خبرهای داغ:
رئیس آموزش و ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان همدان:
رئیس آموزش و ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان همدان گفت: عشایر حدود ۱۰ برابر ظرفیت مراتع ما دام در هر سال وارد استان می کنند و حدود ۱۲ درصد از وسعت مراتع استان است.
کد خبر: ۸۹۳۲۴۸۱
|
۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷

عشایر ۱۰ برابر ظرفیت مراتع دام وارد استان همدان می‌کنندبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمد خلیلی در همایش سران ایلات و بزرگان ایلات و طوایف عشایری همدان اظهار داشت: معمولا سه گروه هستند که دغدغه منابع طبیعی دارند.

وی گفت: ما دولتی‌ها باید نسبت به حفظ منابع طبیعی کوشا باشیم و وظیفه نظامی ما نیز ایجاب می‌کند که بیشتر تلاش کنیم و خود عشایر نیز دغدغه تخریب منابع طبیعی را باید داشته باشند چراکه منشا وجود آنها به پوشش گیاهی است.

رئیس آموزش و ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان همدان در ادامه افزود: عشایر همانطور که امام (ره) فرمودند ذخایر این انقلاب هستند و ما در نظام جمهوری اسلامی برای عشایر در همه جای کشور ارزش قائل هستیم و یکی از برجسته ترین قشر  کشور هستند.

وی با بیان اینکه دفاع و امنیت کشور در دست این افراد است، تاکید کرد: سومین گروه که برای منابع طبیعی دغدغه دارند سمن‌های مردم نهاد هستند که شامل دوست‌داران و همیاران طبیعت و کسانی هستند که به نحوی منابع طبیعی را دوست دارند.

خلیلی تصریح کرد: وظیفه ذاتی این اداره حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی است بنابراین ما وظیفه داریم هم پوشش گیاهی مراتع را حفظ کنیم و هم بهره‌برداری بهینه انجام دهیم.

وی با تأکید بر تعامل با عشایر ابراز داشت: برای اینکه بتوانیم این دو مقوله را انجام دهیم دو موضوع است رعایت ورود و خروج دام از مراتع و همچنین رعایت تعادل بین دام و مراتع که به اندازه ظرفیت باید دام وارد مراتع کنیم.

رئیس آموزش و ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان همدان افزود: متاسفانه از ۸ هزار هکتار مراتع استان حدود ۱۲ درصد از این مراتع متعلق به عشایر است و یک هزار و ۲۰۰ خانواده از عشایر ما مراتع مجاز دارند.

وی با اشاره به وجود ۴۵ هزار واحد دامی مجاز گفت: شرکت تعاونی عشایری برای ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار دفترچه صادر کرده است.

خلیلی تصریح کرد:عشایر حدود ۱۰ برابر ظرفیت مراتع ما دام در هر سال وارد استان می کنند و حدود ۱۲ درصد از وسعت مراتع استان است.

وی همچنین تصریح کرد: براساس آئین نامه ها و بخشنامه هایی که برای تقویم کوچ عشایر داریم تاریخ ورود عشایر به استان ۱۵ اردیبهشت هر سال و تاریخ خروج آنها ۱۵ شهریور ماه هر سال است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: طول دوره چرا در عشایر حدود سه تا چهار ماه است و مشکلی که با عشایر داریم تعداد دامی است که وارد استان می شود که در هر سال بیش از ظرفیت مراتع ما است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این موضوع باعث می شود که پوشش گیاهی مراتع ما تخریب شود و از عشایر تقاضا می کنیم که حداقل ظرفیت توان مراتع را رعایت کنند.

انتهی پیام/

ارسال نظرات