رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس عنوان کرد

ارسال بیش از ۸ هزار اثر به بیست و یکمین کنگره شعر دفاع مقدس/ مراسم اختتامیه در شیراز برگزار می‌شود

بیست و یکمین کنگره شعر دفاع مقدس در پنج بخش دفاع مقدس، جنگ نرم، شهدای شاخص، مقاومت بین الملل اسلامی و شهدای مدافع حرم و بخش کودک و نوجوان برگزار می شود و در هر بخش از سه نفر برگزیده تقدیر می کنند.
کد خبر: ۹۱۱۳۲۰۲
|
۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، سرتیپ دوم حمیدرضا گرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با اشاره به برگزاری مراسم اختتامیه بیست و یکمین دوره از کنگره شعر دفاع مقدس در شیراز اظهار داشت: در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بیست و یکمین کنگره شعر دفاع مقدس بعد از وقفه ای 6 ساله در هفتم اسفند ماه سال جاری در شیراز برگزار می شود.

 وی با بیان اینکه اولین کنگره شعر دفاع مقدس در سال 1371 و در خرمشهر برگزار شده بود، افزود: درسال۷۱ این کنگره با ۵۵ شاعر و دریافت ۶۰۰ اثر کار خود را آغاز کرد اما در کنگره امسال۲۴۵۰ شاعر با نزدیک به ۸ هزار و ۴۰۰ اثر شرکت کرده اند.

امیر گرامی با اشاره به نحوه داوری آثار گفت: پس از تشکیل دبیرخانه اجرایی، جمع آوری آثار در سطح استان ها انجام شد و مرحله اول تایید استان صورت پذیرفت. سپس در ستاد کل، دو مرحله داوری مقدماتی و نهایی انجام و بنابراین ابتدا کنگره های کوچکی در استان ها برگزار شد.

همچنین محمود اکرامی فر دبیر علمی بیست و یکمین کنگره شعر دفاع مقدس گفت: کنگره در پنج بخش دفاع مقدس، جنگ نرم، شهدای شاخص، مقاومت بین الملل اسلامی و شهدای مدافع حرم و بخش کودک و نوجوان برگزار می شود و در هر بخش از سه نفر برگزیده تقدیر می کنند.

وی اظهار کرد: با تلاش ستاد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و ادارات کل استان انجام دادند، ۸۴۳۹ شعر بررسی شد. بیشترین تعداد شرکت کنندگان به استان مازندران با 1600 اثر و استان خراسان رضوی با هزار 193 اثر تعلق دارد.

دبیر علمی بیست و یکمین کنگره شعر دفاع مقدس با اشاره به این که قالب شعری کلاسیک و سپید بیشتر در آثار ارسالی مورد استفاده قرار گرفته اند، گفت: تعدای از آثار برای انتشار در کتاب شعر کنگره گلچین می شوند. همچنین مانند سال های گذشته ویژه نامه ای نیز در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

فاطمی معاون ادبیات سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: فرهنگ سازی ارزش های دفاع مقدس هدف ماست به همین دلیل چندین برنامه دیگر نیز در دست اجرا داریم.

وی افزود: حوزه ادبیات دفاع مقدس دچار تحول های اساسی خواهد شد زیرا در حوزه کتاب به سمت کیفی سازی حرکت خواهیم کرد.

معاون ادبیات سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با اشاره به این که بجز نیروهای مسلح، وزارت کشور، وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری فارس در برگزاری این کنگره همکاری کرده اند، ادامه داد: کتاب شعر بیست و یکمین کنگره شعر دفاع مقدس تا اواسط اسفند با همکاری دانشگاه پیام نور منتشر خواهد شد.

فاطمی با اشاره به نحوه برگزاری کنگره ادامه داد: کنگره در دو مرحله صبح و بعدازظهر برگزار خواهد شد. شروع برنامه اول از 9 صبح تا 12 ظهر با حضور دو وزیر است. همچنین مرحله دوم به شعرخوانی نفرات اول و دوم هر بخش اختصاص دارد.

معاون ادبیات سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اظهار کرد: دو کارگاه شعر بعد از کنگره برگزار خواهد شد، همچنین علاقه مندان می توانند با عضویت در انجمن های مختلف در این حوزه فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه 150 شاعر در این کنگره حضور خواهند داشت گفت: علاوه بر اعلام نفرات برگزیده هر بخش، از ۹ نفر از برگزیدگان فراخوان ترنم حماسه نیز تقدیر به عمل خواهد آمد.

ارسال نظرات