بانوی شاعر کهگیلویه و بویراحمدی با بیان اینکه از 15 سالگی شعر گفتن را شروع کردم، گفت: دوست دارم شاعری محبوب و محجوب برای جامعه باشم.
کد خبر: ۹۱۹۸۹۰۵
|
۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹

به گزارش سرویس هنرمندان خبرگزاری بسیج ، سایت صبح زاگرس در نظر دارد که هر هفته به معرفی یکی از هنرمندان هم استانی بپردازد که سیده سحر حسینی یکی از شاعران هم استانی است که شعر را "سلاح شاعر " نام برده است .

 

سیده سحر حسینی، متولد1378، سال چهارم پیش دانشگاهی رشته علوم تجربی و ساکن شهر یاسوج است. وی مجرد و از طایفه امامزاده شاه قاسم(ع) است و علت اصلی پیشرفت خود را تشویق های پدر و مادرش و آقای اصالت رئیس بسیج هنرمندان می داند.

 

حدود 15سالگی شعر گفتن را شروع کرده، اولین شعرش در مورد روز مادر بوده که دوران دبیرستان در 10 اردیبهشت ماه چهار ساعت و 38 دقیقه نوشتنش طول کشید، این شعر به سبک کوششی بوده و بعد از آن برای شبکه یک سیما یک شعر به نام "یک برش زندگی" نوشته است.

 

این بانوی شاعر اولین استارت کار خود در حوزه شعر را اینگونه تعریف می کند، سال اول دبیرستان در مدرسه توسط بسیج هنرمندان یک فیلمی در مورد جنگ اکران شد و بعد گفتند که هر نفر یک جمله ادبی در مورد آن بنویسد و من هم یک جمله نوشتم که مورد تشویق رئیس بسیج هنرمندان روبه رو شد و خیلی هم تشویق کردند، در ادامه نیز خانم نظری که معاون پرورشی مدرسه بود از من خیلی تعریف کرد و نهایتاً نیز دعوت کردند که من به بسیج هنرمندان بروم.

 

 

---

وقتی به آنجا رفتم رسماً عضو بسیج هنرمندان شدم و با توجه به اینکه قبل از آن نیز مجری گری و خبرنگار افتخاری شبکه دوم سیما بودم و تمامی متن ها را خودم می نوشتم و دست به قلمم خوب بود آقای اصالت نیز من را خیلی تشویق می کرد.

 

برای آشنایی بیشتر با این بانوی شاعر گفت و گویی در دفتر پایگاه خبری صبح زاگرس ترتیب داده شد که ماحصل این گفت و گو را در زیر دنبال می کنید.

 

 

صبح زاگرس-در چه سبک هایی شعر می سرایید؟- در هر زمینه ای شعر می گویم، البته اکثراً  عاشقانه، عارفانه و مذهبی شعر می سرایم و سبک خاصی نیست.

 

بیشتر دوس دارم در زمینه های اجتماعی شعر بگویم، شعر برای خودم می گویم و هر وقت درون خودم خالی شد شعر برای جامعه می سرایم.

 

صبح زاگرس-شعرهای شما از کدام نوع شعر است، جوششی، کوششی و یا هر دو؟- بیشتر جوششی، اکثر شاعرانی که تازه بکار هستند و در جشنواره نیستند شعر جوششی می سرایند اما وقتی که قلمم نسبت به یه حرف گنگ می ماند مجبور هستم از کوششی استفاده کنم، کوششی بکار می گیرم تا تخلیه روحی شوم چرا که لذت بخش است.

 

صبح زاگرس-با توجه به اینکه شعر گفتن را مدت زمان طولانی نیست که شروع کردید آیا کتاب در مورد قاعده و قوانین شعر خواندید؟- خیر، زیاد به کتاب علاقه دارم اما تا به حال یک کتاب در مورد قاعده و قانون شعر نخواندم و نمی خوانم، اعتقاد دارم که با تجربه بنویسم و با اینکه خیلی کتاب در کنارم داشتم و خیلی از شاعران پیشنهاد دادند که بخوانم اما اینکار را انجام ندادم.

 

صبح زاگرس-شعرهای شما بیشتر نو هستند یا سپید؟- شعرهام ابتدا از نوع کلاسیک بود اما بعد از آن در عرصه شعر سپید به مرحله ای رسیدم که دیگر شعرهام به بلوغ شعری رسیده و از نظر قاعده مشکلی ندارند.

 

صبح زاگرس-آیا به غیر از شعر گفتن در سایر فعالیت های فرهنگی و هنری فعالیت دارید؟- بله، به غیر از شعر گفتن در حوزه های فرهنگی و ادبی فعالیت دارم، دبیراجرایی جشنواره استانی شعر بومی محلی تشک افتو، دبیر صفحه شعر و ادب روزنامه روزنما و عضو شورای داستان نویسی استان هستم و البته هم اکون مجری گری می کنم و به گویندگی هم علاقه زیادی دارم و اطرافیان هم میگویند در این حوزه استعداد دارم.

 

صبح زاگرس- شعر را بخواهید معنی کنید چه می گویید؟- شعر سلاح شاعر است، در قرآن کریم نیز به شاعران اشاره شده که آنها چیزی را که می گویند به آن عمل نمی کنند و در هر وادی سرگردان هستند مگر در چهار اصل؛ ایمان، عمل صالح، ذکر کثیر بر لب داشته باشند و در مقابل ضلم مبارزه کنند.

 

 

معنی اینکه شاعران در هر وادی سرگردان هستند نشان از خوی شیطانی است که دارند،  به این خاطر که شاعر در جامعه پیروان زیادی دارد بنابراین گروه عظیمی از جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و اگر یک شاعر صداقت داشته باشد در جامعه نقش بیشتری دارد.

 

شاعران از نظر اهل بیت(ع)

 

اهل بیت نظرشان در مورد شاعران این است که آنها مجاهدان فی سبیل الله  هستند.

 

صبح زاگرس- آیا تاکنون کتاب شعر چاپ داشته اید؟- خیر، با توجه به اینکه شعر فقط برای خودم می گویم شایسته نیست آنها را چاپ کنم و زمانی اینکار را انجام می دهم که از دید خودم برای عموم باشد.

 

اسم اولین کتاب شعر "اندیشه برهنه ی من" است.

 

صبح زاگرس-شعرهای دیروز با شعرهای امروز چه تفاوتی دارند؟- شعرهای امروز پیشرفته تر هستند و اینکه و ریز بینانه تر به انها توجه می شود چرا که وقتی می بینند یک شعری که دیروز نوشته شده و کلیشه است به همین خاطر به دنبال چیز تازه تر هستند و شعر امروز یک رنگ و روی تازه تری نسبت به شعر های دیروز دارد.

 

 

صبح زاگرس-آیا شاعران استان توانسته اند تاکنون مشکلات و مسائل اجتماعی را در قالب شعر بسرایند؟- بله، وظیفه یک شاعر است که مشکلات جامعه اش را در قالب شعر بگنجاند و همانطور که مقام معظم رهبری فرمود، شاعر نباید از اتفاق های اطراف خودش غافل بماند و بی تفاوت باشد، به همین دلیل یکی از وظایف شاعر این است که به مشکلات پیرامونی خودش توجه داشته باشد و خوشبختانه دیدگاه خیلی خوبی شاعران به مشکلات دارند چه از زمان هشت سال دفاع مقدس و اتفاق های دیگر و حادثه پلاسکو.

 

 مشکلات جامعه بیشتر درحوزه پارتی بازی و اقدامات خارج از انصاف است که به وضوح مشاهده می شود و خودم نیز شعری در مورد پارتی بازی سروده ام.

 

صبح زاگرس-علت اصلی پیشرفت شما در شعر چه بوده است؟-ابتدا علاقه ای که خودم به شعر داشتم، و دوم اینکه قریحه شاعری که ارثی و اکتسابی است.

 

 

ارثی از این بابت که دایی ام شاعر است و اکتسابی خودم علاقه خاصی دارم و محیط پیرامونی ام نیز باعث شد که بیشتر دست به قلم بشم.

 

پدر و ماردم نیز بسیار تشویق کردند، وقتی که این کارها را انجام میدادم تعدادی می گوفتند که چرا درست را نمی خوانی، درس اولویت اصلی زندگیت است، اما در حالی که پدر و مادرم  درک کردند که من در این زمینه موفق هستم، در بسیاری از جلسات من فقط شنونده بودم و مادرم نکات را برایم می نوشت.

 

خیلی تشکر می کنم از پدر و مادرم و آقای اصالت رئیس بسیج هنرمندان استان و که واقعا  50 درصد موفقیتم مدیون ایشان هستم.

 

مادرم هم خیلی به کتاب علاقه دارد، خواهرم نیز در حوزه داستان نویسی فعالیت می کند و پدرم نیز کارمند است و دو برادرم نیز به شغل های فنی علاقه مند هستند.

 

صبح زاگرس-به عنوان یک شاعر چه انتظاری از مسئولان در مورد کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند داردی؟- اینکه شاعران را حمایت کنند خصوصا مبتدی ها را ، به این علت که شاید همین مبتدی ها توانایی و استعداد خوبی در این حوزه داشته باشند.

 

 

شاعران را دست کم نگیرید چرا که یپروان زیادی دارند،بخشی از فرهنگ جامعه را شاعران می توانند رقم بزنند و ارزش بدهند. سعی کنیم شاعرانی که داریم آنها را به سوی کشوری شدن سوق دهیم.

 

 مسئولان هم جنبه انتقاد پذیری را داشته باشند،  وقتی که یک شاعر شعری در مورد یک مشکلی می گوید فوری موضع نگیرند که چرا این شعر را گفتی.

 

صبح زاگرس- با توجه به اینکه ظرفیت خوبی در حوزه شعر در استان وجود دارد چه کاری انجام دهیم تا بتوانیم آنها را شناسایی کنیم؟- اکران فیلم در مدارس است و اینکه دانش آموزان در مورد آن بنویسند. خودم طرحی در یک مسابقه شعر دادم که شعر نوشتن و داستان را از ابتدا به دانش آموزان اموزش دهند تا بتوانند نبوغشان را کشف کنند.

 

صبح زاگرس- در شب شعرها بیشتر چه افرادی مخاطبان شما هستند؟- بیشتر خود شاعران هستند که این یک مشکل است. در این شب شعر ها متاسفانه تجلیل خوبی از نوجوان ها و مبتدی ها نداریم و فقط به فکر پیشکسوتان هستند و این کار باعث دلسردی آنها می شود.

 

 

صبح زاگرس-آیا دوستان و اطرافیانتان را تشویق می کنید که به این حوزه وارد شوند؟- بله، یکی از دلایلی که بیشتر شعر می گویم دوستانم هستند، آنها به من می گویندکه شعر برایشان بگویم، منم علاوه بر اینکه به انها می گویم خودتان به آن حوزه وارد شوید شعر هم برای آنها می گویم.

 

دوستانم بیشر شعرهای عاشقانه و عارفانه دوست دارند.

 

قسمتی از شعر در مورد پارتی بازی

 

بنام آنکه معتدل است...

 

 

دستش گیر کرده به سقف آسمان

لم داده به قوس میلادها

اوراقش را ورق میزند...

بساط به هنجار و ناهنجار، دنج است!

رسمش مبرهن است

به بن بست نرسیده ، بست می شود،

به پارت بعد!

 

انتهای پیام

ارسال نظرات