خبرهای داغ:
بسیج گزارش می‌دهد؛

گردش مالی 200 میلیون تومانی کارآفرین بهاری

کارآفرین بهاری با بیان اینکه با ایجاد کارگاه عرق‌گیری و اسانس‌گیری گیاهان دارویی برای 56 نفر ایجاد اشتغال کرده است، گفت: در حال حاضر گردش مالی کارگاه 200 میلیون تومان است و این کار درآمد خوبی دارد.
کد خبر: ۸۷۷۳۲۲۱
|
۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، استان همدان به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیای مناسب، از بستر مناسبی برای کشت گیاهان دارویی برخوردار است. اما فروش خام محصولات کشت شده درآمد زیادی را نصیب استان نمی‌کند. در این راستا می‌توان با ایجاد کارگاه‌های صنایع تبدیلی همچون عرق گیری، اسانس گیری و ... علاوه بر اشتغالزایی، به اقتصاد استان نیز کمک کرد.

در این زمینه گفتگویی با کارآفرین موفق استان محمود یاری که در زمینه عرق‌گیری و اسانس‌گیری گیاهان دارویی فعالیت دارد، داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

محمود یاری به خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت: چند سال پیش پدرم به یک بیماری مبتلا شد و او را با طب سنتی مداوا کردیم و این موضوع باعث شد من به طب سنتی علاقه‌مند شوم و با خواندن کتاب‌های مختلف در این زمینه اطلاعاتی را کسب کنم.

وی افزود: علاقه‌ام به طب سنتی روز به روز بیشتر می‌شد، در نهایت در دوره‌های گیاه‌شناسی، طب سنتی، مزاج‌شناسی و ... شرکت کردم و مدارکی نیز در این زمینه دریافت کردم و در نهایت با اطلاعاتی که به دست آورده بودم یک عطاری باز کردم.

این کارآفرین بهاری خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه‌ای که از کار عطاری به دست آورده بودم و مطالعاتی که در همین زمینه داشتم، 4 سال پیش با کمک خواهرم اقدام به راه‌اندازی کارگاه عرق‌گیری و اسانس‌گیری گیاهان دارویی کردیم.

وی اظهار داشت: در کارگاهم نزدیک به 40 نوع محصول تولید می‌شود کهبیشتر گیاهان مورد نیاز را از کشاورزان تهیه می‌کنم، معمولا قبل از فصل کشت محصول با کشاورزان برای کشت محصولی خاص قرارداد می‌بندم و محصول آنها را پیش خرید می‌کنم.

یاری در ادامه افزود: بعضی از گیاهان خودرو هستند و در طبیعت رویش می‌کنند، در فصل‌هایی که این گیاهان در طبیعت وجود دارند کارگرانی برای چیدن این گیاهان استخدام می‌کنم.

وی با اشاره به اسانس و عرق‌گیری گیاهان در کارگاهش اظهار داشت: به صورت مستقیم دو نفر در کارگاه کار می‌کنند و به صورت غیر مستقیم 54 کشاورز، کارگر و بازاریاب از این طریق درآمد کسب می‌کنند.

این کارآفرین موفق گفت: به مرور کارم را توسعه داده و هم اکنون یک مغازه عطاری، دو کارگاه اسانس و عرق گیری، و دو انبار دارم.

وی ادامه داد: از تفاله گیاهانی که عرقشان گرفته شده برای تولید ورمی کمپوست استفاده کرده و به کشاورزان می‌فروشیم، در کنار این کار تولید سرکه، آبغوره و سرکه سیب نیز از دیگر اقدامات ما است.

یاری با اشاره به سرمایه‌گذاری 100 میلیون تومانی در کارش بیان داشت: برای شروع کار بسته به طرحی که قرار است اجرا شود از 40 تا 100 میلیون تومان سرمایه لازم است.

وی عنوان کرد: برای کار عرق‌گیری از گیاهان دارویی با 40 میلیون تومان سرمایه هم می‌شود کار را شروع کرد،اسانس و عرق گیری کاری است که در آن ضرر وجود ندارد و به هیچ عنوان سرمایه کارآفرین از بین نمی رود.

این کارآفرین بهاری اظهار داشت: خوشبختانه با توجه به مطالعات و تجربیاتی که داشته‌ایم به ترکیبات جدیدی برای کبد، اعصاب و ... دست پیدا کرده‌ایم و از طرفی راه درمان بسیاری از بیماری‌ها را هم می‌دانیم اما متاسفانه دستمان برای طرح این راهکارها بسته است.

وی عدم حمایت مسئولین از کارش را بزرگترین مشکل عنوان کرد و افزود: اگر ادارات مرتبط با کار ما مشکل ایجاد نکنند به عبارتی سنگ‌اندازی نکنند ما توانایی توسعه کار و اشتغالزایی برای 200 نفر را هم داریم.

یاری با اشاره به ثبت برند «توتیای الوند» برای محصولات تولیدیش گفت: در نمایشگاه‌هایی که حضور پیدا می‌کنیم بسیاری از شرکت‌ها با ما قرارداد می‌بندند.

وی با اشاره به گردش مالی 200 میلیون تومانی کارگاهش اظهار داشت: هر چند در این اوضاع و احوال، مشتری‌های ما خریداران نقدی نیستند و چک های چند ماهه می کشند، اما خدا را شکر درآمد این کار راضی کننده است.

انتهای پیام/

 
ارسال نظرات