تکالیف دانش آموزان حذف نمی شود/ آموزش زبان روسی اجباری نیست/ دانش آموزان ما احساس خوبی به مدرسه ندارند
به گزارش سرویس دانش آموزی خبرگزاری بسیج، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نشست پایانی هشتمین دوره مجلس دانش آموزی اظهار داشت: دوران مدرسهای و دانش آموزی یکی از مهمترین دوران زندگی هر فردی است.
وی افزود: در کشورهایی که می خواهند به پیشرفت بیشتری دست یابند، سن تحصیل را کاهش دادند حتی به 3 سال رساندند.
بطحایی با طرح این سوال که اهداف آموزش و پرورش عمومی چیست٬گفت: یکی از اهداف، مهارت های شناختی است؛ غالبا مهارت های شناختی برای این است که دانش آموزان در دوره های تحصیلی بالاتر و دانشگاهی، از دانش برای مفاهیم بالاتر برخوردار باشند.
وی با بیان اینکه هدف بعدی مهارت های اجتماعی است، ادامه داد: دانش آموزان به گسترش و توسعه مهارت های اجتماعی در بیرون از مدرسه نیاز دارند؛ تمام هدف ما که دانشگاه نیست بلکه برای زندگی اجتماعی دانش آموزان به مهارت هایی نیاز دارند.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در دهه اخیر کشورها تلاش می کنند از مهارت های شناختی کم کرده و به مهارت های اجتماعی بیفزایند؛ به عبارت دیگر متغیرها و عواملی که برای زندگی نیاز داریم، افزایش می یابد و جای تمرین آن هم در مدرسه است.
وی ادامه داد: کشورها در آموزش و پرورش امروز، حفظ فرمول ها و حافظه محوری را تعطیل می کنند و در مدرسه، بیشتر مهارت اجتماعی را می آموزند.
بطحایی افزود: مدارس امروز به دنبال این است که علاقه به کشور و حس عاطفه تقویت شود و آموزش و پرورش ما هم قصد دارد حجم حفظ محتویات و حافظه محوری کاهش یابد و در سبد یادگیری، مهارت ها جا پیدا کند.
وی با بیان اینکه بچههای ما از مدرسه رفتن حس خوبی ندارند، گفت: دلیل این است مدارس ما با نشاط نیست. ما در برنامه های درسی و آموزشی، به انباشتی از مهارت های شناختی پرداختیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سند تحول بنیادین برای ما مشخص کرده که چگونه از مسیر مهارت های شناختی به مهارت های اجتماعی حرکت کنیم و تشکل ها نقش موثری دارند.
وی افزود: همه سازمان ها معمولا در برابر تغییر مقاومت می کنند و در آموزش و پرورش هم این چنین است و تشکل های دانش آموزی می توانند در خصوص اجرای تحول در آموزش و پرورش به ما کمک کنند.
بطحایی ادامه داد: در دوره ابتدایی واقعا باید فشارها را از دانش آموزان کم کنیم و برنامههای ما در این راستا بوده است.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص بسته شدن چند مدرسه ایرانی در امارات اظهار داشت: در کشور امارات متأسفانه بخش عمده از مشکلات به دیپلماسی دو کشور باز می گردد.
وی ادامه داد: مشکلاتی در این راستا در پی حمایت امارات از عربستان ایجاد شد که اماراتی ها سیاست انقباضی شدیدی علیه ایران داشتد و منجر به بسته شدن ۳ مدرسه ما در امارات شد.
بطحایی افزود: سعی کردیم مشکل دانش آموزان در امارات را حل کنیم و دانش آموزان را جابجا کردیم؛ سیاست ما استمرار مدارس خارج از کشور است؛ آخرین بررسی ما هم نشان می دهد که نشانه های مثبتی برای حل این مشکل دیده می شود.
وی در خصوص تکالیف دانش آموزان گفت: قرار نیست تکالیف را حذف کنیم بلکه نوع تکالیف را عوض می کنیم؛ همانطور که دیدید در تکالیف نوروزی هم اینگونه بود و به جای پیک های نوروزی به سمت مطالعه و کتابخوانی رفتیم.
بطحایی در خصوص زبان روسی گفت: قرار نیست که زبان روسی، اجباری و زبان دوم باشد بلکه در دوره متوسطه دوم زبان های پیشنهادی انگلیسی، آلمانی، فرانسه، استانبول و روسی ارائه میشود و دانش آموزان انتخاب می کنند.
وی گفت: چرا تدریس زبان خارجی فقط مختص انگلیسی باشد و چرا انحصار زبان خارجی در اختیار انگلیسی باشد، درست نیست؛ در سفر به روسیه هم قرار شد متقابلاً انها هم زبان فارسی را به عنوان زبان دوم داشته باشند و بر اساس یک تفاهم نامه متقابل انجام شود.
وی اظهار داشت:حذف کنکور را داریم دنبال می کنیم و امیدوارم در آینده نزدیک تکلیف کنکور مشخص شود.
انتهای پیام/