خبرهای داغ:
معاون دانشگاه ملی ملایر گفت: تاکنون 36 طرح تحقیقاتی در پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملی ملایر به اتمام رسیده و 12 طرح تحقیقاتی نیز در دست اجرا است.
کد خبر: ۹۱۳۸۴۰۹
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸

انجام 36 طرح تحقیقاتی در پژوهشکده انگور و کشمش ملایربه گزارش خبرگزاری بسیج از ملایر، حمید نوری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پس از ماه مبارک رمضان ساختمان پژوهشکده انگور و کشمش این دانشگاه با 3 هزار و 500 مترمربع زیربنا بهره برداری می شود که دستاوردی بزرگ برای دانشگاه است، اظهار داشت: هم اکنون این پژوهشکده 24 دانشجو در مقطع دکتری دارد و به تازگی هفت دانشجوی در این مقطع از طریق کنکور سراسری پذیرش کرد.

وی به فعالیت سه گروه پژوهشی شامل گروه زراعی و به نژادی، تبدیل و نگهداری انگور و علوم محیطی انگور در این پژوهشکده اشاره کرد و افزود: 2 مرکز کلینیک انگور و مرکز پرتودهی الکترون نیز زیر نظر پژوهشکده فعالیت دارند که اهداف خود را دنبال می کنند.

مشاور پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر با بیان اینکه برای احداث ساختمان پژوهشکده از سال 92 محدودیت هایی همچون کمبود اعتبارات داشتیم ادامه داد: در نهایت این پژوهشکده به ثمر نشست و هم اکنون دارای 10 کلاس آموزشی، پنج آزمایشگاه، چهار اتاق برای دانشجویان مقطع دکتری، اتاق اساتید و 2 کارگاه تخصصی است.

نوری بیان کرد: تاکنون 36 طرح تحقیقاتی در این پژوهشکده به اتمام رسیده و 12 طرح تحقیقاتی نیز در دست اجرا است.

وی همچنین به فعالیت 34 عضو هیات علمی در این پژوهشکده اشاره کرد و افزود: 24 دانشجوی دکترای این پژوهشکده در سطح باغ ها و تاکستان های انگور ملایر در حال مطالعه طرح های پژوهشی هستند که در ازای آن کمک های آموزشی به باغداران ارایه می دهند.

نوری با بیان اینکه به پژوهشکده همواره نگاه علمی داریم و قدرت آن را در قدرت مردمی می دانیم، گفت: عملکرد ما محلی و منطقه ای است، اما نگاهمان ملی است و در این راستا در لیست سازمان های تحقیقاتی بین المللی دنیا قرار داریم.

وی تقویت تعامل و ارتباط بیشتر پژوهشکده با جهاد کشاورزی را در پیشبرد اهداف و افزایش کیفیت و برداشت انگور موثر دانست و ادامه داد: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عضو پژوهشکده انگور و کشمش و کمک ها و حمایت وی از این پژوهشکده قابل تقدیر است.

مشاور پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر همچنین به ثبت جهانی نظام تولید انگور در سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو) اشاره و بیان کرد: دانش بومی و میراث گذشتگان در این میراث مهم کشاورزی جهان برای فائو جدی گرفته شد که پژوهشکده همواره در کنار این تجربه است.

نوری با اشاره به گرمایش زمین، تغییر اقلیم، بارش های سنگین و سیل آسا و خشکسالی گفت: با استفاده از امکانات، تحقیقات و دستاوردهای پژوهشی باید در کنار باغدار باشیم و به آنها کمک کنیم.

وی ارایه اطلاعات درست از نحوه مصرف سموم و کود شیمیایی به باغداران را از جمله اهداف پژوهشکده برشمرد و تاکید کرد: باغداران به شدت مشتاق کسب آگاهی در این زمینه هستند و به طور قطع ارتقای برداشت محصول و افزایش صادرات بدون توجه به سم و کود شیمیایی امکان پذیر نیست.

مشاور پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر اضافه کرد: با این اقدام میزان برداشت محصول انگور از میانگین 15 تا 25 تن به بیش از 50 تا 60 تن در هکتار می رسد، در عین حال که بیش از 10 هزار هکتار باغ نیز مهیا است.

نوری همچنین رشته های علوم و مهندسی محیط زیست، باغبانی گرایش فیزیولوژی تولید و پس از برداشت، باغبانی گرایش اصلاح و بیوتکنولوژی، صنایع غذایی گرایش شیمی مواد غذایی، صنایع غذایی گرایش زیست فناوری مواد غذایی، آدرو تکنولوژی گرایش فیزیولوژی و بیوتکنولوژی کشاورزی را هفت رشته فعال در این پژوهشکده عنوان کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات