فرمانده سپاه محمد رسول‌الله گفت: به امید خداوند تمام سعی و تلاش خود را در سپاه تهران انجام خواهیم داد که مشکلات هنرمندان را برطرف کنیم.
کد خبر: ۹۱۱۷۶۵۴
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴

به گزارش سرویس بسیج رسانه خبرگزاری بسیج، سومین نشست صمیمی سردار علی یزدی فرمانده سپاه پاسداران تهران بزرگ با جمعی از هنرمندان و فعالان عرصه ادبیات و شعر دفاع مقدس و انقلاب اسلامی شامگاه دوشنبه در محل پاتوق خبر بسیج هنرمندان تهران بزرگ برگزار شد.

نشست صمیمی سردار یزدی با هنرمندان بسیجی تهران بزرگ با حضور سرهنگ شهرام صمدی‌نیا فرمانده بسیج هنرمندان تهران بزرگ، علی پاکدامن رئیس شورای اندیشه‌ورز بسیج هنرمندان تهران بزرگ، شهره لرستانی بازیگر سینما و تلویزیون، حسین دی‌پیر رئیس کانون موسیقی بسیج هنرمندان تهران بزرگ، سید بیژن ناپلئونی شاعر و بازیگر تئاتر، رضا جوادی خواننده حماسی و آیینی کشور سارا جلوداریان شاعر و گوینده رادیو، علی خان‌پور شاعر و ایثارگر و همرزم شهید ابراهیم همت، سکینه زائری همسر جانباز اعصاب و روان، شاعر و هنرمند عرصه ادبیات دفاع مقدس، بیژن چوبینی مدیرمسئول نشریه سینمای پیشرو، بهمن بلنده داستان‌نویس و تکنسین اتاق عمل‌های صحرایی در مناطق جنگی با ۱۶ هزار در طول دفاع مقدس و تنی چند از هنرمندان و فرهیختگان عرصه ادبیات و شعر دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این نشست، شاعران عرصه دفاع مقدس اشعاری از خود را خواندند و بعد از اتمام شعر‌خوانی به طرح موانع و مشکلات پیش‌روی هنرمندان پرداختند. سید بیژن ناپلئونی خطاب به سردار یزدی عنوان کرد: متأسفانه در شرایطی از وضعیت فرهنگی و هنری به‌سر می‌بریم که عده‌ای معدود و کم باید در پروژه‌ها مشغول به‌کار باشند و دیگران در هر وادی از هنر از هیچ موهبتی بهره نمی‌برند.

بهمن بلنده تکنسین اتاق عمل که در دوران دفاع مقدس در بیمارستان‌های دزفول بیش از ۱۶ هزار عمل را همراهی کرده بود، در ابتدا خاطره سخت‌ترین عمل جراحی خود را که خارج کردن گلوله خمپاره عمل نکرده از پای یک رزمنده بود را عنوان کرد و گفت: در طول دفاع مقدس و در شهر مقاومت دزفول، بیش از ۱۶ هزار عمل جراحی اورژانسی را در بیمارستان‌های صحرایی انجام داده‌ایم. خارج کردن گلوله خمپاره‌ای که چاشنی آن زده شده بود و بعد از اصابت به پای رزمنده عمل نکرده‌ بود را هیچ موقع فراموش نمی‌کنم و هر آنچه در این جراحی داخل اتاق عمل رخ داد تماماً عنایت خداوند بود و بس. چون در دنیا این نوع عمل جراحی سابقه‌ای از این نوع عمل دیده نشده‌ است که به خنثی‌سازی و عمل جراحی موفق انجامیده باشد.

وی بیان کرد: در طول این ۱۶ هزار عمل جراحی و در طول دوران دفاع مقدس سینه‌ای مالامال از خاطرات و از خودگذشتگی‌های دوران دفاع مقدس دارم. از آنجایی‌ که حفظ و نشر این رویداد‌های ناب را برای خود یک تکلیف می‌دانستم، برای تبدیل این رویداد‌ها و خاطرات به نهاد‌های متولی برای نوشتن کتاب و یا ساختن فیلم مراجعه کردم و تا شاید بتوانم به طریقی این اسناد دفاع مقدس را ثبت و ضبط نمایم، اما متأسفانه از سوی هیچ نهاد و یا مرکزی حمایت نشدم و تمام طرح‌هایم در زمنه فیلم و کتاب مسکوت ماند. متأسفانه مؤسساتی که به همین منظور و با همین هدف برای ترویج هنر مقاومت و دفاع مقدس تأسیس شده‌اند، گزینشی عمل کرده و با یک گروه خاص همکاری می‌کنند.

سارا جلوداریان شاعر و گوینده و فعال در عرصه صدا گفت: زنان فعال در عرصه هنر و یا ادبیات دفاع مقدس زمانی‌ که در جامعه هنری و یا اجتماعی فعالیت و زندگی می‌کنند، از هیچ حمایتی از سوی نهاد و یا مرکزی برخوردار نیستند. به‌طور مثال اگر برای کار با نهادی وارد مذاکره شویم و کار را انجام داده و در انتهای کار برای تسویه حقوق به مشکلی برخورد کنیم یک مرجع متخصص و حامی که به تمام امور کار هنری اشراف داشته باشد وجود ندارد. اگر بسیج هنرمندان تهران بزرگ برنامه‌ای را ترتیب دهد که بانوان هنرمند و شاعر حاضر در بسیج هنرمندان از یک حمایت معنوی و حرفه‌ای برخوردار باشند، ما بسیار بهتر می‌توانیم در جهت اهداف هنری و سازمانی خود گام برداریم.

