خبرهای داغ:
یک کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه خانواده های دارای فرزند بعد از طلاق از هم نمی پاشد بلکه به خانواده ای ناقص تبدیل می شود، گفت: وجود تعداد زیادی خانواده ناقص از بدترین اتفاقاتی است که می تواند گریبانگیر یک جامعه شود .
کد خبر: ۹۰۹۷۱۸۳
|
۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، طلاق، منفورترین حلال در نزد خداوند است. امام صادق(ع) می فرماید: «در میان چیزهایی که خداوند برای بندگانش حلال کرده چیزی به اندازه طلاق مورد خشم و غضب خداوند نمی باشد و نزد خدا منفور است. »
متأسفانه امروزه چنان قبح طلاق در جامعه فروریخته است که با بروز کمترین اختلافات پای زن و شوهر به دادگاه های خانواده و جاری شدن خطبه طلاق باز می شود. "طلاق تفاهمی" کوتاه ترین راه برای رسیدن به این خواسته است که در بیشتر مواقع با بخشیدن یا کسر مهریه از سوی زن صورت با تکیه بر این ضرب المثل « مهرم حلال؛ جانم آزاد » صورت می گیرد.
در گزارشات قبلی به چرایی بروز طلاق های زودهنگام و تأثیرات فردی طلاق بر روی زن و مرد صحبت کردیم و در این گزارش به آثار و پیامدهای اجتماعی طلاق زودهنگام اشاره می کنیم.
از منظر جامعه شناسان، تغییر باورها و نگرش مردم نسبت به طلاق، باعث عادی شدن آن در بین خانواده ها وکوتاه شدن عمر زندگی مشترک شده است. روانشناسان نیز معتقدند که روند رو به رشد طلاق در کشور و پدیده مطلقه های جوان یکی از مهم ترین دلایل افزایش مشکلات روحی و روانی در سطح جامعه، بروز مسائل غیراخلاقی و غیرعرفی چون روابط فرازناشویی در جامعه و افزایش فرزندان بدسرپرست و بی سرپرست و افزایش تعداد زنان بی سرپرست و سرپرست خانوار شده است که هر کدام از این مسائل خود علت بسیاری از مشکلات و پدیده های اجتماعی هستند.
به طور قطع متضررترین فرد بعد از طلاق زن است اگر چه مرد نیز از آسیب های طلاق بی نصیب نخواهد بود. این تضرر زن از بُعد اجتماعی می تواند به دلیل نگرش جامعه به او و همچنین شرایط ازدواج مجددش باشد. چرا که بسیاري از زنان بعد از طلاق، شانس زیادي براي ازدواج مجدد، آن هم به طور شایسته و دلخواه ندارند و از این نظر گرفتار خسران شدید مي شوند مخصوصاً اگر پاي فرزنداني در میان باشد، لذا غالباً ناچار مي شوند تن به ازدواجي دهند که نظر واقعي آنها را تامین نمي کند و تا پایان عمر رنج ببرند.
سرپرستی از فرزندان یا عدم اجازه شوهر برای دیدار با فرزندان از سخت تر ین پیامدهایی است که بعد از ازدواج گریبانگیر زنان می شود چرا که یک مادر نمی تواند از فرزند خود دست بشوید یا به سختی می تواند مردی را برای ازدواج مجدد پیدا کند که فرزندان او را نیز در زندگی مشترک بپذیرد.
حال اگر فرض را بر سپرده شدن حضانت فرزندان به مادر بگذاریم بازهم در بیشتر موارد زن به سختی می افتد! علاوه بر مسئولیت سنگین تک سرپرستی فرزندان با از بین رفتن اشتراکات مالی، مسکن، هزینه های زندگی و .. زن مجبور به کار بیرون از خانه نیز می شود. با توجه به شرایط موجود در جامعه درصد پایینی از کارهای پیشنهادی به زنان مطلقه دارای شرایط قابل قبولی مانند ساعات کاری مناسب، حقوق مناسب و حتی بیمه است.
البته نباید فراموش کرد که همه پیامدهای طلاق بر یک فرد یا در یک جامعه حادث می شود چرا که پیامدهای طلاق به بافت فرهنگی و ارزشی هر جامعه ای نیز وابستگی مستقیم دارد. طلاق ممکن است در جامعه ای پیامد نداشته باشد اما در جامعه دیگر مشکلات پس از طلاق تبدیل به بحران شود.
متیرا خسروبیک کارشناس مسائل اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه خانواده های دارای فرزند بعد از طلاق از هم نمی پاشد بلکه به خانواده ای ناقص تبدیل می شود، گفت: وجود تعداد زیادی خانواده ناقص از بدترین اتفاقاتی است که می تواند گریبانگیر یک جامعه شود .
وی ادامه داد: خانواده ناقص، خانواده ای دو نیمه است که در آن فرزندان با یکی از والدین زندگی می کنند و در حالی که کمترین روابط را با پدر یا مادر خود دارند از نظر عاطفی و مالی به اندازه نیاز تأمین نمی شوند.
این کارشناس مسائل اجتماعی، فساد اخلاقي، بحران هاي اقتصادي و عواقب آن، بي قراري و فرار از منزل، ارضاء نشدن نيازها و واکنش منفي نشان دادن، فقدان انعطاف و صميميت، روابط نامطلوب ،حصر و زندان ، اعتياد و ولگردي را از مهم ترین آسیب های اجتماعی خانواده های ناقص برشمرد.
خسروبیک با اشاره به ازدواج مجدد زن و مرد جوان که قطعا همراه با فرزند آوری نیز خواهد بود، گفت: در این صورت شاهد وجود خواهر و برادرانی خواهیم بود که زمینه های خانوادگی متفاوتی تربیت شده اند و احتمال برخورد در عادات و شیوه نگرش .. در آنها وجود دارد.
این کارشناس مسائل اجتماعی با تأکید براینکه پیامدهای طلاق در بُعد اجتماعی بیشتر ناظر بر فرزندان طلاق است، گفت: بررسی ها نشان می دهد ۷۰ درصد از بزهکاران را کودکان طلاق یا فرزندان خانواده های متشنجش تشکیل می دهند و در تعداد قابل توجهی از آنها در دوران کودکی به اعمال خلاف کشیده شده و در نوجوانی به خلافکار حرفه ای تبدیل شده اند.
وی بیان کرد: البته این مسئله در بین کودکان طلاقی که یکی از والدین شان دارای سوء سابقه بوده است بیشتر دیده می شود.
عواقب و پیامدهای احتمالی طلاق یا تآثیر آن در پدیدهای روانی و اجتماعی فرزندان طلاق را می توان۱. بزهکاری کودکان و نوجوانان۲. ناسازگاری ها و رفتارهای ضد اجتماعی کودکان,۳ فحشا به ویژه در نتیجه فقر و نا آگاهی۴. پرخاشگری و ناسازگاری کودکان برشمرد.
همچنین بچه های طلاق با از دست دادن امید به زندگی، آینده خوبی را برای خود متصور نیستند از این روز نسبت به افراد پیرامون خود و در قیاس بزرگ تر جامعه دچار نوعی بی اعتنایی ، بی اعتمادی و بی توجهی می شوند که نتیجه آن فرار از منزل و ولگردی کوکان و نوجوانان، افت تحصیلی، خودکشی زن یا شوهر و حتی کودک و کاهش میل ازدواج در دیگر افراد خانواده به ویژه بچه های طلاق است./طنین یاس - منیره غلامی توکلی-
انتهای پیام/ *

 

ارسال نظرات