به گزارش خبرگزاری بسیج، یازدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته تهران، بهعنوان مهمترین رویداد گردشگری کشور که در تقویم سازمان جهانی گردشگری به ثبت رسیده است، با شعار «ایران، فراتر از انتظار» از روز گذشته سوم بهمنماه، در محل دائمی نمایشگاههای تهران آغاز به کار کرد و تا ششم بهمنماه، نیز در معرض دید علاقهمندان است.
این نمایشگاه در فضایی بیش از 41 هزار مترمربع سالن سرپوشیده و سه هزار مترمربع فضای باز برپا شده است که به لحاظ مساحت نسبت به سال گذشته از رشد 16 درصدی برخوردار است.
در این دوره از نمایشگاه در بخش داخلی 430 شرکت داخلی و در بخش بینالمللی 70 شرکت خارجی مشارکت دارند و بررسی میزان مشارکت در نمایشگاه در این دوره حاکی از روند رو به رشد آن در مقایسه با دهمین دوره در سال گذشته با رشدی بالغ بر هشت درصد است.
وارد یازدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری که میشوید با فضایی مهیج روبرو هستید که دربردارنده رنگها و نقش و نگارهای زیبا از اقوام مختلف کشور است. گویی ایران را با تمام زیباییهایش در نوع پوشش مردمان آن در یک مکان دور هم جمع کردهاند. در واقع میتوان گفت یکی از زیباییهای ظاهری این نمایشگاه جلوهگری افراد در قامت پوششهای کرد، لر، ترک، بلوچ، عرب و .. است که هر ایرانی را از دیدن این صحنهها به ذوق میآورد. شخصیتهای تاریخی نیز در این نمایشگاه شبیه سازی شده و در بخشهای مختلف نمایشگاه در حال رژه هستند اما وجود دلقکهایی با لباسهای منتسب به فرهنگ خارجی در این میان مفهوم خاصی را به ذهن متبادر نمیکند.
محوطه باز نمایشگاه نیز به چادرهای سنتی اقوام مختلف مزین شده است. چادرهایی که هر یک نوع خاصی از فرهنگ را روایت میکنند و به ارائه سوغات و غذاهای محلی خود میپردازند. عطر نانهای محلی که هر یک در شکلی متفاوت عرضه میشود هوش از سر بازدید کنندگان از نمایشگاه برده و صفهایی از مشتاقان برای خرید نانهای محلی را تشکیل داده است. تصویر مشتاق افراد برای خرید از این نانها و شیرنیهای محلی و آشهای مختلف و نوشیدنیهای گیاهی و دلچسب گویای دل زدگی آنان از اسارت فستفودها و غذاهای حاضری و پرکالری است.
بنابر گزارش ایکنا، بخشی از این نمایشگاه به ارائه و معرفی ظرفیت استانها اختصاص دارد. استانها تلاش کردهاند با معرفی ظرفیتها و جاذبههای استان خود بازدیدکنندگان و توریستها را به سمت استان خود متمایل کنند و این مهم را با به نمایش گذاشتن صنایع دستی، سوغات، جاذبههای تاریخی و فرهنگی و ... دنبال میکنند.
به طور مثال استان لرستان عروسکهای بومی که کار دست صنعت گران است را با قیمتی به مراتب ارزانتر از عروسکهای غیربومی که تناسبی نیز با فرهنگ ایرانی ندارند و در فروشگاههای شهر به فروش میرسند را به نمایش گذاشته است؛ عروسکهایی که میتواند در دست کودکان این کشور تداعی کننده هویت ایرانی اسلامی باشد اما دریغ از آنکه صنعت گران این استان از عدم حمایت و مواجه با مشکلات متعدد سخن میگویند.
یکی از ابداعات جالب نمایشگاه گردشگری متعلق به استان کرمان است. این استان در اقدامی هنرمندانه طرح قالی کرمان را با گیاهان دارویی همچون زیره، شوید، گل رنگ، پسته، چای، فلفل، گل ختمی و ... بازسازی کرده و عارضه طبیعی کویر لوت که کلوتهای شهداد است را در معرض دید مخاطب قرار داده است. خراسان جنوبی نیز افلاک نما که شبیه سازی آسمان کویر این استان است را در معرض دیده مخاطب قرارداده است.
بافت زره که ثبت ملی آن مربوط به استان قزوین است امروز در نمایشگاه بینالمللی گردشگری شکل تازهای یافته و از این بافت برای ارائه زینتآلات استفاده شده است. اگر به دیگر استانها نیز بخواهیم اشاره کنیم باید از کردستان که لباسهای محلی و هنر نازک کاری چوب خود را به نمایش گذاشته و یا استان سمنان که در قالب تابلوهای برقی از مسجد جامع، دروازه ارگ سمنان و مجموعه تارخی بسطام و حتی گونههای جانوری یاد کرده نام ببریم.
اما در این میان جای خالی نمادهای مذهبی و مراسم آئینی به شدت احساس میشود، گویی در این کشور کمتر امامزاده جلیل القدری مدفون است و یا به همین تعداد اندک و محدود مساجد فاخر در کشورمان وجود دارد.
در مشاهده غرفه برخی از استانها بیسلیقگی در بیان ظرفیتها اولین چیزی است که به چشم میخورد به طور مثال غرفه خراسان رضوی که میتوانست از والاترین ظرفیت ایران که همانا بارگاه منور امام رضا(ع) است به نحو شایستهتری بهره گیرد و یا استان قم که قصد معرفی سنگهای زینتی و سوهان مخصوص و منبت کاری که خاص این استان است را دارد، میتوانست در سر در غرفه بجای «پیپهای منب کاری شده» دو میلیون تومانی، نماد دیگری از این شهر مذهبی را که میتواند قطبی برای جذب توریست باشد را در قالب هنر منبت به نمایش گذارد. غرفه تهران نیز اگر از مجسمه کمال الملک یاد نکرده بود چیزی جز یک رستوران با فرهنگ تهران قدیم و دختران و پسرانی کلاه به سر و صندلی و کلاه فروشی خارجی نبود.
یادآور می شود، فرهنگ ایران اسلامی متشکل از بخشهای مختلف هنری، مذهبی، آئینی، تاریخی، طبیعی و .. است و آنچه میتواند سبب جذب گردشگر در کشور و به تبع آن تولید ثروت برای کشور باشد معرفی صحیح این ظرفیتها و مزیتها است چرا که ایران به عنوان کشوری که به ارائه خدمات حلال میپردازد میتواند حجم بسیار وسیعتری از گردشگر را نسبت به سایر کشورها به خود جذب کند، اما اگر در ارائه این ظرفیتها بیسلیقگی رخ دهد و صرفا بخشهای خاصی مدنظر قرار گیرد، این امکان وجود دارد که ما از جذب مخاطب در برخی بخشها محروم بمانیم.
اگرچه نمایش رقصهای محلی و آئینهای جشن اقوام مختلف جالب و زیباست اما شایسته است در کنار بیان این ظرفیتها یادی نیز از نمادهای مذهبی و دینی کشورمان کنیم چرا که آنچه در یازدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری به چشم میخورد تنها بخشی جزئی از ظرفیت و جاذبههای مذهبی کشورمان است.
منبع: ایکنا