و نیز کسانی که برای دشمن بهانه ایجاد میکنند و کسانی که برای دشمن و تهاجم او استدلال درست میکنند، سه گروه دیگر هستند که این شاخصههایی برای شناخت و شناسایی آنها میباشد.