سکینه زائری همسر جانباز اعصاب و روان و شاعر و هنرمند دفاع مقدس گفت: در طول سالیانی که توانستم در کنار یک جانباز اعصاب و روان برایش همسری کنم و برای دخترانم عاشقانه‌های مادرانه بسرایم، تنها عشق به مظلومیت و معصومیت همسرم و نوشته‌هایی که از اعماق وجودم نشئت گرفته‌است به من امید به زندگی می‌دهد. خوشبختانه در مسیر آتش به‌اختیاری که رهبر معظم انقلاب فرمودند، توانستم ژویانمایی را با هزینه شخصی و با موضوع دختران شهدای مدافع حرم بسازم که به شکر خداوند در جشنواره آتش به اختیار مقام نخست را کسب کرد. اگر هنرمندان بسیجی و ارزشی که دغدغه انقلاب و نظام مقدس و دفاع مقدس را دارند از امکانات برخوردار باشند و نهاد‌هایی که به منظور خدمت در مسیر فرهنگ و هنر ارزشی تأسیس شده‌اند از برخورد‌های سلیقه‌ای و گروهی دست بردارند، مطمئن باشید در زمینه دفاع مقدس شاهد تولیدات خوب هنری خواهیم بود.

شهره لرستانی هنرمند نام‌آشنا و مردمی کشور را بیشتر به نام بازیگر می‌شناسیم، در صورتی‌ که شهره لرستانی در نشست صمیمی هنرمندان بسیجی تهران بزرگ با دغدغه‌مندی برای شعر و کتاب و فرهنگ کتاب‌خوانی حضور پیدا کرده بود و تجربه‌اش را در مورد انتشار کتاب شعر پدر خود این‌چنین عنوان کرد و گفت: امشب که توسط جناب پاکدامن به این جلسه دعوت شدم و وقتی فهمیدم جلسه امشب را کسانی تشکیل می‌دهند که دغدغه شعر و کتاب و کتاب‌خوانی را دارند با افتخار خدمت رسیدم.

وی ادامه داد: از زمان کودکی با اشعار زیادی مأنوس بودم و آن هم به سبب علاقه بسیار زیاد پدرم به شعر و شاعر بود. بازی‌های دوران کودکی‌ام اکثراََ مشاعره بود و از این بازی لذت می‌بردم. پدرم به جهت اینکه در دادگاه سمتی داشت و بسیار مشغول بود، بعد از بازنشستگی توانست وقت بیشتری به علاقه ذاتی خود بپردازد و آن هم شاعری بود. زمانی‌ که پدرم اشعار خود را به‌پایان رساند. چاپ و نشر این کتاب را به‌عهده گرفتم و کتاب شعر پدرم را به‌ چاپ رساندم. درحال حاضر که متأسفانه اکثریت نهاد‌های فرهنگی و هنری، افرادی خاصی را مشغول به‌کار می‌کنند و آثار افراد خاص را به چاپ و نشر می‌رسانند. آنها که دغدغه‌مند هنر و فرهنگ هستند به‌جایی نخواهند رسید.

این هنرمند سینما و تلویزیون گفت: در سویی دیگر سازمان صداوسیما است آنها هم به افراد خاص توجه دارند و به‌آنها پروژه می‌دهند. چندین طرح و فیلمنامه را برای کارگردانی و تهیه‌کنندگی به دفتر طرح و برنامه صداوسیما بردم اما با هیچ کدام از این طرح‌ها که حاصل اندیشه و تفکر و نقش‌آفرینی‌هایم است موافقت نکردند و تنها پیشنهاد بازیگری را به من داده‌اند. به واقع صداوسیمای ما خالی شده‌ است از افراد صاحب اندیشه و صاحب قلم. آنها تنها بازی من را می‌خواهند. تنها می‌خواهند که از بازی من استفاده کنند که این برخورد‌ها در شأن یک زن در نظام اسلامی نیست.

سرهنگ شهرام نصیر‌نیا فرمانده بسیج هنرمندان تهران بزرگ گفت: برادر عزیز و بزرگوار سردار یزدی فرمانده سپاه محمدرسول الله(ص) در این جلسه دغدغه هنرمندان را در حوزه‌های گوناگون با صبر و حوصله شنیدید. هنرمندان در عرصه ادبیات و هنر‌های نمایشی این انتظار را دارند که از آثار آنان که در حوزه دفاع مقدس و ایثار و شهادت است، پشتیبانی و حمایت شود و از سوی دیگر شرایط برای تمام هنرمندان که در این وادی کار می‌کنند محیا شود.

سردار یزدی فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران گفت: جلسه امروز که سومین جلسه‌ای بود که در خدمت هنرمندان عزیز بودم را بسیار مفید دیدم و از بیشتر دغدغه های شما مطلع شدم. باید بگویم بیشتر این محدودیت‌های که برای هنرمندان در وادی‌های مختلف هنری ایجاد شده‌ از سوی خود هنرمندان و همکاران شما به وجود آمده‌ است. البته بسیاری از این مطالبی که بیان شد در میان بیشتر هنرمندان کشور‌های دنیا وجود دارد. به امید خداوند تمام سعی و تلاش خود را در سپاه تهران انجام خواهیم داد که مشکلات هنرمندان را برطرف کنیم و قد‌م‌های بلندی را در جهت رشد و بالندگی هنر در میان هنرمندان بسیجی برخواهیم داشت. در خصوص کتاب‌های ارزشی دفاع مقدس که به‌چاپ رسیده اما به دلایل مختلف عرضه آنها به مشکل خورده است را در اردو‌های راهیان نور عرضه خواهیم کرد، تا مشکل بسیار بزرگی را از دوش نویسندگان ارزشی برداریم.

ارسال نظرات