رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسی سازمان بسیج هنرمندان مطرح کرد:
استاد «داود نیکنام» با بیان اینکه انصراف از جشنواره فجر غرض ورزی است نه عزاداری، گفت: انصراف دهندگان اگر واقعا عزادار بودند چرا از روز چهارشنبه که خبر سقوط هواپیما را شنیدند، از جشنواره استعفا ندادند؟!
کد خبر: ۹۲۰۹۵۵۸
|
۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
به گزارش سرویس بسیج هنرمندان خبرگزاری بسیج، پس از جریان سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در کشور، تعدادی از هنرمندان تجسمی و داوران این رشته هنری به بهانه عزاداری برای جانباختگان این حادثه از حضور در جشنواره هنر‌های تجسمی فجر انصراف دادند و برخی از فعالان عرصه هنر هم به تحریک مردم برای حضور در تجمعات پرداختند.

برخی از هنرمندان نمک خوردند، نمکدان را شکستند

«داود نیکنام» رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسی سازمان بسیج هنرمندان کشور درباره اتفاقات اخیر اظهار داشت: هنرمند در هر جامعه‌ای که رشد پیدا می‌کند، باید قدرشناس عواملی که سبب رشد او شده، باشد. هنرمندان از ۴۰ سال گذشته در همین انقلاب اسلامی رشد پیدا کردند و از امکانات این مملکت استفاده کردند. در واقع امکانات این کشور آن هنرمندان را برجسته کرد و سپس آن‌ها در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های بین المللی شرکت کردند و در دنیا هم برجسته شدند. وقتی کسی از امکانات مملکت خود استفاده می‌کند، باید حواسش جمع باشد که وقتی در کشورمان مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی پیش می‌آید، او هم تحلیل درستی داشته باشد.
وی ادامه داد: در سال‌های قبل با فتنه‌های متعددی مواجه شدیم و تعدادی از هنرمندان موضعی مشابه موضع جشنواره فجر امسال را گرفتند؛ من ریشه این مسائل را ضعف اعتقادی برخی از هنرمندان می‌دانم؛ چرا که هنرمند پا به پای تکنیک خود در حوزه خوشنویسی و هنر‌های تجسمی باید مسائل اخلاقی، فرهنگی و اعتقادی خود را رشد بدهددر غیر این صورت، نمی‌تواند تحلیل درستی از اتفاق‌ها داشته باشد. اما متأسفانه می‌بینیم در شرایط کنونی برخی از هنرمندان نمک خوردند و نمکدان را شکستند.

برای خلق هر اثر هنری مدیون خون شهدا هستیم

این استاد خوشنویسی یادآور شد: من معتقدم برای این انقلاب و کشور خون ۳۰۰ هزار شهید بر زمین ریخته شده است؛ باید تحلیل کنیم که این شهدا برای چه رفتند؟ آیا به خاطر پول و مقام بوده؟ این شهدای عزیز به خاطر خاک و ناموس و دینشان رفتند تا در مملکت امنیت وجود داشته باشد. آن‌ها شهید شدند و ما اکنون می‌توانیم با آرامش اثر هنری خلق کنیم؛ در واقع مدیون خون شهدا هستیم؛ چه بدانیم و چه ندانیم.

وی بیان داشت: وقتی شخصیتی مانند سردار حاج قاسم سلیمانی امنیتی به کشور می‌دهد و توسط تروریست‌ها به شهادت می‌رسد، می‌گویم‌ای هنرمند با هر عقیده‌ای که هستی باید این تحلیل را داشته باشی که حاج قاسم سلیمانی یک قهرمان بوده که جانش را از دست داده است؛ آیا ما موظف نیستیم از این قهرمان قدردانی کنیم؟

انصراف از جشنواره فجر غرض ورزی است نه عزاداری

استاد نیکنام خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی هنرمندان از این سردار دلاور قدردانی نمی‌کنند، اما در بحبوحه تنش بین ایران و آمریکا و به دلیل سقوط هواپیمای مسافربری که مقصر اصلی آمریکا بوده، شهید سلیمانی را کنار می‌گذارند و بعد از ۴ روز از سقوط هواپیما با اعلام انصراف از جشنواره فجر خود را عزادار جانباختگان سقوط هواپیما می‌دانند. به نظر من این حرکت و موضع گیری نادرست یک شیطنت و غرض ورزی است.

