خبرهای داغ:
یادداشت/

روحانیت انقلابی؛ همراه مردم، علیه استعمار

یکی از مهم‌ترین خصوصیات روحانیت شیعه در طول نهضت تشیع همراهی آنها با مردم و در کنار مردم بودن است.
کد خبر: ۹۱۳۷۹۳۰
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲

روحانیت انقلابی؛ همراه مردم، علیه استعماربه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، ۲۴ اردیبهشت ماه سالروز فتوای لغو امتیاز تنباکو توسط آیت الله میرزای شیرازی است.

یکی از مهم‌ترین خصوصیات روحانیت شیعه در طول نهضت تشیع همراهی آنها با مردم و در کنار مردم بودن است. در کنار این خصیصه مهم؛ روحانیت نقش مهمی در بیداری ملت و آگاه‌سازی آنان برای مقابله با طرح‌ها و توطئه‌های دشمنان ایفا کرده‌اند. یکی از نمونه‌های این جهت‌گیری را می‌توان در موضوع لغو امتیاز تنباکو توسط مرحوم آیت الله میرزای شیرازی دانست.

جنبش ضد استعماری تنباکو به رهبری رهبران دینی و در راس آنان مرحوم میرزای شیرازی منجر به لغو انحصار امتیاز توتون و تنباکو شد و استبداد داخلی و استعمار خارجی در این زمینه هر دو با وحدت روحانیت و مردم به زانو درآمدند.

رهبری قیام را در تهران میرزا حسن آشتیاتی بر عهده داشت که مقاومت این روحانی در مقابل استبداد داخلی منجر به اخراج او از تهران شد و به دنبال آن نقطه قوت این جنبش حمایت مردم از روحانیت بود. پیوستن زنان به این جنبش و تبعیت از دستورات روحانیت از نقاط قوت دیگر این نهضت است.

نکته مهم دیگر این هست که نهضت تحریم تنباکو گرچه اعتراض به یک قرارداد بود ولی در اصل اعتراض به همه خودفروشی‌ها و استعمارزدگی های دستگاه استبداد بود که شامل موارد دیگر و قراردادهای استعماری دیگر از جمله در زمینه بانک و راه آهن و ... می‌شد.

در پایان از جمله دستاوردهای نهضت تنباکو را می‌توان نشان دادن قدرت و نفوذ روحانیت در بین مردم و احساس خطر غربی‌ها و سعی در از بین بردن این نفوذ و همچنین بیداری ملت و اعتماد آنان به قدرت جماعت و دلبستگی به وضع مملکت دانست.

جواد قاسم‌آبادی، رابط نمایندگی حوزه شهید مبارکی همدان و ارشد اندیشه سیاسی در اسلام

انتهای پیام/

ارسال نظرات