دوره پیش از دبستان و سوادآموزی بهترین دوره غربالگری هوش دانشآموزان است
به گزارش سرویس دانش آموزی خبرگزاری بسیج، فریبرز دُرتاج رئیس چهارمین همایش ملی روانشناسی مدرسه امروز در چهارمین همایش ملی روانشناسی مدرسه، که در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به ضرورت حذف آزمون در مدارس دوره ابتدایی اظهار داشت: امتحان در این دوره در برخی کشورها ممنوع است و ایدهآلترین حالت این است که معلم خود به شناخت دانشآموزان دست پیدا کند.
وی با بیان اینکه دانشآموزان تیزهوش عادی در اکثر کشورها کنار هم تحصیل میکنند، گفت: این به نفع سیستم آموزشی است و آزمون ورودی برای دانشآموزان تیزهوش در کشورهای پیشرو برگزار نمیشود.
رئیس چهارمین همایش ملی روانشناسی مدرسه با اشاره به انواع روشهای شناسایی استعدادهای برتر دانشآموزی خاطرنشان کرد: اولین شکل این است که ما در پایان دوره ابتدایی شناساییهای لازم را انجام دهیم در حالی که بهترین دوره غربالگری قبل از دبستان و سواد آموختن است و ما میتوانیم در این مقطع هوش دانشآموز را مورد غربالگری قرار دهیم.
دُرتاج با انتقاد از حجم زیاد محتوای کتب درسی یادآور شد: نباید از کتابهای درسی با حجم زیاد استفاده شود چرا که در این حالت معلم قدرت دخل و تصرف ندارد اما به دلیل اینکه زیرساختهای لازم را فراهم نکردهایم مؤسسات کتب کمک آموزشی تولید میکنند در نتیجه سیستم متمرکز آموزشی ما آسیبزا بوده و باید در ساختار کتب درسی تجدیدنظر کنیم.
وی با تأکید بر اینکه اگر حجم کلاس درس و کتاب درسی را کم کنید کارایی دانشآموزان بیشتر میشود، اظهار امیدواری کرد: ممنوع شدن آزمونها در دوره ابتدایی و حذف آزمونهای ورودی مدارس تیزهوشان تداوم داشته باشد.
انتهای پیام/