وی با اشاره به تجمع خیابانی برخی هنرمندان و تحریک جوانان برای این حضور، افزود: در این فضا‌ها می‌بینیم عده‌ای به قهرمان جبهه مقاومت و حتی اصل ولایت فقیه اهانت می‌کنند؛ البته افراد موهن عددی نیستند، اما وقتی هنرمند با سرمایه مملکت به عنوان الگو مطرح می‌شود، حتما باید حواسش باشد که اگر من در فضای مجازی متنی می‌گذارم، این متن به نفع دوست است یا دشمن، به نفع آمریکا و اسرائیل است یا مملکت خودمان؟
 

وی درباره کناره گیری برخی داوران از جشنواره هنر‌های تجسمی فجر اظهار داشت: در این رابطه ما از این جهت ناراحت هستیم که چرا این افراد عجولانه تصمیم می‌گیرند؛ از طرفی نیز این تصمیم به نوعی توهین به فرهنگ مملکت است؛ البته از یک بابت خوشحال می‌شویم که این افراد با این تفکر خودشان کنار می‌روند؛ چرا که چندین سال است این افراد به صورت ثابت داوران جشنواره‌ها هستند و برگزیدگان را هم از قبل مشخص می‌کنند. در واقع جامعه هنری از دست این افراد خیلی زجر می‌کشد و از این بابت خدا را شاکریم که این افراد کنار می‌روند و امیدواریم جوانان انقلابی جایگزین آن‌ها شوند.

استاد نیکنام بیان داشت: ما به عنوان یک هنرمند وظیفه خطیری داریم و باید از خاک، نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه، خون شهدا و هنر اصیل و انقلابی مان دفاع کنیم؛ چون پرورش یافته این مملکت هستیم.اگر افراد نا آگاه آب به آسیاب دشمن بریزند و حساب نشده عمل کنند، همه ما آسیبی غیر قابل جبران می‌بینیم.

هنرمندان چند کلیپ از جنایات داعشی‌ها ببینند تا قدردان حاج قاسم‌ها باشند

رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسی سازمان بسیج هنرمندان کشور با بیان اینکه تحریم جشنواره فجر از سوی برخی هنرمندان حرکت در مسیر وحدت ملی نیست، اظهار داشت: قضیه استفعای هنرمندان و داوران، ارتباطی به عزاداری برای جان باختگان ندارد؛ چرا که قبل از این حادثه، کشور ما سوگوار سرداری بود که با رشادت هایش دنیا را تکان داد؛ آن‌ها می‌توانستند در آنجا هم این عزاداری را انعکاس دهند.

استاد نیکنام افزود: اگر هنرمندان چند کلیپ از داعشی‌ها ببیند که آن‌ها چه بلایی سر ناموس و کودکان و ابنیه‌های تاریخی و عتبات عالیات آوردند و خودشان را جای قربانیان بگذارند، آن وقت قدر حاج قاسم سلیمانی‌ها را می‌فهمند.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع این افراد دنبال عزاداری برای جانباختگان نبوده و نیستند بلکه دنبال حرکت‌های فتنه برانگیز هستند تا به مملکتی که در آن رشد کردند، ضربه بزنند. البته این نکته را هم بر اساس حدیثی که حضرت علی (علیه السلام) بگویم که وقتی فتنه پیش می‌آید سره از ناسره تشخیص داده می‌شود و امیدواریم که با بصیرت افزایی، جامعه را آماده ظهور امام زمان (عج) کنیم.
ارسال نظرات