به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از برنامه "گفتوگوی سیاسی" با موضوع (تاكید رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان سپاه كاهش تعهدات برجامی با جدیت كامل و به صورت دقیق باید انجام پذیرد) با حضور سردار ناصر دهقان، تحلیلگر مسائل سیاسی روانه آنتن شبکه رادیوگفتوگو شد.
سردار ناصر دهقان در مصاحبه با رادیوگفتوگو اظهار کرد: اگر بخواهیم قدرت بازدارندگی را وارد حوزه سیاسی بکنیم، در واقع عرصه برجام با ایجاد قدرت بازدارندگی برای ما میتواند یکی از مظاهر تجلی بازدارندگی باشد که ما امروز در عرصه نظامی به آن دست پیدا کردیم. اگر بخواهیم برجام را وارد حوزه سیاسی بکنیم، تهدید در قدرت بازدارندگی حرف نخست را میزند، اگر شما طرف مقابل را مورد تهدید قرار بدهید و حریف شما تهدیدتان را جدی نگیرد، فارغ از اینکه آن قدرت را دارید یا ندارید، آن تهدید هیچ ارزشی ندارد.
وی افزود: مشکلی که آمریکاییها با ما دارند که در طول چهل سال گذشته انقلاب اسلامی در این است که تهدید آمریکاییها برای مردم ایران پشیزی ارزش ندارد. هر چه قدر که بلوف میزنند، ناو هواپیمابر وارد خلیجفارس میکنند و ما را تهدید میکنند، مردم ایران تهدید آمریکا را جدی نمیگیرند، فارغ از اینکه آمریکاییها قادر به انجام تهدیدشان هستند یا نیستند، این باور تهدید خیلی مهم است.
تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: وقتی در بحث برجام تهدید میکنیم فلان کار را انجام میدهیم، این تهدید باید به باور حریف ما بنشیند تا جواب بدهد. وقتی ما موضوعاتی را مطرح میکنیم که شاید خیلی جدی نباشد، برای طرفمان دستمان را رو کردیم، برای مثال همین گام سوم کاهش تعهدات برجامی که نقد جدی به آن دارم، بحث توسعه و تحقیق در حوزه غنیسازی هستهای را مطرح میکند و این در بیانات رهبری در 9 بندی که به عنوان خط قرمز ترسیم کردند که باید رعایت شود، یکی از بندها محدودیت نپذیرفتن در عرصه تحقیق و توسعه بود.
سردار دهقان گفت: اکنون ما پس از چهار سال گام سوم کاهش تعهدات برجامی را موضوعی قرار دادیم که چهار سال پیش به رهبری گفتیم، خط قرمزهای شما را رعایت کردیم که یکی از آن خط قرمزها تحقیق و توسعه بوده است، حال بعد از چهار سال گام سوم را در تحقیق، توسعه و پژوهش قرار دادیم. به نظر میرسد که آن موقع از خط قرمز عبور کردیم یا بر آنیم که در این موقع کار جدی انجام ندهیم. لذا کار جدی و اساسی میتواند تهدید به غنیسازی 20 درصد باشد که با توجه به توانمندی که وجود دارد، تجهیزاتی که مستقر است، میتواند تهدید اثرگذاری باشد که دشمن آنرا باور میکند.
وی افزود: به نظرم تهدیدها باید به جان حریف و رقیب بنشیند تا جواب بدهد یا بازگرداندن و نصب تعداد متنابهی سانتریفیوژهای مثلا مدلهای جدید و در واقع توسعه یافته باشد که بتواند جوابگوی اقدامات دشمن باشد. لذا باید تهدید ما متناسب با قدرت و انتظاراتی که از حریف داریم، انطباق داده شود وگرنه تهدیدات بعدی و التیماتومهای ما را جدی نخواهند گرفت، ولو اینکه قدرت انجام آنها را هم داشته باشیم. وقتی حریف تهدید ما را جدی نگیرد، چنین تهدیدی کارساز نخواهد بود.
تحلیلگر مسائل سیاسی در مصاحبه با رادیوگفتوگو بیان کرد: در اعلانهای سیاسی که از سوی مقامات سیاسی کشور طی مدت اخیر صورت گرفته است، یک تبیین درست و روشنی از اقدامی که به عنوان گام چهارم باید اتفاق بیفتد، نه از سوی دستگاه دیپلماسی کشور نه رئیسجمهور ارائه نشده است، گاهی اوقات در برخی گفتوگوها به مطایبه یا شوخی بعضی از مقامات گفتند که عمدا گام چهارم را در ابهام میگذارند که ترامپ حدس بزند که قرار است چه اتفاقی رخ دهد. حال فارغ از اینکه چه فلسفه و علتی در این نهفته است، گام چهارم باید ما را به این تجربه برساند که در سه گام نخست نتوانستیم آمریکاییها را وادار به انجام تعهداتشان بکنیم.