خبرهای داغ:

طراحی کلاس‌های آموزشی مناسب نیست

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امروز طراحی کلاس‌های آموزشی مناسب نیست و در فضای کلاس و معماری داخلی شاهد فضایی چهار دیواری و بسته هستیم گفت: این فضای آموزشی باید فضای شاد و با نشاط باشد.
کد خبر: ۸۷۹۵۳۳۳
|
۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۱
فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز ساخت بزرگ‌ترین مجتمع خیریه جنوب کشور که در تالار سعدی فرهنگیان شیراز برگزار شد اظهار داشت: اگر بخواهیم توسعه در کشور به جایگاه واقعی خود برگردد و امکان و فرصت بیشتری را برای خدمت‌رسانی به مردم داشته باشیم باید در آموزش و پرورش و برای نیروی انسانی سرمایه‌گذاری کنیم.

وی بیان کرد: هنوز این مسئله تا حدودی در  کشور در حد شعار باقی‌مانده و هنوز فکر نمی‌کنیم که این سرمایه‌گذاری سبب توسعه می‌شود و یکی از وظایف اصلی وزارت آموزش و پرورش و فرهنگیان این است  که این فهم در جامعه ایجاد کنند که سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش به توسعه کشور کمک می‌کند.

دانش‌آشتیانی تصریح کرد: امروز تمام دستگاه‌ها که نیاز به نیروی انسانی دارند باید در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کرده تا در آینده کارآفرین‌های نخبه داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با قدرانی از نیک‌اندیش مدرسه‌ساز صدرهاشمی‌نژاد بیان کرد: نگاه این نیک اندیش و آن اینکه پول خود را صرف چه کاری کند مهم است. اطمینان می‌دهیم که خدواند کمک‌کار وی بوده و امیدواریم عمر با برکتی داشته باشند تا بقیه مجتمع‌ها را راه‌اندازی و باقیات و صالحاتی برای خود و همکارانشان برجای گذارند.

دانش‌آشتیانی با بیان اینکه خیران تنها به بخش سخت‌افزاری در مدارس نگاه نکنند گفت: باید به نیروی انسانی آموزش و پرورش توجه داشته باشند زیرا نیروی انسانی کارآمد می‌تواند کیفیت آموزشی خوب برای دانش‌آموزان داشته باشند.

وی با اشاره به برگزاری جلسه‌ با خیران افزود: به آنان توصیه شده در کنار ساخت فضای فیزیکی به آموزش نیروی انسانی و توانمندسازی معلمان به ویژه در نقاط محروم توجه ویژه داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: امکانات دولت بسیار محدود است و افرادی هستند که با سختی تمام به مناطق محروم می‌روند و لازم است به این افراد فکر کرده و در راستای توانمندسازی آنان اقدام شود که با آن آموزش با کیفیت در مناطق محروم داشته باشیم.

دانش‌آشتیانی خاطرنشان کرد: امروز براساس سیستم‌های جدید آموزشی نیاز داریم نگرش خود را نسبت به طراحی فضاهای آموزشی تغییر دهیم. بدون شک فضای معماری مدارس نقش بسیار کلیدی را در فرآیند آموزش و مرحله یاددهی و یادگیری دارد و این نکته‌ای است که باید در طراحی فضاهای آموزشی دقت بیشتری شود.

وی با اشاره به اینکه امروز طراحی کلاس‌های آموزشی مناسبی نیست و در فضای کلاس و معماری داخلی شاهد فضایی چهار دیواری و بسته هستیم گفت: این فضای آموزشی باید فضای شاد و با نشاط باشد.

دانش‌آشتیانی بیان کرد: اعتقاد ما بر این است دانش‌آموز ساعت زیادی از روز را در مدارس زندگی می‌کند و باید محیطی فراهم شود که محیط با نشاط باشد.به طور معمول در مدارس خبری از فضای سبز نیست و  این نیاز به مسئله مالی زیادی ندارد  و می‌توانیم داخل کلاس‌ها را با گلدان و نمونه‌های مشابه آن سبز کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: می‌توانیم راهروهای مدرسه را سبز کرده و از رنگ‌های شاد در فضای معماری مدرسه استفاده کنیم و از همه اینها مهم‌تر اینکه اگر بخواهیم مدرسه با نشاط  فراهم کنیم مهم‌ترین مساله که می‌تواند موثر باشد محیط با نشاطی است که معلمان با دانش‌آموزان می‌توانند داشته باشند و اگر این امکانات فراهم شود به مدرسه زندگی نزدیک می‌شویم.

مقام عالی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سخنان مهتاب دانش‌آموز شیرازی  که دستی در بدن برای نوشتن ندارد گفت: تعلیم و تربیت برای این جوانان و این استعدادها نیازمند دگرگونی و تغییر در بینش‌های ما است.مساله‌ای که باید بدانیم این است که من معلم باید نگاه دیگری به دانش‌آموز و نوجوان داشته باشم.

دانش‌آشتیانی گفت: باید در جمع دانش آموزان قرار گرفته و با مشارکت آنان هم مطلبی از دانش‌آموز فرا گرفته و هم یاددهیم و این آموزش به دور از شعار دوطرفه باشد.باید توجه داشته باشیم دانش‌آموزان نیز به ما تجربه و علم می‌آموزند اگر این نگاه باشد تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مهتاب اشاره می‌کند "درست است که دست ندارم و با پایم می‌نویسم و این نشان‌هنده خلاقیت خداوند است" گفت: این بینش و نگاه دانش‌آموز درس بزرگی برای ما است، آن کسی که عبد خداوند است و خداوند او را آفریده است استعدادیی در آن قرار داده که تمام قوانین ما را به هم می‌ریزد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ما باید به این مساله توجه کنیم و در نظام آموزشی بستری فراهم کنیم تا این خلاقیت‌ها رشد کند.

وی گفت: طراحی فضا و معماری مدارس می‌تواند به فضای آموزشی کمک کند و باید طوری کار شود فضاها متناسب با این باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بیان دیگر مهتاب که گفت اجازه دهند در مدرسه خودمان فکر کنیم گفت: فسلفه تحصیل این است معلم باید تسهیل‌گر باشد و اجازه دهد تا دانش‌آموزان مطلبی را دنبال کند و این سبب بروز خلاقیت در دانش‌آموزان شده و قدرت تفکر دانش‌آموزان افزایش می‌یابد.

دانش‌آشتیانی گفت: طراحی بینش و نگرش در مورد فضاهای کاربری در آموزش و پرورش یک ضرورت است و باید متناسب با آموزش این مدل در مدارس شکل گیرد.

در این مراسم وزیر آموزش و پرورش و سیدمحمدعلی افشانی استاندار فارس از صدرهاشمی‌نژاد در ساخت بزرگترین مجمع آموزشی جنوب کشور در شیراز تجلیل کردند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار