یادداشت/: امیرکریمی

تدبیر مربیان کجا عرصه بازی گران شدن بنزین بود!؟

کد خبر: ۹۱۹۱۵۰۸
|
۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲

به گزارش بسیج، چند وقتی بود که بازی ضعیف پرسپولیس و پنالتی چیپ افتضاح علی علیپور مقابل ماشین سازی توی ذهنم بود.

آخر چرا؟! یعنی شاید خون یک لحظه به مغزش نرسید. چی شد که اینقدر بد پنالتی زد؟!

بازیکنی در آن سطح چگونه موقعیت طلایی پرسپولیس را خراب کرد. شاید بچه ده ساله من بهتر می توانست از آن استفاده کند.

توی چنین افکاری بودم که چند روز بعد ساعت صفر(12:01) مردم وقتی به پمپ بنزین رفتند عدد 1500برای سهمیه و 3000برای آزاد رو مشاهده کردند.

یعنی هیچ خبرگزاری درست و درمونی هیچ شبکه ای از صدا و سیما و... اطلاع رسانی و شایدبهتر بگویم زمینه سازی نکرده بود که قراره بنزین گرون بشه.

از هرطرف که نگاه می کنی داستان تعجب برانگیزی بود. آخر چطور در شرایط اقتصادی کنونی در مورد قیمت بنزین به این شکل تصمیم گیری شد؟

  • آیا خون به مغز کاپیتان نرسید؟
  • آیا از موضوع و حواشی پیش آمده در شهر یزد و شعارهای معیشتی مردم دلخور بود؟
  • آیا لیبرال­ها دنبال ایجاد بلوا وآشوب در مملکت هستند؟
  • آیا قصد دارند رهبری را به چالش بکشنند؟
  • آیا دنبال ارتباط با بیگانگان هستند؟
  • و...

 

شرایط اقتصادی کنونی کشور در وضعیت خاصی به سر می برد. از طرفی تحریم های ظالمانه، سختگیرانه، همه­جانبه و... که دوست و دشمن جمهوری اسلامی را با خود همراه کرده است(اظهارت اخیر ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی- مبنی بر اینکه علی رغم میل باطنی و به دلیل سختگیری جبهه استکباری همکاری با ایران بسیار دشوار و سخت شده است ...) و از زاویه و منظر دیگر بی ­تدبیری و سوء تدبیر برخی مسئولین باعث شده چرخ اقتصادی کشور که بنا بود با وجود برجام و مسائل از آن دست به خوبی بچرخد در چاله افتاده است.کارگران و متخصصان متعدد در حوزه های مختلف بیکار شده اند. کارخانه­ها به دلیل نرسیدن مواد اولیه که اتفاقاً بسیاری از آن در داخل موجود هست یا می توان آنها  را ساخت،آنهاداا در حال تعطیل شدن است .

سئوال اینجاست که با وجود این شرایط سهمیه بندی بنزینی که تا دیروز مورد نقد اولیاء همین دولت بود آن هم به بدترین شکل ممکن، کجای تدبیر است؟!

این درست است که در خصوص بنزین این کالای راهبردی مشکلات و موانعی وجود دارد که برخی از آن­ها عبارتند از:

  • قاچاق بنزین به کشورهای همسایه(از عراق گرته تا امارات و پاکستان و افغانستان ، آذربایجان و ترکیه)
  • یارانه پنهان(اقشاری که برخوردار هستند و 2-3تا خودرو دارند بیشتر از بنزین استفاده می کنند تا اقشاری که مثلاً یک موتور هم ندارد و بنزینی هم استفاده نمی­کند. در حالی که فسفه پرداخت یارانه کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه است در حالی که با وضعیت کنونی آن کسی که 3خودرو داشت یارانه بیشتری هم می گرفت)
  • با وجود تحریم نفت می توانیم از فرصت صادرات بنزین استفاده کنیم ولی به دلایلی مصرف بنزین داخل به حدی است که اجازه صادرات میسر نیست.

صحت همه دلایل اشاره شده و دلایل دیگر که فرصت پرداختن به آنها نیست، تدبیر و مدیریت صحیح را ایجاب می کند. تصمیماتی و جراحی که باید به شکلی اخذ شود که کمترین فشار و نقاحت به جامعه آسیب پذیر را داشته باشد. جامعه آسیب پذیر و متوسط که پشتیبان این نظام هستند و متأسفانه مورد سوء استفاده جناح­های سیاسی در برهه های انتخابات و... قرار می گیرند.

به نظر نگارنده بالا بردن قیمت سوخت آن­هم برای تمام اقشار جامعه علاج مشکلات اقتصادی کشور نیست بلکه توجه ریشه­ای و اساسی به مشکلات کشور که برخی از آنها در زیر آمده است معقول تر به نظر می رسد:

  • جلوگیری از قاچاق بنزین و فرآورده های با ارزش نفتی از طریق توجه به مرزنشینان و اقشار ضعیف این محدوده و کمک گرفتن از آنها
  • ایجاد مراوده برای صدور مناسب فرآورده های نفتی برای کشورهای همسایه و قانونی برقرار کردن بازرگانی سوخت و...
  • جلوگیری از بهره مندی یارانه انرژی افراد برخوردار(از طریق شناسایی افراد از طریق وضعیت مالی و عملکرد)
  • تدابیر مناسب در خصوص حمل نقل عمومی
  • جلوگیری از تولید و واردات خودروهای پرمصرف
  • جایگزینی خودروهای برقی و مصرف کننده انرژی های پاک و جایگزین
ارسال نظرات
آخرین اخبار