این استاد دانشگاه گفت: دولت باید به این سوال جواب دهد که چه تضمینی وجود دارد که پس از پذیرش FATF نظام سلطه بگذارند ما از مزایای آن بهره‌مند شویم و دوباره فقط دچار موانع، محدودیت‌ها و نظارتهای آنها نشویم.
کد خبر: ۸۷۵۴۶۳۶
|
۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد صادق کوشکی در خصوص اظهارات روز گذشته علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد در مجلس شورای اسلامی در خصوص این توافق با بیان اینکه قبل از اینکه وارد جزئیات موضوع FATF شویم باید با دولتی‌ها به این سوال پاسخ دهند که لزوم پیوستن ایران به FATF چیست؟ گفت: اگر پیوستن به این توافق برای برداشته شدن تحریم‌ها باشد باید ابتدا به این سوال پاسخ داده شود با وجود توافق‌های قبلی چه مقدار از تحریم‌ها برداشته شده که اکنون می‌خواهند توافق جدیدی با طرف غربی داشته باشند.

کوشکی تاکید کرد: در شرایطی که مشکلات ایجاد شده برای ارتباطات سیستم بانکی ما توسط آمریکا تعمدی است پیوستن یا عدم پیوستن ایران به FATF نمی‌تواند مشکلی از ایران حل کند چون تا وقتی که فشار آمریکایی‌ها بر روی شبکه بانکی بین المللی جهانی وجود دارد مسلما دسترسی ایران به دارایی‌های خودش را محدود می‌کنند و حتی اگر FATF را هم امضا کنیم ولی از این فشارها خارج نشویم برای ما فایده‌ای ندارد.

وی با اشاره به اینکه ایران عضویت هرکدام از پیمان‌های بین‌المللی مانند NPT را که پذیرفته فقط موانع، محدودیت‌ها و نظارتهای آنها برایش باقیمانده است گفت: هیچگاه مزایای این توافقات برای ما قابل استفاده نبوده، دلیل آن هم این است که برای استفاده از این مزایا باید ساختار کلی نظام سلطه را بپذیریم و در این شرایط اکنون وزارت اقتصاد یا هرجای دیگر در دولت باید به این سوال جواب دهد که چه تضمینی وجود دارد که پس از پذیرش FATF نظام سلطه بگذارند ما از مزایای آن بهره‌مند شویم و دوباره فقط دچار موانع، محدودیت‌ها و نظارتهای آنها نشویم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: قابل پیش‌بینی است که اگر ما نظارت‌ها و محدودیتهای FATF را بپذیرفتیم آن چیزی که در NPT اتفاق افتاد در اینجا هم تکرار خواهد شد؛ ما تا زمانی که توافقی را نپذیرفته‌ایم که هیچ ولی وقتی پذیرفتیم دیگر بیرون آمدن از چرخه تعهدات آن خیلی اتفاق ساده‌ای نیست و حداقل از نظر تبلیغاتی می‌تواند به ضرر ما باشد.

وی افزود: تا به حال ورود به این پیمان‌ها و توافقنامه‌های بین‌المللی نه تنها مشکلات ما را حل نکرده است بلکه برای ما دردسرهای زیادی هم داشته و تا وقتی که این مشکلات بنیادی حل نشود صحبت کردن در مورد مسائل جزئی FATF خیلی جایی ندارد.

کوشکی در پایان اظهار داشت: دولت باید پاسخ دهد که چرا اینها انقدر اصرار داشت این توافق را به شکل مخفیانه اجرا کنند؟ اگر این توافق برای شفافیت مالی است پس چرا می‌خواهند این توافق را بدون شفافیت اجرا کنند؟ اگر واقعا یک توافق خوبی است از همان اول به جای مخفی‌کاری در خصوص فواید این توافق توضیح می‌دادند.

وی افزود: اینکه چرا دولتی‌ها اباء داشتند از اینکه توافق با FATF را علنی کنند خودش می تواند تردیدها را درباره اینکه پیوستن به این توافق می‌تواند مشکلاتی داشته و روابط پولی و بانکی ما را دچار مشکل کند را بیشتر کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در هر صورت جای این وسواس وجود دارد که آیا چیزهایی که در مورد FATF بیان می‌شود با واقعیت همسان هست یا نه اظهار داشت: اینها به این شک که مسائل پیچیده دیگری هم در این توافق وجود دارد دامن می زند زیرا دولت سعی کرده بدون اینکه این توافق در میان افکار عمومی مطرح شود به آن بپیوندد.

ارسال نظرات