خبرهای داغ:

هفتمین سمینار بین‌المللی کاهش سوانح ترافیکی در شیراز برگزار می‌شود

کد خبر: ۸۸۲۷۳۱۵
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
کامران باقری لنکرانی صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: این سمینار با محوریت حوادث ترافیکی دوچرخه و موتورسیکلت در روزهای 26 و 27 بهمن‌ماه امسال برگزار می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت دانشگاه پزشکی شیراز با بیان اینکه در این سمینار 80 مقاله  پذیرفته شده که  30 مقاله به صورت سخنرانی به همراه پنج میزگرد تخصصی ارائه می‌شود بیان کرد: مهمان ویژه سمینار امسال از اتحادیه اروپا است و در آن نیز مسئولان کشوری و استانی که در حوزه حمل و نقل جاده‌ای و سوانح ترافیکی به نوعی متولی هستند حضور می‌یابند.

وی افزود: براساس آمار موجود در 10 سال گذشته 25 درصد فوتی‌های حوادث راهنمایی و رانندگی مربوط به راکبان موتورسیکلت و دوچرخه بوده که 50 درصد قربانیان کارگران هستند. متاسفانه تنها 10 درصد از راکبان موتورسیکلت از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند که این نیز مشکلات زیادی را به وجود آورده و جان آنان را به خطر انداخته است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصرح کرد: امروز در حوزه کاهش سوانح ترافیکی نیازمند کاربردی کردن تحقیقات علمی، ایجاد مسیرهای ایمن برای رانندگی و همچنین فرهنگ‌سازی هستیم.

لنکرانی بیان کرد: همچنین برای کاهش سوانح ترافیکی امروز نیازمند نگرش همه‌جانبه و هماهنگی بین‌بخشی بوده و باید با یک وحدت و همدلی به دنبال کاربردی کردن طرح و برنامه‌ها باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین با ارائه آماری از وضعیت تصادفات راکبان موتورسیکلت در استان فارس گفت: وضعیت حوادث ترافیکی در استان فارس تکان‌دهنده و نگران‌کننده است به‌طوری که در کل کشور زیر 10 درصد حوادث ترافیکی مربوط به موتورسیکلت‌ها است اما در فارس به ویژه شرق آن این آمار بیشر از آمار کل کشور است.

لنکرانی خاطرنشان کرد: در مدیریت حوادث ترافیکی استان فارس هنوز با مدیریت عالمانه و استفاده از مستندات علمی فاصله داریم و از برخی مستندات تولید شده نیز به خوبی استفاده نشده است. در 10 سال گذشته آمار حوادث ترافیکی در کشور 30 هزار نفر بوده که با آغاز برنامه‌ها در راستای کاهش سوانح ترافیکی از سال 85 تا سال 90 به 17 هزار نفر رسید.

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: از سال 90 تاکنون تغییر محسوس در کاهش حوادث ترافیکی و فوتی‌های ناشی از آن دیده نمی‌شود و این نشان دهنده این است که برای این مهم به عنوان یک کار بین بخشی توجهی نشده است و با یک اهرم نیز نمی‌توان کاهش سوانح ترافیکی را تجربه کرد.

لنکرانی اعمال قوانین و برخورد پلیس را یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در کاهش سوانح ترافیکی از سال 85 تا 89 دانست و بیان کرد: با توجه برنامه پنجم توسعه و تاکید در آن مبنی بر کاهش 10 درصدی سالانه حوادث ترافیکی اما این مهم امروز محقق نشده است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: امروز برای کاهش حوادث ترافیکی نیازمند مدیریت واحد ایمنی ترافیک هستیم و باید این مهم توسط دستگاه‌های متولی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار