استان به شدت نیازمند کمک خیرین در همه عرصه هاست
به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد در بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسهساز استان گفت: بسیار جمع ارزشمندی است این محفل خوب و این جمع نورانی الحمدلله، خیرین نیک اندیش و خوشطینت و پاکسرشت حضور دارند، اینها که عرض میکنم نتیجهاش همان خَیّر بودن و روحیه خیراندیشانه است یعنی تا پاکسرشتی نباشد، تا خوشطینتی نباشد، تا شاکله که قرآن از آن یاد میکند «کُلٌّ یَعْمَلُ عَلَى شَاکِلَتِهِ» هر انسانی اعمالش از شاکله او نشأت میگیرد.
حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام افزود: تا شاکلهی انسان یک شاکله ارزشمدار نشده باشد، بَر مدار خیر حرکت نمیکند، انسانی بر مدارخیر میچرخد و خیر میاندیشد و خیر میگوید و خیر عمل میکند تکرار میکنم، خیر میاندیشد، خیر میگوید و خیر عمل میکند که این شاکله به گونهای در وجود او شکل گرفته باشد که نتیجهاش و خروجیاش بشود خیر محض.
امام جمعه شهرکرد خاطرنشان کرد: من امروز در این محفل خوب فقط نمیخواهم به شما بارکالله بگویم یا نمره بدهم. کسی نیستم من که بخواهیم نمرهای را ما بدهیم، یا بارکالله را ما بگوییم، یا دست مریزادی و تشکری را مثلا ما داشته باشیم. پوچ است و هیچ، شماها یعنی انسانهایی که برمدار خیر حرکت میکنند آن قدر ارزششان بالا است، که نمره را خدا میدهد و نگاه هم به آنها خدا دارد، تشکر از آنها را هم خدا میکند و اگر کسی را خدا به او نمره داد دیگر نمره غیر خدا هر چه که باشد یک نمره نازل است، حتی پیغمبر نمره بدهد، فرقی نمیکند، حتی امام معصوم نمره بدهد، نمره بعد از نمره خدا دیگر نمره نازل محسوب میشود و انسانها و خیرین را خدا به آنها نمره داده است.
حجت الاسلام و المسلمین نکونام تصریح کرد: من امروز میخواهم این نمره خدایی را در این محفل برای شما ترسیم کنم با استفاده از قرآن، میخواهم چند آیه قرآن فقط برای شما ترجمه کنم همین، هیچ چیز دیگری هم نیاز نیست، دیگر قرآن است، سخن پروردگار متعال است، وحی محض است، همه شما هم الحمدلله میدانید، اهل اطلاع هستید، اهل دانش هستید، اهل بینش هستید، قرآن کتابی است که یک حرف در او کم و زیاد نشده است، یک حرف، عین آن چه که نازل شده بر قلب نازنین پیامبر امروز در دست ما است و تفاوت دارد با دیگر کتابهای آسمانی.
وی افزود: کتابهای آسمانی همه تحریف شدهاند و بشر در آن دخالت کرده اما قرآن کتابی است که مانده است و هیچ کس نمیتواند در آن خدشهای وارد کند، حالا راجع به این معنا من نمیخواهم بحث کنم ، هیچ کس هم نمیتواند در قرآن دخل و تصرف کند، قرآن یک کتاب ناب، پاک، دست نخورده و آسمانی از ناحیه پروردگار متعال در اختیار من و شما است که باید بهره بگیریم و در محضر قرآن بنشینیم و شاگردی کنیم و باید راهمان را از قرآن بگیریم
نماینده ولی فقیه در استان در ادامه گفت: من چند آیه قرآن در این محفل برای شما ترجمه می کنم و دیگر نتیجه هم با خودتان اصلا من نتیجه هم نمیگیرم دیگر خودتان نتیجهگیری کنید و روی این مداری که دارید حرکت میکنید ببینید چه باید کرد و چگونه باید در این سیر قرار گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین نکونام ادامه داد: در سوره مبارکه نحل سوره شانزدهم قرآن کریم است، خداوند متعال دو انسان را مثل میزند، دو انسان را معرفی میکند بعد میگوید آیا این دو انسان با هم یکی هستند؟ بعد به یکی نمره میدهد و به دیگری نمره نمیدهد. می فرماید «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا عَبْدًا مَمْلُوکًا لَا یَقْدِرُ عَلَى شَیْءٍ» خداوند متعال مثال میزند دو انسان را یکی انسان بیخیر و بیخاصیت و یکی انسان پر خیر و با خاصیت، خدا مثال میزند، خیلی روشن.
وی گفت: میدانید برخی تعابیر را خداوند متعال برای این که خیلی روان برای بندگانش ترسیم کند در غالب مثال ترسیم میکند، بعضی از معارف قرآنی و تمثیلهای قرآن خودش یک باب است که قرآن مثال زده و مقایسه کرده انسانها را با همدیگر، اینجا هم دو دسته از انسانها را با هم مقایسه کرده، یک دسته انسانهایی که «عَبْدًا مَمْلُوکًا لَا یَقْدِرُ عَلَى شَیْءٍ» یک آدم ذلیل، برده صفت بیخاصیت و بی اراده هیچ، همه چیز هم دارد ولی هیچ چیز از او بروز و ظهور ندارد، یعنی عبد است اما عبد بیخاصیت است، مکنت دارد، مال دارد، چشم دارد، گوش دارد، عقل دارد، درک دارد، توانایی دارد، شهرت دارد و انواع مسائل اما خاصیت ندارد، این را قرآن میگوید یک آدمی است که «عَبْدًا مَمْلُوکًا لَا یَقْدِرُ عَلَى شَیْءٍ» است یعنی همه چیز دارد اما قدرت بر هیچ چیز ندارد این یک دست است.
حجت الاسلام و المسلمین نکونام افزود: اما یک دسته دوم، «وَمَنْ رَزَقْنَاهُ مِنَّا رِزْقًا حَسَنًا فَهُوَ یُنْفِقُ مِنْهُ سِرًّا وَجَهْرًا» یک دسته هم نه ما به آنها مکنت دادهایم و روزی دادهایم و امکانات در اختیارشان قرار دادهایم اما از این امکاناتی که ما به آنها دادهایم، مالی که دادهایم، ثروتی که دادهایم، چشم و گوشی که دادهایم، توانایی که دادهایم، سلامتی که دادهایم انواع مسائل که دادهایم، دادههای پروردگار لا تعد و لا تحصی است، از اینها چه میکند «یُنْفِقُ» انفاق میکند «سِرًّا وَجَهْرًا» آشکار و پنهان تمام داشتههای خودش را انفاق میکند.
وی، اضافه کرد: بعد میفرماید «هَلْ یَسْتَوُونَ» آیا اینها مثل هم هستند؟ انسان خیّر توانمند منفق انفاق کننده با آن انسان توانمند غیر منفق خدا می فرماید «هَلْ یَسْتَوُونَ» از شما میپرسدآیا اینها مساوی هستند؟ ببینید نمره پروردگار را، «هَلْ یَسْتَوُونَ الْحَمْدُ لِلَّهِ» همه سپاس از آن خدا است، خدا سپاسگذار چنین آدمهایی است، ببینید نمره پروردگار، خدا سپاسگذار این آدمهای منفق توانمند است حالا وقتی خدا سپاسگذار باشد سپاسگذاری دیگران چه دردی میخورد؟
این مقام مسئول تصریح کرد: این جشنوارهها خیلی عالی است و باید باشد و نمیگوییم نباید باشد، این تقدیرها باید باشد اما دل خوش کردن به اینها خسارت است، یک ذره خوشحال بشویم که به ما گفتند باریکالله آن سپاس الهی را از دست دادهایم، «الْحَمْدُ لِلَّهِ» سپاس پروردگار این دیگر تمام میشود، مراقب باشید. اینها مساوی نیستند، اینها قطعا با هم متفاوت هستند و سپاس گذار هم خدا است و خدا نمره می دهد.
