رئیس چهارمین همایش ملی روانشناسی مدرسه:

دوره پیش از دبستان و سوادآموزی بهترین دوره غربالگری هوش دانش‌آموزان است

رئیس چهارمین همایش ملی روانشناسی مدرسه گفت: بهترین حالت شناسایی و غربالگری دانش‌آموزان مستعد قبل از دوره دبستان است.
کد خبر: ۸۹۹۰۱۷۲
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵

به گزارش سرویس دانش آموزی خبرگزاری بسیج، فریبرز دُرتاج رئیس چهارمین همایش ملی روانشناسی مدرسه امروز در چهارمین همایش ملی روانشناسی مدرسه، که در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به ضرورت حذف آزمون در مدارس دوره ابتدایی اظهار داشت: امتحان در این دوره در برخی کشورها ممنوع است و ایده‌آل‌ترین حالت این است که معلم خود به شناخت دانش‌آموزان دست پیدا کند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان تیزهوش عادی در اکثر کشورها کنار هم تحصیل می‌کنند، گفت: این به نفع سیستم آموزشی است و آزمون ورودی برای دانش‌آموزان تیزهوش در کشورهای پیشرو برگزار نمی‌شود.

رئیس چهارمین همایش ملی روانشناسی مدرسه با اشاره به انواع روش‌های شناسایی استعدادهای برتر دانش‌آموزی خاطرنشان کرد: اولین شکل این است که ما در پایان دوره ابتدایی شناسایی‌های لازم را انجام دهیم در حالی که بهترین دوره غربالگری قبل از دبستان و سواد آموختن است و ما می‌توانیم در این مقطع هوش دانش‌آموز را مورد غربالگری قرار دهیم.

دُرتاج با انتقاد از حجم زیاد محتوای کتب درسی یادآور شد: نباید از کتاب‌های درسی با حجم زیاد استفاده شود چرا که در این حالت معلم قدرت دخل و تصرف ندارد اما به دلیل اینکه زیرساخت‌های لازم را فراهم نکرده‌ایم مؤسسات کتب کمک آموزشی تولید می‌کنند در نتیجه سیستم متمرکز آموزشی ما آسیب‌زا بوده و باید در ساختار کتب درسی تجدیدنظر کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اگر حجم کلاس درس و کتاب درسی را کم کنید کارایی دانش‌آموزان بیشتر می‌شود، اظهار امیدواری کرد: ممنوع شدن آزمون‌ها در دوره ابتدایی و حذف آزمون‌های ورودی مدارس تیزهوشان تداوم داشته باشد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار