تعطیلی مطبوعات در ایام نوروز عقلانی و حرفهای نیست
به گزارش بسیج، حسن کربلایی در گفتگو با آنا در پاسخ به این سؤال که عدم انتشار روزنامهها در ایام نوروز چه تبعاتی میتواند داشته باشد، اظهار کرد: تعطیلات نوروزی فرصتی برای فراغت و گشتوگذار است؛ مجالی برای همدلی خانوادهها و اعضای فامیل و دوستان؛ یک میدان برای تنفس و بهره از مظاهر طبیعت و شناخت بیشتر از محیط و جهان اطراف؛ اما آیا این واقعیت، بیخبری و ناآگاهی و غفلت از احوالات و تحولات داخلی و خارجی و پیرامونی را توجیه میکند؟ آیا میتوانیم خود را راضی کنیم و بپذیریم که در روزگار پرشتاب و سراسر تحول و اتفاق و دگرشدگی نیازمند خبر و باخبری نیستیم؟ قطعاً پاسخ به این سؤالات منفی است.
وی افزود: غفلت از هر نوعی باشد، در هر زمان و در هر مکانی پذیرفته نیست. انسان خردمند و مسئول همانگونه كه نمیتواند فارغ از «بودن» و «گام زدن» و «دم زدن» باشد و همانطور که قادر نیست به بهانههای متنوع، چشم به مقتضیات و ایجابات زندگی بربندد، نمیتواند و عقلاً و شرعاً مجاز به بیاعتنایی به اوضاع و رخدادهای جاری جهان و شهر و دیار پیرامونی خود نیست!
مدیرعامل خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا) گفت: در ایام نوروز ما ایرانیها، دقیقاً با خلأ مطبوعات روبهرو میشویم. ممکن است برخی بگویند و تأکید کنند خب اگر مطبوعات نیستند، برخی خبرگزاریها با ظرفیت حداقلی و صدا و سیما با ظرفیت مقتضی كار خبری و رسالت خبررسانی را در نظر دارند. اما آیا این امر واقع، یعنی پذیرش منطقی تعطیلی مطبوعات؟!
وی تأکید کرد: در جهان و در هر جامعه و در هر زمانی، هر نوع رسانهای کارکرد و شأن خود را دارد. نه صدا و سیما میتواند جای مطبوعات و خبرگزاریها را پر کند و نه بالعکس. در صورت پویش توأمان انواع رسانههاست كه بار آگاهیبخشی و اطلاعرسانی، به منزل مقصود میرسد. بنابراین حکم به تعطیلی مطبوعات در هر ایامی و به هر بهانه و توجیهی در واقع، نه عقلانی و نه حرفهای بلکه دقیقاً بانی ایجاد شکاف خبری در جامعه و زمینهساز غفلت است.
کربلایی در همین زمینه افزود: در این میان، صاحبان و ارباب جراید و مطبوعات عنوان میکنند که اولاً در ایام تعطیلات نوروزی سامانه توزیع به دلیل بسته بودن دكهها و كمبود مشتری، با اخلال روبهروست! این حرف درستی است. اما باید چه کرد؟! آیا بهتر نیست با اصلاح نظام توزیع و تعیین الزامات صنفی، زمینه نشر مطبوعه در ایام تعطیلات نوروزی فراهم شود؟
عضو هیئت مدیره انجمن روزنامهنگاران مسلمان تصریح کرد: واقعیت این است كه نیاز مخاطب به خبر عملاً در هر روزی چه تعطیل و چه غیرتعطیل وجود دارد. این نیاز در خلأ یعنی، ما به دست خود، مجال خودنمایی رسانههای اجنبی و مزاحم را بسترسازی میکنیم!
مدیرعامل خبرگزاری آنا با بیان اینکه ممکن است برخی بگویند که انتشار جراید به دلیل نبود مخاطب و نبود آگهی در ایام نوروزی، میسر نبوده و مقرون به صرفه نیست! گفت: این حرف هم تا حدی درست است اما دارا بودن مطالب جذاب و دقیق، ایجاد ظرفیت برای تأمین منابع مالی از قبل، انتشار با صفحات کم و ایجاد خلاقیت و اصلاح در سامانه توزیع، قطعاً راهگشاست. مطمئن باشیم بعد از چند سال، «انتشار نوروزی» مخاطب را به خود عادت میدهد. این عادت اینک وجود ندارد!
انتهای پیام/