نماینده ولی فقیه در استان تأکید کرد: بعد دوباره مثال می زند «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَجُلَیْنِ» باز یک مثال دیگر، چقدر خدا قرآن را قشنگ برای ما آفریده است، چقدر زیبا و رسا در اختیار ما قرار داده است، در همین جا بلافاصله دوباره مثال دوم میزند «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَجُلَیْنِ» خدا دو نفر را برای شما مثال میزند و ترسیم میکند «أَحَدُهُمَا أَبْکَمُ لَا یَقْدِرُ عَلَى شَیْءٍ» یکی از اینها کور کر لال است، این کور و کر و لال نَه از نظر جسمی شاید چشمش بهترین بینایی را دارد، گوشش هم بهترین شنوایی را دارد، محاسبات عقلیاش در محاسبات مادی و حسابگریها هم بهترین حسابگر است، حسابی جمع میکند و معاملههای به قول خودش پرسود میکند و انباشته میکند روی همدیگر ممکن است اینجور باشد اما قرآن به او می گوید «أَبْکَمُ» قرآن به او میگوید کر و کور و لال چرا؟ چون نمیداند، نمیفهمد، نمیشنود نَه ندای قرآن را فهمیده، نه موعظه خدا را فهمیده، نه راه خودش را فهمیده، نه از خودش شناخت پیدا کرده است، نه فهمیده اصلا برای چی به این دنیا آمده است، اصلا چی از او میخواهند، هیچ این میشود کر و کور و لال، قرآن میفرماید یک مشت آدمها اینجوری هستند کر و کور و لال هستند « وَهُوَ کَلٌّ عَلَى مَوْلَاهُ» و این همه چیز هم دارد؛ اما همش دستنگر دیگران است، همش نگاه میکند به این که کجا سود بیشتری دارد میرود دنبال او، کجا پول بیشتری است، کجا سفره چربتری است همش دستنگر دیگران است یا همش ضعیف اینجوری است این «کَلٌّ عَلَى مَوْلَاهُ» است این «کَلّ» بر جامعه است، پول دارد؛ اما «کَلّ» بر جامعه است، ثروتمند است اما «کَلّ» بر جامعه است، موقعیت و شهرت دارد اما «کَلّ» بر جامعه است، «وَهُوَ کَلٌّ عَلَى مَوْلَاهُ أَیْنَمَا یُوَجِّهْهُ لَا یَأْتِ بِخَیْرٍ» هیچ خیری از او بروز نمیکند، هر کجا رو میکند خیری از او دیده نمیشود حالا نستجیربالله خیر که دیده نشود شر هم از او دیده بشود، شر هم بیافریند، مشکل هم برای جامعه ایجاد کند، «لَا یَأْتِ بِخَیْرٍ هَلْ یَسْتَوِی» آیا این مساوی است با کی «وَمَنْ» با آن کسی که «یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَهُوَ عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ» با آن کسی که زندگیاش را بر اساس یک نگاه عدالتمحور، به طبقات محروم کمک کننده، به نیازهای جامعه نگاه کننده، عدل.
امام جمعه شهرکرد گفت: می بیند در مدرسه عدالت نیست ورود پیدا میکند عدالت را حاکم کند و جایی که مدرسه نیست بسازد، میبیند در مسجد عدالت نیست ورود پیدا میکند جایی که مسجد نیست عدالت حاکم کند، میبیند راه عدالت در آن حاکم نیست ورود پیدا میکند عدالت در راه ایجاد کند، عدالت در پلسازی ایجاد کند، عدالت در معاش مردم ایجاد کند، میبیند یک روستا محرومِ محروم است ورود پیدا میکند پولش را میریزد و آن روستا را از محرومیت نجات بدهد، میبیند یک روستا بیکار زیاد دارد پولش را میریزد اشتغال ایجاد کند و عدالت ایجاد کند، نگاه عدالت محور و کمک به جامعه در او حاکم باشد.
حجت الاسلام و المسلمین نکونام تصریح کرد: قرآن میفرماید «هَلْ یَسْتَوِی» آیا اینها با هم مساوی هستند؟ آن کسی که «کَلّ» بر جامعه است با آن کسی که مشکل جامعه را برطرف میکند و از جامعه مشکل رفع میکند و «وَهُوَ عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ» خودش را شناخته و در صراط مستقیم الهی دارد حرکت می کند، این ها با هم مساوی نیستند، « وَلِلَّهِ غَیْبُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» حالا نمرهاش چیه؟ نمره خداییاش این آیه است که میفرماید «َلِلَّهِ غَیْبُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» این آدم خیر، نیکاندیش، پاکسرشت، خوشطینت و خوب شکل گرفته بداند هر چه دارد از خداست و خدا هم میداند این چکار دارد میکند َلِلَّهِ غَیْبُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» «وَمَا أَمْرُ السَّاعَهِ إِلَّا کَلَمْحِ الْبَصَرِ» طولی نمیکشد قیامت برپا میشود و وقت مزد گرفتن این میشود، طولی نمیکشد نمره الهی و مزد پروردگار داده میشود «وَمَا أَمْرُ السَّاعَهِ إِلَّا کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ» آن زمان نمرهی مدرسهسازان را میدهند، چقدر انسان آنجا به وجد میآید و میگوید ای کاش من به جای دو تا مدرسه ده تا ساخته بودم، آنجا میگوید ای کاش به جای صدتا مدرسه هزارتا ساخته بودم، آن جا این است، آنجا آدم پشیمان میشود آنجا جای پشیمانی است، نمره است ولی آن قدر این نمره شیرین است، این قدر به انسان در قیامت وجد دست میدهد و آثار و برکات که میگوید ای کاش من تمام عمرم را و تمام داراییام را و تمام توانمندیهایم را برای رفع مشکلات جامعه به کار گرفته بودم. این نگاه قرآن به کار شما است، حالا خودتان قضاوت کنید، دیگه همه چیز هم دست خدا است، البته در این رابطه من آیات دیگری را هم داشتم اما فقط این سوره مبارکه نحل را عرض کردم
امام جمعه شهرکرد در ادامه گفت: خداوند تبارک و تعالی در قرآن یک آیه دارد «کُلُّ شَیْءٍ هَالِکٌ إِلَّا وَجْهَهَ» عنایت کنید این نکته را خیلی مهم است «کُلُّ شَیْءٍ هَالِکٌ إِلَّا وَجْهَهَ» میفرماید همه چیز از بین میرود جز آن چه که خدای تبارک و تعالی و آن چه که به وجه پروردگار داده میشود وجه پروردگار چیست؟ آیه دیگری است «أَیْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَ وَجْهُ اللَّهِ» شما هر کجا رو کنید آن جا خدا است، معنایش چیست؟ یک نتیجه بگیرم از این دو آیه و عرضم تمام.
حجت الاسلام و المسلمین نکونام افزود: «کُلُّ شَیْءٍ هَالِکٌ إِلَّا وَجْهَهَ» آیه را دلم میخواهد در ذهنتان بسپارید این یک آیه، آیه دوم «أَیْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَ وَجْهُ اللَّهِ» آن جا میفرماید همه چیز از بین میرود، همه چیز جز وجه پروردگار وجه پروردگار چیه؟ میفرماید هر کجا رو کنید آن جا وجه پروردگار است، «أَیْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَ وَجْهُ اللَّهِ» هر کجا رو کنید آن جا خدا است یعنی چی؟ یعنی در عالم آن چه که ماندنی فقط آن است که رنگ خدایی بگیرد، در عالم آن چه ماندنی است فقط آن است رنگ خدایی به خود بگیرد ریا و صومعه و خودنمایی ها و غیر خدا «هَالِکٌ» هلاک میشود و از بین میرود و در قرآن باز این را مثال میزند به سنگی که روی آن یک مشت گرد و غبار است، این سنگی که روی آن گرد و غبار هست وقتی باران بیاد چه میشود؟ یک باران که بیاد تمام این گردوغبارها را میشورد و میبرد و هیچ چیز نمیماند میفرماید کسی که برای غیر خدا کار کند همه چیزش از بین رفته است، شسته میشود و از بین می رود و چیزی برایش نمیماند این هم از این قسمت درس قرآن ما باشد
حجت الاسلام و المسلمین نکونام خاطرنشان کرد: جداً به نوبه خودم به عنوان یک خادم کوچک در این استان دست یکایک شما را میبوسم و با شناختی که از استان دارم و میدانم که شناخت شما هم کمتر از من نیست استحضار دارید که استان به شدت نیازمند کمک شما است در همه عرصه ها نیازمند است.
وی افزود: حالا شما توفیق دارید در مدرسهسازی، در عرصههای دیگر هم همین است در حوزههای علمیه به شدت نیازمند خیرین است، در محرومیتزدایی از روستاها، در تهیه جهیزیه و کمک به خانوادههای نیازمند، در رفع مشکلات معیشتی مردم، در اشتغال، در راهها و پل سازی که الان ما به شدت در اینها با مشکل مواجه هستیم و همین چند وقت پیش با جناب آقای نظری و جمعی از مدیران کل رفتیم دیناران چندتا از روستاهایی که فکر نکنم شماها رفته باشید و شاید جمع قلیلی رفته باشید و دیده باشد و بیخ گوشمان هم هست و در استانمان است، راهی که فقط رفتنش ۲۲ کلیومتر راه را قریب به دوساعت با این ماشینهای خوب باید طی کرد، ۲۲ کیلومتر راه را با ماشینهای خیلی خوب و ماشینها کمکدار دو ساعت باید طی کند آن هم چطور؟ مثل بندهای که عمامه سرم هست باید وقتی که در ماشین نشستم محکم عمامه ام را بگیرم که عمامه از سرم نیفتد و مرتب این طرف و آن طرف، راههای اینجوری بعد آنجاها جاهایی است که مدرسه هم ندارند، حالا این وضع راهشان است، آن وضع معیشتشان است، آن وضع زندگیهایشان است و امثال آن مناطق زیاد داریم و در کوهرنگ هم داریم و در جاهای دیگر هم داریم.
حجت الاسلام والمسلمین نکونام یادآور شد: محرومیت در استان زیاد است، من البته این حرفها را فراوان به مسئولین گفتهام؛ ولی به کمک شما خیرین هم فراوان نیاز است امیدوارهستیم انشاءالله به فضل پروردگار و به حول و قوه الهی روزی را ببینیم به برکت وجود امثال شما و تکثری که در وجود شما به وجود میآید و خیرین فراوانی که از سراسر کشور انشاءالله جذب میشود ما شاهد محرومیتزدایی تمام عیار انشاءالله از این استان و به تعبیر قرآن عدالت به برکت شما در استانمان شکل بگیرد.