خسارت میلیاردی نشت نفت در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، خسارت ناشی از نشت نفت خام در منطقه گندمکار و رودخانه سرخون را 100میلیارد ریال برآورد کرد.
کد خبر: ۸۷۹۰۹۸۰
|
۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ شهرام احمدی از اعزام اکیپ های زیست محیطی در پی شکستگی خط انتقال نفت خام برای برآورد خسارت نهایی در منطقه خبر داد.

وی گفت: به دلیل قرار گرفتن منطقه جنگلی حفاظت شده هلن در این محل، خسارت زیست محیطی از جمله آب، خاک و رودخانه و همچنین تنوع گیاهی و جانوری باید با دقت بررسی شود.

احمدی با بیان اینکه این سازمان در حال پیگیری قضایی و قانونی این مسأله است، افزود: از زمان شکستن خط انتقال نفت خام در این منطقه، نیروهای اجرایی کاهش آسیب به منطقه اعزام شدند.

وی اضافه کرد: با هماهنگی شرکت نفت نیز حوضچه هایی برای جمع آوری نفت جاری در منطقه و بازگشت به تلمبه خانه ایجاد شد.

احمدی همچنین از قرار دادن مواد جاذب نفت در مسیر شکستگی خط انتقال نفت و همچنین در مسیر و حاشیه رودخانه سرخون خبر داد و گفت: پیش از این چندین مورد تذکر درمورد وضعیت منطقه و خط انتقال نفت از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به شرکت نفت اعلام و چندین پرونده آلودگی زیست محیطی در این خصوص تشکیل شده است.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بین وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه رفع خسارت این منطقه از سوی شرکت نفت افزود: این منطقه به دلیل نشت نفت در چندین مورد، اکوسیستمی شکننده و حساس پیدا کرده و براساس این تفاهم نامه شرکت نفت موظف است با برنامه ریزی از بروز خسارت های بعدی جلوگیری کند.

گفتنی است: حادثه شکستگی خط لوله 30 اینچی انتقال نفت خام خوزستان به پالایشگاه اصفهان در پی رانش زمین به دلیل بارندگی های اواخر هفته گذشته در منطقه گندمگار، سبب جاری شدن نفت خام در رودخانه سرخون، آلودگی نفتی و خسارت به مزارع پرورش ماهی سردابی و زمین های کشاورزی در مسیر پایین دست و همچنین چشمه های آشامیدنی واقع در بستر رودخانه شد.

شهر سرخون مرکز بخش میانکوه از توابع شهرستان اردل در 130 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری، و روستای گندمکار از توابع این بخش است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار