وی با بیان اینکه من به شخصه اعتقاد دارم اگر دانشگاه فرهنگیان همچنان به کار خود ادامه دهد در آینده برای تعلیم دانشآموزان به مشکل برخواهیم خورد خاطرنشان کرد: داوطلبان کنکور در انتخاب رشته ابتدا همه دانشگاههای مطرح کشور را انتخاب میکنند و دانشگاه فرهنگیان را در اولویت آخر خود قرار میدهند و همین افراد بدون انگیزه در آینده قرار است به مدت 30 سال به دانشآموزان تعلیم دهند.
استاندار فارس با تاکید بر اینکه به جای دانشگاه فرهنگیان باید در چند نقطه از کشور چند دانشگاه تربیت معلم به معنای واقعی تاسیس شود تا فارغالتحصیلان دانشگاه که علاقهمند به شغل معلمی هستند با گذراندن یک دوره یک یا چند ساله در این دانشگاه به استخدام آموزش و پرورش دربیایند عنوان کرد: استان فارس به عنوان نخستین استان آمادگی ساخت این دانشگاه را دارد تا الگویی برای بقیه استانها باشد.
وی با بیان اینکه نسبت دانشآموز به معلم در استان فارس به صورتی است که در ازای هر 12 دانشآموز یک معلم وجود دارد و این نسبت از نرم جهانی نیز بهتر است گفت: برای مشخص شدن وضعیت واقعی ما در زمینه آموزش و پرورش باید نسبت توزیع فضای آموزشی و دانشآموزان و نسبت توزیع فضای آموزشی و معلمان در همه مدارس به صورت دقیق مشخص و اعلام شود.
افشانی با بیان اینکه آموزش و پرورش یک مسئله مهم ملی است و وزارتخانه و دولت به تنهایی نمیتوانند مشکلات آن را حل کنند بنابراین مردم و بخش خصوصی باید برای حل مشکلات این ارگان وارد عمل شوند عنوان کرد: خیرین مدرسهساز باید به سمت ساخت مدارس در مناطق محروم و تجهیز امکانات مدارس هدایت شوند.
وی بیان کرد: قبلا به هر میزان که خیران مدرسهساز کمک میکردند دولت نیز خارج از سهم آن دستگاه به همان میزان اعتبار به آن دستگاه میداد اما متاسفانه این اعتبار برداشته شد که ما از نمایندگان مجلس درخواست داریم تبصرهای در بودجه دستگاهها بیاورند که هر خیری در هر زمینه که هزینهکرد دولت نیز به همان میزان خارج از سهم دستگاه کمک کند تا انگیزه برای جلب مشارکت خیران ایجاد شود.
استاندار فارس با بیان اینکه منابع دولت محدود است و اگر بخواهیم همه مسئولیت ساخت و تجهیز مدارس را برعهده دولت بگذاریم دانشآموزان بدون مدرسه میمانند، افزود: 86 درصد اعتبارات ملی و 14 درصد آن استانی است که 7 درصد اعتبارات استانی الزمات قانونی دارد و ما تنها متولی 7 درصد اعتبارات هستیم که رقم آن نیز ناچیز است.
وی با بیان اینکه مشکلی که در استان فارس وجود دارد بحث خشکسالی 10 ساله و مهاجرت روستاییان به شهرهاست، عنوان کرد: به دلیل خشکسالی روستاییان به شهرها مهاجرت میکنند و در حاشیه شهرها و بدون امکانات آموزشی ساکن میشوند که این خود مشکلات متعددی را به دنبال دارد.
افشانی در مورد مسائل مطرح
شده در مورد مشکلات دانشآموزان استثنایی نیز گفت: وظیفه همه ماست که به
مدارس استثنایی کمک کنیم و باید در نخستین فرصت یک جلسه شورای آموزش و
پرورش با هدف بررسی مشکلات دانشآموزان استثنایی در استان فارس برگزار
شود.