استاد دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند با تاکید بر اینکه خرید کالاهای خارجی تیشه به ریشه اقتصاد کشور می زند، اظهار داشت: اگر ۹۰ درصد از جامعه کالای خارجی مصرف نکنند کشور دچار یک تحول عظیمی خواهد شد.
کد خبر: ۸۷۶۷۶۱۵
|
۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۳

 به گزارش سرویس بسیج رسانه خبرگزاری بسیج، غلامرضا رخشانی در طرح ولایت اعضای بسیج رسانه با حضور نخبگان رسانه ای در بیرجند، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یک نظام اقتصادی جدید است.

وی با بیان اینکه بر روی اقتصاد مقاومتی از سال 80 کار شده است، گفت: در سال 89 اقتصاد مقاومتی مطرح گردید و در سال 92 بر روی اجرای آن تاکیدات بسیاری شد؛ ریشه اقتصاد مقاومتی یک کار علمی است و سیاست‌های کلانی دارد و اکثر شعار سال‌های گذشته در قالب اقتصاد بوده است.

 

استاد دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند به ساده ترین تعریف اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: تعریف اقتصاد مقاومتی این است که تخصیص بهینه منابع به گونه ای که ضریب پایداری، مقاومت و ایستادگی را در مقابل تحریم‌ها، فشارها و رویدادهای غیر مترقبه افزایش دهد و همه باید به دنبال اقتصاد مقاومتی باشند.

 

رخشانی با توجه به اینکه 3 نکته در تعریف اقتصاد مقاومتی وجود دارد، تصریح کرد: یک نکته تخصیص بهینه منابع است و باید منابع را به بهترین نحو به خواسته‌های جامعه تخصیص دهیم تا به اهداف مورد نظر برسیم.

وی با بیان اینکه ضریب پایداری یکی دیگر از نکات کلیدی اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: منظور ضریب پایداری این است که شکنندگی اقتصاد در مقابل موج‌های مختلف قوی و مستحکم باشد.

 

استاد دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند با توجه به اینکه اقتصاد همواره با موج‌های بحرانی مختلفی رو به رو است، گفت: بحران‌های اقتصادی بسیار خاص و پیچیده هستند و باید سیستم اقتصادی خود را قوی کنیم تا در برابر تحریم‌ها مقاوم باشیم.

 

رخشانی به ایجاد تشکل‌های اقتصادی قوی در خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: باید تشکل اقتصادی قوی در زمینه تولید و مصرف و فرآوری محصولات استراتژیک استان از جمله زرشک، عناب و زعفران راه اندازی شود.

 

وی با توجه به اینکه خراسان جنوبی محصولات استراتژیک بسیاری دارد، اظهار داشت: زعفران خراسان جنوبی بالاترین کیفیت را دارد و دانشگاه‌ها باید بیشتر به این محصولات توجه کنند و در زمینه کشاورزی دانشگاه‌ها با دولت و بخش خصوصی مشورت کنند.

 

وی با بیان اینکه تحریم‌ها بر 2 نوع هستند، تصریح کرد: یک نوع تحریمی است که خودمان به وجود می آوریم و نوع دیگر تحریم‌های بیرونی است؛ یک نمونه از تحریم‌های به وجود آمده توسط خودمان این است که اقدام به خرید کالاهای خارجی می کنیم.

 

استاد دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند با تاکید بر اینکه خرید کالاهای خارجی تیشه به ریشه اقتصاد کشور می زند، اظهار داشت: اگر 90 درصد از جامعه کالای خارجی مصرف نکنند کشور دچار یک تحول عظیمی خواهد شد و اقتصاد کشور بهبود خواهد یافت.

 

رخشانی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید روی سرمایه‌های نامشهود جامعه کار کنند، خاطرنشان کرد: سرمایه نامشهود سبب تسریع در تحقق اقتصاد مقاومتی می شود و باور مردم و سرمایه نامشهود دو نکته کلیدی در تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می شوند.




ارسال نظرات