خبرهای داغ:
پدر آمایش سرزمین ایران:

اقتصاد مقاومتی بهترین راهکار و ابزار تدوین و پیشبرد آمایش سرزمینی

پدر آمایش سرزمین ایران گفت: اقتصاد مقاومتی بهترین موقعیت برای تدوین سند آمایش سرزمینی و آمایش سرزمینی بهترین ابزار برای اقتصاد مقاومتی است.
کد خبر: ۸۹۸۱۹۳۵
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، محمد حسن فولادی، پدر آمایش سرزمین ایران و عضو هیات علمی دانشگاه UCL انگلستان در دومین همایش رویکرد‌های نوین در آمایش سرزمین ایران به میزبانی دانشگاه صنعتی شاهرود با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی بهترین موقعیت برای تدوین سند آمایش سرزمینی و آمایش بهترین ابزار برای اقتصاد مقاومتی است گفت: در آمایش سرزمینی هر منطقه گام اول شناسایی قابلیت‌ها و امکانات آن منطقه برای توسعه و سازماندهی است تا بتوانیم تکلیف بخش‌های مختلف را مشخص، با هم مرتبط و از پیش ببریم.
وی با بیان اینکه پیام اصلی اقتصاد مقاومتی درونزایی توسعه است گفت: آمایش سرزمینی بهترین ابزار برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی است، زیرا به جز اقتصاد مقاومتی هیچ ابزار دیگری را سراغ نداریم که قابلیت‌های یک منطقه را در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و ... را در سطح زمین و زیر زمین خوب ببینید.
مشاور عالی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه مطالعات آمایش ۳۱ استان کشور انجام شده است افزود: ۱۲ برنامه اقتصاد ملی نیز تا کنون در ایران مصوب و اجرا شده است که ۶ برنامه آن مربوط به قبل از انقلاب و ۶ برنامه دیگر بعد از انقلاب اجرا شد و دو برنامه دیگر نیز به تصویب نرسید.
فولادی با بیان اینکه آمایش سرزمینی بحث گسترده‌ای است و مراحل زیادی را باید طی کند بیان کرد: هنوز هیچ یک از اسناد آمایش سرزمین از ۳۱ اتان کشور و چندین بخش دیگر به تصویب شورای عالی آمایش نرسیده است و نیاز به بازبینی و اصلاح دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر دستور کار شورای عالی آمایش مصوباتی از مجمع تشخیص مصلحت است که به تایید مقام معظم رهبری نیز رسیده است.
پدر آمایش سرزمین ایران تصریح کرد: مراقبت و نظارت نشانگر آن است که هنوز در برخی از حوزه‌ها و برخی از مناطق مطالعات و موضوعات به استحکام و قابلیت لازم نرسیده است، اما این به معنای عدم استفاده از آمایش سرزمینی نیست بلکه می‌توان هر لحظه از آمایش استفاده کرد.
فولادی تاکید کرد: نظام عملیاتی و اجرایی کشور باید در تعامل بیشتری با شورای عالی آمایش باشد تا از سوی فرصت بدهند آمایش با دقت بیشتری اسناد توسعه چشم انداز را تدوین و قطعی کند و از سوی دیگر بسیاری از مسائل زیرساختی، عملیاتی و کاربردی از همین الان اجرا شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار