خبرهای داغ:
سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر و به عنوان روز ایثار و مقاومت نامگذاری شده است.
کد خبر: ۹۱۴۱۳۳۸
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵

خرمشهر؛ شهر خون و قیام در کلام امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبریبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر و به عنوان روز ایثار و مقاومت نامگذاری شده است.

خرمشهر؛ شهر خون و قیام در کلام امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری(دامت برکاته)

امام خمینی (ره):

الف) فتح خرمشهر توفیق و نصرت الهی

مبارك باد و هزاران بار مبارك باد بر شما عزیزان و نور چشمان اسلام این فتح و نصر عظیم كه با توفیق الهى و ضایعات كم و غنایم بى‏ پایان و هزاران اسیر گمراه و مقتولین و آسیب دیدگان بدبخت كه با فریب و فشار صدام تكریتى، این ابرجنایتكار دهر، به تباهى‏ كشیده شده‏‌اند، سرافرازانه براى اسلام و میهن عزیز افتخار ابدى به هدیه آوردید.(۱۳۶۱/۰۳/۰۳)

ب) فتح خرمشهر مسئله‌ای مافوق طبیعت

فتح خرمشهر یك مسئله عادى نبود. اینكه پانزده الى بیست هزار نفر به صف، براى اسارت بیایند و تسلیم شوند، مسئله عادى نیست، بلكه مافوق طبیعت است‏. (۱۳۶۱/۰۳/۰۸)

ج) مدد الهی در فتح خرمشهر

ما نباید فتح‌هاى بزرگ مثل خرمشهر را از یاد ببریم كه دشمن با همه تجهیزات در سنگرهاى بسیار محكم با عده و عدد بسیار كمین كرده بود، و در مقابل عده‏‌اى از سلحشوران متعهد اسلام از بیابان باز به آنان تاخته، و خداوند آنچنان رعب و وحشت را بر دشمنان ما غلبه‏ داد كه با اسارت هزاران نظامى و غنیمت‌هاى بسیار، باقیمانده اشرار با فضاحت تمام رو به فرار گذاشته و شهرها را رها كردند. رزمندگان عزیز ما نباید این پیروزى معجزه‌آسا را جز با مددهاى الهى ببینند.(۱۳۶۱/۱۱/۲۲)

مقام معظم رهبری (دامت برکاته):

الف) آزادسازی خرمشهر شبیه یک معجزه

واقعه خرمشهر از دور فقط یک حادثه تاریخی است که برای ملت ایران هیجان‌آور و افتخارآمیز است؛ ولی از نزدیک، این قضیه شبیه یک معجزه بزرگ بود. وقتی رژیم عراق با تشویق دولتهای دشمنِ انقلاب به مرزهای ما حمله کرد، هدفگیری دقیقی کرده بود. خرمشهر، قدمِ اوّل و بسیار مؤثّر از این هدفگیری بود.

در قدمِ اوّل، نیروهای عراقی پیشرفت‌هایی کردند و تا سیزده چهارده کیلومتری اهواز هم رسیدند؛ اما وقتی خواستند به خرمشهر -که مرزِ نزدیکتر بود- حمله کنند، دچار مانع شدند. علّت هم این بود که نیروهای مردمی، جوانان مؤمن و مرد و زن انقلابی وارد میدان شدند؛ یعنی در این‌جا انقلاب شروع کرد خود را نشان دادن؛ در چنان شرایطی که غم، دلها را فرا گرفته و رجزخوانیهای عراق همه دنیا را پُر کرده بود، نیروهای ما از کمترین امکانات مادّی برخوردار نبودند. این‌که می‌گویم کمترین امکانات مادّی، یک حقیقت است.

من فراموش نمی‌کنم، یکی از سرداران و فداکاران آن روز -که امروز بحمدالله در همین جلسه حضور دارند- به اتّفاق چند نفر در اهواز پیش ما آمدند و چند قبضه خمپاره انداز می‌خواستند تا بتوانند قدری در مناطقِ جلوتر ایستادگی و مبارزه کنند؛ اما کسی نبود به اینها این چند قبضه خمپاره‌انداز را بدهد! ما برای سیم خاردار و گلوله و آر.پی.جی مشکل داشتیم؛ تانک و نفربر و امثال اینها که به جای خود. آنچه در اختیار ملت ایران بود، عبارت بود از یک اراده قوی و نشاط همه‌جانبه که برخاسته از ایمان و آگاهی بود. این‌که امام فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، یعنی این.

دشمن راز پیروزی ما در خرمشهر و خرمشهرها را به چشم دید و فهمید این ملت اگر پرچم اسلام و ایمان را برافراشته نگهدارد، در همه میدان‌ها پیروز خواهد شد؛ بنابراین سعی کردند این پرچم را سرنگون کنند. امروز همه تلاش آمریکا و دستگاه و جبهه استکبار این است که عنصر قدرت و قوّت و مقاومت را از ما بگیرد؛ یعنی می‌خواهد ایمان و اتّکاءِ به نفس و امید و اتّحاد را در ما تضعیف کند و ... (۱۳۸۱/۰۳/۰۱)

ب) فتح خرمشهر الگوی توانستن

ما باید عدالت و اخلاق را مستقر کنیم و جامعه‌ خود را به معنای واقعی اسلامی کنیم. این احتیاج دارد به کار و تلاش، ایمان و عمل صالح و مجاهدت در راه خدا. آیا این مجاهدت اثر دارد؟ آیا به نتیجه میرسد؟ بله. دلیل؛ سوم خرداد. دلیل؛ فتح خرمشهر. دلیل؛ هشت سال دفاع مقدس.(۱۳۸۴/۰۳/۰۳)

ج) روزی که دنیا به ایران به چشم فاتح نگاه کرد

وقتی خرمشهر سقوط کرد، نماد قوی‌پنجگىِ دشمن بود و مظلومیت ملت ایران. وقتی ملت ایران با قدرت خرمشهر را از دشمن پس گرفت و هزاران نیروی رزمنده‌ی دشمن را اسیر کرد، در واقع سرنوشت نهایی جنگ نوشته شد. همان روزها سران چند کشور برای وساطت به ایران آمده بودند. یکی از برجستگان سیاسىِ معروف انقلابی دنیا - که رهبر یکی از کشورهای آفریقایی بود - به من گفت امروز مسأله‌ی ایران و جمهوری اسلامی در دنیا بکلی با قبل از فتح خرمشهر متفاوت است؛ امروز همه به چشم فاتح و پیروز به شما نگاه می‌کنند. و حقیقت هم همین بود.

شش سال بعد از آن صرف شد تا نظام جمهوری اسلامی بتواند بر زرادخانه‌ی عظیم جهانی - که پشت سر رژیم بعثی صدام قرار داشت - پیروز شود. و ما پیروز شدیم و توانستیم بر دشمنی که شوروىِ سابق و ناتو و امریکا از او حمایت می‌کردند، به او تجهیزات می‌دادند، به او سلاح شیمیایی می‌دادند، به او کمکهای مؤثرِ اطلاعاتی می‌دادند، فائق بیاییم؛ این به برکت حضور مردم بود؛ یعنی حضور بسیج؛ یعنی جوانان بااخلاص.(۱۳۸۴/۰۶/۰۲)

انتهای پیام/

ارسال نظرات