خبرهای داغ:

توسعه اقتصادی روی ریل‌های آهنی

شکوفایی صنایع خرد و نیمه کلان شهرستان ملایر به عنوان پایتخت مبل و منبت ایران و پایتخت جهانی انگور میسر نیست مگر با استفاده از زیرساخت‌هایی که این سال‌ها مورد عنایت چندانی نبوده است.
کد خبر: ۹۱۶۱۱۷۳
|
۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵

توسعه اقتصادی روی ریل‌های آهنیبه گزارش خبرگزاری بسیج از ملایر، شهرستان ملایر به عنوان پایتخت مبل و منبت ایران و پایتخت جهانی انگور که سالانه حجم بسیار بالایی را در میزان صادرات خارجی مواد معدنی و محصولات فراوری شده دارد سال‌ها است در انتظار شکوفایی هرچه بیشتر صنایع خرد و نیمه کلان خود است و این شکوفایی میسر نیست مگر با استفاده از زیرساخت‌هایی که این سال‌ها مورد عنایت چندانی نبوده است.

نیک می‌دانیم خط آهن ملایر از سال 1386 که افتتاح شد نتوانسته همراهی مناسبی با تولیدکنندگان داشته باشد و عملاً به هفته‌ای چند نوبت اعزام مسافران و زائران مشهد مقدس از این پتانسیل به دست فراموشی بسنده شده است.

چندی پیش مطالبه به حقی را در رسانه‌های مجازی شهرستان دیدم که می‌توان با شروع جشنواره مبل و منبت سال 1398 از آن بهره برد و آن راه‌اندازی یک سرویس دائمی حمل و نقل مسافر از ایستگاه ملایر به پایتخت کشور است.

امروزه صاحبان شبکه‌های توزیع در داخل و خارج از کشور بیش از هر زمانی به مقرون به صرفه بودن حمل بارهای تجاری و صد البته مسافر از طریق خط آهن اذعان دارند و می‌توان با یک برنامه‌ریزی هدفمند و استفاده از هلدینگ‌های بیمه‌ای به صادرات از طریق خط آهن بیش از گذشته اعتماد کرد.

برای نمونه سال پیش طبق آمار های ارائه شده توسط وزارت راه و شهرسازی،  29 درصد اقلام صادراتی  استان‌های شمال غربی مانند آذربایجان شرقی به کشورهای همسایه توسط خط آهن همان منطقه صورت گرفته که این مایه ایجاد اشتغال پایدار و صد البته کاهش نرخ هزینه های صادرات به صورت چشمگیری شده است.

امید که مسئولین محترم استان و شهرستان به این وتانسیل نگاه ویژه‌تری داشته باشند.

محمودآصفی

مدرس دانشگاه

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار