با مشارکت دانشجوی دانشگاه صنعتی شاهرود

اکتشاف عمیق‌ترین و بزرگترین ذخیره معدنی سنگ آهن ایران و جهان

آنومالی ۲ یکی از بزرگترین و عمیق‌ترین ذخیره معدنی سنگ آهن موجود در جهان با مشارکت دانشجوی دکتری مهندسی اکتشاف معدن دانشگاه صنعتی شاهرود به ثمر نشست.
کد خبر: ۸۹۳۵۰۵۹
|
۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، آنومالی ۲ یکی از بزرگترین و عمیق‌ترین ذخیره معدنی سنگ آهن موجود در جهان است که با مشارکت مهندس حمید باغزندانی دانشجوی دکتری مهندسی اکتشاف معدن این دانشگاه و چند تن دیگر با استفاده از روش ژئوفیزیکی مغناطیس سنجی و بهره مندی از دانش بومی به ثمر نشست.
علم اکتشاف مواد معدنی به صورت یک علم پویا همواره در حال تکوین و تکامل است و با به‌کارگیری فناوری‌های نو به سوی یافتن روش‌های نوین و یا پویاتر کردن روش‌های اکتشافی شناخته شده گام بر می‌دارد.
باغزندانی در گفت و گویی عدم به کارگیری نیرو‌های کارآمد، مدیریت با تجربه و آشنا با تکنولوژی‌های روز در حیطه اکتشاف مواد معدنی را موجب هدر رفتن سرمایه‌های ملی، از دست دادن زمان جهت دستیابی به معادن جدید و در نتیجه سد کردن توسعه اقتصادی در دید کلان عنوان نمود.
وی با اشاره به اکتشاف یکی از بزرگترین و عمیق‌ترین ذخایر موجود در جهان به نام آنومالی ۲۱ گفت: این اکتشاف با استفاده از روش مغناطیس سنجی و با استفاده از تجربه و دانش بومی در عمق بالغ بر ۱۵۰۰ متر بدون کوچکترین رخنمون از ماده معدنی طی انجام برداشت در سه بازه زمانی و در سه سال به ثمر نشست.
این دانشجوی دکتری، اکتشاف کانسار‌های پنهان معدنی را یکی از برنامه‌های مورد توجه در بسیاری از کشور‌های دنیا در حوزه فعالیت‌های معدنی دانست که هم اکنون در حال اجرا می‌باشد.
باغزندانی گفت: ذخایر معدنی در نقاط مختلف و بسیار پراکنده قرار گرفته اند و در صورتی که فناوری‌های مورد نیاز برای اندازه گیری و برداشت این منابع ارزشمند زیرزمینی وجود داشته باشد امکان بهره برداری و استخراج آن‌ها نیز فراهم خواهد شد.
وی یکی از این موارد را کانسار‌هایی دانست که هیچگونه شواهد زمین شناختی از وجود آن‌ها روی زمین دیده نمی‌شود و از آن‌ها به‌عنوان کانسار‌های پنهان یاد می‌گردد.
باغزندانی نبود شواهد زمین شناختی سطحی این ذخایر را موجب دور ماندن از چشم اکتشاف‌گران و معدنکاران مطرح نمود و افزود: جایگاه کانسار‌های پنهان در مناطقی همچون زیردشت‌ها، آبرفت‌ها، خاک‌ها، اعماق دریا و اقیانوس‌ها و یا در سطوح زیرین سنگ‌ها است که اکتشاف آن‌ها به روش‌های غیرمستقیم ژئوفیزیک و ژئوشیمی می‌باشد. با اکتشاف کانسار‌های پنهان و استخراج آن‌ها رونق اقتصادی قابل توجهی در بخش معدن به وجود می‌آید و مسیر حرکت کشور به سمت توسعه معدنی و صنعتی پیش خواهد رفت، بنابراین کشف چنین کانسار‌هایی روز به روز در دنیا بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
دانشجوی دکتری مهندسی اکتشاف معدن دانشگاه صنعتی شاهرود در خصوص اکتشاف یکی از بزرگترین و عمیق‌ترین ذخایر موجود در جهان با همکاری دکتر بهنام بابایی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات و مهندس شهرام ادیب مسئول اکتشاف معادن فلزی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، به چندین دوره بازدید و همچنین مشورت با زمین شناسان مختلف و انجام عملیات اکتشافی در محدوده آنومالی ۲۱ اشاره کرد و گفت: جنس سنگ‌های محدوده آنومالی ۲۱ از نوع رسوبی با سن مزوزوئیک بوده که به لحاظ ساختاری به صورت چین خوردگی بزرگ ناودیسی دیده می‌شود. وی با بیان تشریح و توضیحاتی در خصوص ویژگی‌های این ماده معدنی و نیز تخمین عمق آن براساس روش مغناطیس سنجی افزود: قطب منفی آنومالی طبق پیش بینی صورت گرفته در قسمت شمال شرق محدوده و به فاصله ۲ کیلومتری از آنومالی مثبت مشاهده شده است، ولی محدوده قطب منفی آنومالی در نقشه برداشت داده‌های مغناطیسی به صورت کامل ثبت نگردیده است که می‌تواند اطلاعات کاملتری را نسبت به شکل و بزرگی و گسترش عمقی آن ارائه نماید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار