وی ادامه داد: اگر دستگاه تعلیم و تربیت، نیازهای فردا را شناسایی نکند و آینده نگری و آینده نگاری نداشته باشد، دستگاه فرسودهای خواهد بود.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان افزود: متأسفانه بعضی فرزندان ما نه حتی با روش امروز که با روش دیروز تربیت میشوند و در کتابها به دنبال «حسنک کجایی» میگردند؛ قصه پسری که از مدرسه برمیگردد و مشتی علف جلوی گاو خود میگذارد در حالی که امروز دامداری مکانیزه شده و در میان بازیهای رایانهای جایی برای این حرفها نمانده است اما بعضیها به دیروز چسبیدهاند و حرکت نمیکنند.
وی در خصوص راههای رسیدن به تربیتی روزآمد گفت: امروز نیازمند تهور و بی باکی هستیم تا ریسک را بپذیریم و برای آینده برنامهریزی کنیم لذا دانش ما باید دانش فردا باشد.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: سواد خواندن و نوشتن کتابی گرچه سواد مادر است ولی نباید محدود به این باشیم؛ امروز ما به سواد رسانهای توجه کردیم ولی من به عنوان مدیر دستگاه برنامهریزی آموزشی اقرار میکنم که دیر جنبیدیم؛ تفکر و سواد رسانهای برای سال دهم دیر است همانطور که تفکر رایانه ای برای دوره دوم متوسطه دیر است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان به طراحی نظام جامعی برای آموزش فناوری به عنوان گام بعدی در این زمینه اشاره کرد و گفت: همچنین درسهای موجود ما باید بر مبنای دانش فناورانه ارائه شوند؛ معتقدیم بنیاد ICDL باید دانش فناورانه را در کشور بومی کند؛ باید این آموزشها به سطحی از استاندارد ملی برسد تا بتواند پیامهای انقلاب اسلامی را در این بستر منتقل کند. چنانچه افرادی در آموزش و پرورش رسمی فرصت یادگیری دانش فناورانه را نداشتند، این مرکز باید در این زمینه وارد شود.
وی با بیان اینکه در دنیای امروز که فناوری زندگی را تسخیر کرده است باید بتوانیم درک درستی از آن ارائه دهیم، ادامه داد: فردای تکنولوژی در دست انسانهایی است که در این حوزه قَدَر قدرت باشند ولی بازهم قدرت در دست انسان است یعنی مواظب باشیم مرعوب تکنولوژی نشویم و تفکر تکنولوژی پرور و تکنولوژیساز را در درون خودمان توسعه دهیم؛ کسانی که از این فرصت بهره میگیرند بدانند این میدان، میدان فراخی است اما باید قاعده بازی را بشناسیم؛ اگر نشناسیم و فقط بازیکن باشیم و دیگران کارگردانی کنند، شکست میخوریم و مصرف کنندهای بیش نخواهیم بود.